Hoi,
Ik heb een probleem en ik heb het helaas nog niet kunnen oplossen.
Mijn systeem is (relevante spec's voor dit topic):
Intel Core Ultra 7 265KF
ASRock Z890 Taichi (BIOS 3.09, laatste versie)
Kingston DDR5 KF584CU40RSAK2-48 (deze staat op de QVL van ASRock)*
*De modules beslaan de sloten A2 en B2.
Als ik XMP Profiel 1 (8400 MHz) gebruik, dan crasht Indiana Jones binnen een minuut of twee bij een cold boot.
Als ik XMP Profiel 2 (8000 MHz) gebruik, dan draait Indiana Jones altijd zonder problemen.
Bovenstaande kan ik altijd reproduceren bij een koude start. Als de PC eerst warm is gedraaid en ik reseat de RAM (dus PC even uitgeschakeld), dan draait Indiana Jones wél stabiel op XMP Profiel 1 (8400 MHz). Bovendien geeft Karhu RAM Test geen fouten (tot over de 4000% getest), óók niet bij een cold boot. Alleen Indiana Jones crasht in dat geval dus.
Wat ik heb geprobeerd om het probleem uit te sluiten:
- De RAM in BIOS handmatig gezet op 8400 MHz en de rest op de defaults, Indiana Jones crasht nog steeds.
- Gear 4 gebruikt om IMC van 265KF uit te sluiten (DDR5 8400 MHz resulteert in IMC op 1100 MHz), Indiana Jones crasht nog steeds. Dus de IMC is niet het probleem.
- Verschillende BIOS-versies, 3.04, 3.07 en de laatste 3.09, Indiana Jones crasht nog steeds.
- Cold Boot D2D-optie enabled in BIOS, Indiana Jones crasht nog steeds.
- Ander RAM-setje geprobeerd op 8400 MHz, Indiana Jones crasht nog steeds.
Kort samengevat: 8400 MHz zorgt bij koude start altijd (en dan ook echt altijd) voor een crash, 8000 MHz is altijd stabiel.
Heeft iemand nog tips of ideeën? Ik hoor ze graag.
Ik heb een probleem en ik heb het helaas nog niet kunnen oplossen.
Mijn systeem is (relevante spec's voor dit topic):
Intel Core Ultra 7 265KF
ASRock Z890 Taichi (BIOS 3.09, laatste versie)
Kingston DDR5 KF584CU40RSAK2-48 (deze staat op de QVL van ASRock)*
*De modules beslaan de sloten A2 en B2.
Als ik XMP Profiel 1 (8400 MHz) gebruik, dan crasht Indiana Jones binnen een minuut of twee bij een cold boot.
Als ik XMP Profiel 2 (8000 MHz) gebruik, dan draait Indiana Jones altijd zonder problemen.
Bovenstaande kan ik altijd reproduceren bij een koude start. Als de PC eerst warm is gedraaid en ik reseat de RAM (dus PC even uitgeschakeld), dan draait Indiana Jones wél stabiel op XMP Profiel 1 (8400 MHz). Bovendien geeft Karhu RAM Test geen fouten (tot over de 4000% getest), óók niet bij een cold boot. Alleen Indiana Jones crasht in dat geval dus.
Wat ik heb geprobeerd om het probleem uit te sluiten:
- De RAM in BIOS handmatig gezet op 8400 MHz en de rest op de defaults, Indiana Jones crasht nog steeds.
- Gear 4 gebruikt om IMC van 265KF uit te sluiten (DDR5 8400 MHz resulteert in IMC op 1100 MHz), Indiana Jones crasht nog steeds. Dus de IMC is niet het probleem.
- Verschillende BIOS-versies, 3.04, 3.07 en de laatste 3.09, Indiana Jones crasht nog steeds.
- Cold Boot D2D-optie enabled in BIOS, Indiana Jones crasht nog steeds.
- Ander RAM-setje geprobeerd op 8400 MHz, Indiana Jones crasht nog steeds.
Kort samengevat: 8400 MHz zorgt bij koude start altijd (en dan ook echt altijd) voor een crash, 8000 MHz is altijd stabiel.
Heeft iemand nog tips of ideeën? Ik hoor ze graag.