CV ketel vervangen door nieuw of tweedehands?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tinus8
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-09 22:13
Gegroet,

In mijn huis zit momenteel een oude CV-ketel die aan vervanging toe is, hij is al meer dan 20 jaar oud. Betreft Nefit Ecomline HR. Heb hier nog geen problemen mee, energiekosten vallen ook nog best mee.

Bij de aanschaf van mijn huis, 1 jaar geleden, heb ik een tweedehands cv ketel gekregen. Deze komt uit 2015: intergas hre3630a. Het is me onbekend hoeveel jaar deze al gebruikt is.

In eerste instantie heb ik altijd het idee gehad deze tweedehands ketel te installeren. Maar aangezien deze nu ook al 10 jaar en de installatiekosten waarschijnlijk rond de 700 euro zouden bedragen ben ik gaan twijfelen of dit wel de juiste keus is.

Wat zouden jullie in dit geval doen? De kosten van een nieuwe ketel schat ik rond de 2000, dus je schrijft per jaar zo een 100 euro af. Als ik met de tweedehands nog 7 jaren daar kan zou ik de installatiekosten eruit hebben al heb je met tweedehands natuurlijk altijd een risico dat er iets mis mee is.

Mvg,

Tijn

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:11
Nieuwe natuurlijk....

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:25
Ik zou gewoon voor een nieuwe gaan. Bij partijen als warmgarant kun je een Intergas HRE laten installeren voor 1500-1600 euro. Hierbij een all in servicecontract voor ongeveer 12 euro per maand en je hebt er 15 jaar geen omkijken naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:39
Als ik nog met cv ketel zou stoken zou ik een heel jong gebruikte van marktplaats trekken. Die staan er zat op voor weinig.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02:56
Blijf lekker de ecomline gebruiken en goed onderhouden.
Betrouwbaardere ketel vind je niet, en een nieuwere ketel gebruikt wellicht minder stroom door de energie zuinigere pomp, mogelijk minder gas doordat er geen boiler is maar dat is het dan ook wel.
Geneuzel in de marge.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27

mjl

Ugh

Kees85 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:24:
Blijf lekker de ecomline gebruiken en goed onderhouden.
Betrouwbaardere ketel vind je niet, en een nieuwere ketel gebruikt wellicht minder stroom door de energie zuinigere pomp, mogelijk minder gas doordat er geen boiler is maar dat is het dan ook wel.
Geneuzel in de marge.
Helemaal mee eens, ik zou pas gaan vervangen als de ketel duur onderhoud gaat krijgen. Als je m goed onderhoud gaat die heus nog een tijd mee.

De 2e hands ketel die je hebt liggen is ook een risico, als die al jaren stil ligt moet je die een grote beurt geven bij installatie en het is maar afwachten hoe de pomp er na jaren stilstaan aan toe is? Ik zou die op marktplaats verkopen en in het potje voor onvoorziene kosten stoppen ;)

-------

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:58
Ik zie je sowieso ook nog niet zo snel een installateur vinden die een tweedehandsje wil monteren. Zoek hier maar eens op het forum, er zijn legio posts te vinden waarbij de installateur ziet dat er een beugel verkeerd zit ze dan opstappen. Dan gaat het meestal wel over het in onderhoud nemen weliswaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:41

Ac0

Makrolon schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:06:
Als ik nog met cv ketel zou stoken zou ik een heel jong gebruikte van marktplaats trekken. Die staan er zat op voor weinig.
Krijg je wel gemekker mee tegenwoordig. Zelf aanleggen als particulier mag niet meer |:(
Heb je een maatje met certificering dat hem even voor je aftekent (voor een kratje bier oid) dan ben je inderdaad voor pak em beet €50 voor een prima Intergas ook weer rond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ac0 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:00:
[...]

Krijg je wel gemekker mee tegenwoordig. Zelf aanleggen als particulier mag niet meer |:(
Heb je een maatje met certificering dat hem even voor je aftekent (voor een kratje bier oid) dan ben je inderdaad voor pak em beet €50 voor een prima Intergas ook weer rond.
Het mag niet, maar handhaving is er ook niet. Je zou 'm prima volgens voorschriften op kunnen hangen en dan ergens een servicecontract afsluiten. Komen ze 'm schoonmaken (goh deze is nog schoon), controleren en afstellen. Afstellen moet je bij een Intergas altijd doen, af-fabriek staan ze redelijk afgesteld maar niet 100% correct.

En "gewoon even aftekenen" is er niet bij. Als je als gecertificeerd persoon werkt aan een ketel en dat "even aftekent" sta je als persoon en bedrijf geregistreerd. Als er dan een koolmonoxide lek of een brand is staat jouw naam eronder.

Mijn zwager installeert en onderhoudt ketels, die beunde voorheen elk weekend wel ergens een ketel aan de muur, maar die is daarmee gestopt sinds de invoering van de gasketelwet. Mag niet meer van zijn werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02:56
Daarom is de ketelwet ook ingevoerd zodat de installateurs ff nog veel geld binnenharken op een product wat uitlopend is.
Tuurlijk werd er genoeg gebeund en halve service verricht, maar dat gebeurd nog steeds, kuch Fee..... kuch, Bre... en nog vele anderen.
Extra lucratief ff contractje laten afsluiten voor veel geld op jaarbasis om op 2 jaar basis onderhoud te doen, wat mensen toch wel doen ivm angst dat het een keer koud zou kunnen worden.
Pagina: 1