Vraag

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Mijn vraag
Zelf heb ik een kona Ev nu ben ik rond aan het kijken of iemand al eens de kona heeft omgevormd tot powerwall.
De auto zal op moment x waarschijnlijk niet meer voldoende alleen de accu is erg groot. Waarom zou je die niet inzetten als 2e leven in de vorm van een thuisaccu.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nog geen, zit wel te kijken naar victron.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De accu werkt met stekkers en koelvloeistof op yt kun je vinden hoe te demonteren. Maar mijn idee zou zijn om de bus voor laden te behouden maar een omvormer te plaatsen op de plek waar het stroom naar de motor gaat. Die zou je dan kunnen aansluiten op je huisinstallatie.

Heb al lopen zoeken op het forum maar kan niks vinden dus vandaar dit topic.

Je koopt een kona momenteel al voor 12k dus dat is accu technisch gezien een goed deal.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 20:34
Voor €10.500, koop je 7 x 16 KWh accu´s met de prima MB31 (315Ah) cel is dus 112 KWh aan accu capaciteit.
Daarbij deze accu´s zijn 52 volt, geen hoogspanning, juist dát is bijzonder gevaarlijk zonder kennis van hoge DC spanning.
Victron kan prima zeer grote accu´s met á 16 cellen laden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Ok, het kopen van een kona met als doel de accu te gebruiken is niet economisch slim. Maar in het geval je auto kapot gaat en repareren te duur is. Lees niet de accu natuurlijk zou dat geen optie zijn om een omvormer te plaatsen.
Dc stroom is inderdaad gevaarlijk het gaat mij om het concept van een 2e leven van de accu

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:54
Meestal is een van de eerste dingen die stuk gaan de accu...

Of je moet hem binnen jaar Total loss weten te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Dit is heel goed mogelijk. Kijk eens naar dit project https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator
Ik heb zelf 2 Nissan Leaf batterijen in gebruik. HV (400V) is veel efficiënter dan LV 48V. Minder warmte ontwikkeling, kleine diameters kabel. Verder hebben auto batterijen standaard alle veiligheden in zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

99ruud99 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:15:

Echt niet, meestal is de auto 'op' voordat de accu kapot is. Zeker als je het hebt over auto's van de laatste circa 5 jaar. Die accu's gaan richting de 500k kilometers zonder problemen - uitzonderingen daargelaten, dat ga je met een normaal onderstel niet halen zonder die financieel total loss te rijden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:15:

Nee hoor accu overleeft het meeste. Stel je krijgt te maken met het gru issue van de kona bekend probleem, dat geintje kan oplopen naar 6500,- dan zou ik in een kona met 200k plus niet meer erin steken.
Of bij nieuwere kona gaat tzt de verlichting kapot paar duizend euro voor 1 unit is (ab)normaal duur.
Pagina: 1