Badkamer uitbouwen of 4e slaapkamer ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kieta
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:25
Beste Tweakers,

Wij hebben een nieuwe woning aangekocht en zijn bezig met het plannen van de verbouwing. Nu zit ik met het "dilemma" wat te doen met de badkamer.

De huidige badkamer is erg klein en we zouden graag wat meer ruimte willen hebben. Nu zie ik zelf 2 opties:
  1. De badkamer een meter uitbouwen en daarvoor een stuk slaapkamer opgeven.
  2. De kleine slaapkamer (kantoor) ombouwen naar een badkamer. (je verliest hier dan wel een slaapkamer mee wat later misschien impact kan hebben op de verkoopwaarde?)
Indien optie 2, wat doen met de huidige badkamer? (zo laten, alleen wc achterlaten, iets anders...)

Ik hoor graag jullie mening! (het huis komt uit 1950 en heeft een houten vloer)

Zie hieronder de plattegrond. We hebben ook nog een zolder waar makkelijk een bureau kan staan

Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwI7i7RxMsyT4HBp5ofBAUwSxZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A0N55ZYpJcqelVpjOy6mXm9e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kieta op 18-09-2025 13:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:20
Ik zou voor optie 2 gaan.

3 slaapkamers op de eerste verdieping lijkt me ruim voldoende, ook voor toekomstig verkoop. Een ruime(re) badkamer zal meer impact hebben op de prijs imho :)

De huidige badkamer, 1.28x2.03 is beter af als toilet, of wasmachine-hok denk ik :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kieta schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:14:
• De kleine slaapkamer (kantoor) ombouwen naar een badkamer. (je verliest hier dan wel een slaapkamer mee wat later misschien impact kan hebben op de verkoopwaarde?)
[/list]

Indien optie 2, wat doen met de huidige badkamer? (zo laten, alleen wc achterlaten, iets anders...)
100% Optie 2

De huidige badkamer zou ik dan of 2de toilet maken (maar zorg dat in de nieuwe badkamer zeker ook een toilet komt).

Ik neem aan dat je beneden ook een toilet hebt, dus of je een 3de WC boven nodig hebt (als je met 3 of meer personen bent is het te overwegen).

Heb je dat 3de toilet niet nodig dan zou ik er een inpandige kast van maken voor opslag zoals de stofzuiger, schoonmaakspul, rollen pleepapier als het 1+1 gratis is geweest en ander spul.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 14:21

Thermomet3r

het is warm of koud

Ik zou ook optie 2 pakken, zelfs als je de bestaande badkamer uitbreid heb je waarschijnlijk nog steeds geen goede plek om een WC e.d. kwijt te kunnen zonder dat alles overhoop gegooid moet worden.
Ik zou de grotere kamer pakken, en badkamer ombouwen tot een opslag/washok riool en wateraansluiting zijn al aanwezig dus lijkt me de perfecte plek om een wasmachine en droger neer te zetten

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

• Kieta
Dank allen voor jullie reactie zo snel.

Het staat niet op de tekening maar in de huidige badkamer zit al een wc (het is zo klein dat het niet op de tekening paste.

Beneden hebben wij inderdaad ook een toilet zitten en wij hebben aan 2 toiletten voldoende.

We zouden inderdaad kunnen overwegen wasmachine/droger te plaatsen al zitten die op dit moment in de bijkeuken (hieronder ook nog maar even plattegrond van beganegrond).

Ik zelf dacht mogelijk aan toilet in de oude badkamer en dan in de nieuwe badkamer mogelijk een bad en losse douche (inloop anders vind vriendin lief het niet mooi) te plaatsen. Al zal dit ook krap worden.

Mochten jullie nog een goed idee hebben hoor ik het graag. We zijn ook nog aan het bedenken waar we de was kunnen ophangen om te drogen... want de bijkeuken is vrij smal (niet dat ik klaag, vind het al vrij bijzonder dat we een bijkeuken hebben :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KPLjGoLlLTivhQdIE_2y3UM-eA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1EY2fBrbnfNFSTCQeRlFZEGw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kieta op 18-09-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Aan de overloop kun je duidelijk zien dat de huidige badkamer van de slaapkamer is afgesnoept.
Ik zou ook voor optie 2 gaan en de kleine slaapkamer ombouwen naar badkamer. Wel wat gedoe beneden om je standleiding te verplaatsen, hou daar rekening mee.

Verder denk ik dat je (uitgebouwde) bijkeuken op de plek van de originele (gesloten) keuken zit. Wel bijzonder dat 'kantoor' beneden... hoe is die ruimte origneel bedoeld? Het is jammer dat een groot deel van het kantoor aan 'verkeersruimte' is opgeofferd vanwege de deuren naar hal en keuken. Je zou kunnen overwegen een van de twee dicht te maken, dan kunnen hier kasten staan.

PVO

• Kieta
Dat is een goede, standleiding verplaatsen is best wel een klus en dus vrij duur. Ik hoop eigenlijk dat het verlaagd plafond beneden zorgt dat het makkelijker kan van bovenaf. De vloer gaat er sowieso uit ook om vloerverwarming te leggen.

De originele aanbouw is de huidige copmlete keuken, bijkeuken en helft van het kantoor geweest. De originele keuken zat in het hal gedeelte van het huidige kantoor (in een nis daar komt ook de gas aansluiting van de OH vandaan).

Verder ben ik het helemaal met je eens dat het kantoor beneden veel verloren ruimte heeft. Ik ben nog bezig met bedenken wat we hier mee gaan doen. 1 van de ideeen (veelste duur) is de huidige bijkeuken weghalen en de keuken (nog) verder uitbreiden. en dan gedeelte van het kantoor een bijkeuken te plaatsen. Dan heb je gelijk ruimte om de was op te hangen zoals eerder vermeld ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:30
Kieta schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:55:
Dat is een goede, standleiding verplaatsen is best wel een klus en dus vrij duur. Ik hoop eigenlijk dat het verlaagd plafond beneden zorgt dat het makkelijker kan van bovenaf. De vloer gaat er sowieso uit ook om vloerverwarming te leggen.

De originele aanbouw is de huidige copmlete keuken, bijkeuken en helft van het kantoor geweest. De originele keuken zat in het hal gedeelte van het huidige kantoor (in een nis daar komt ook de gas aansluiting van de OH vandaan).

Verder ben ik het helemaal met je eens dat het kantoor beneden veel verloren ruimte heeft. Ik ben nog bezig met bedenken wat we hier mee gaan doen. 1 van de ideeen (veelste duur) is de huidige bijkeuken weghalen en de keuken (nog) verder uitbreiden. en dan gedeelte van het kantoor een bijkeuken te plaatsen. Dan heb je gelijk ruimte om de was op te hangen zoals eerder vermeld ;) .
Ik zou het toilet met oog op standleiding en afvoer op de plaats houden waar de badkamer nu is. Is ook gewoon heel fijn, een apart toilet. De badkamer zou ik boven de entree/meterkast/trap maken, omdat ik denk dat dat makkelijker te realiseren is met verplaatsen van leidingen en afvoer. Onder de kleine slaapkamer zit de woonkamer, dus dat is een hoop gedoe om de voorzieningen daar te krijgen. In de gang kun je makkelijker een koofje maken als leidingen niet via bestaande kanalen kunnen worden weggewerkt. (Er lijkt op de 1e verdieping al een koof boven de meterkast te zitten).

Je krijgt dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdSk3pmfRd-V8yb0_sBs7wrtoC8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3m3VXahx1ciCj4qYdFnTDwS0.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kieta
Beste Toke,

Dank voor deze suggestie. Dit is iets waar zij zelf totaal niet aan gedacht hebben maar die wij best interessant vinden.

Zojuist is een aannemer langs geweest en heb ik alle mogelijkheden besproken. Definitieve keuze zal ook van kosten afhangen. Ik zal dit topic updaten mocht de keuze zijn gemaakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:41
Kieta schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:14:
  1. De badkamer een meter uitbouwen en daarvoor een stuk slaapkamer opgeven.
  2. De kleine slaapkamer (kantoor) ombouwen naar een badkamer. (je verliest hier dan wel een slaapkamer mee wat later misschien impact kan hebben op de verkoopwaarde?)
Ik vraag me af of optie twee wel mogelijk is zonder de dragende vloer te verstevigen.
De kleine slaapkamer zit recht boven de woonkamer. De kans dat een constructie uit 1950 berekend is op een badkamer op die plek is erg klein.

Ook voor optie 1 moet de dragende constructie worden bekeken: je gaat dan bouwen op een deel van de dragende muur die in het verleden lijkt te zijn open gebroken.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1