Vraag

• Slingert
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:37
Voor een cliënt met een verstandelijke beperking zoek ik een 55 inch tv voor maximaal 500 euro.

Beeldkwaliteit is niet per se belangrijk, bedieningsgemak en lange ondersteuning wel. Ik denk daarom aan LG of Samsung die nu gegarandeerd meerdere jaren updates geven (of is dat niet op budgetmodellen?)

De cliënt gaat de tv gebruiken voor NLZiet en Videoland. Er wordt geen extern tv-kastje op aangesloten zodat ze maar 1 afstandsbediening nodig heeft.

Ik heb geen kennis van de nieuwe Chinese merken zoals TCL en Hisense. Wellicht zit hier nog wat interessants tussen.

Belangrijkste is dus een simpel te bedienen ab en een overzichtelijk os. Meer of type tv maakt echt niet veel uit, er is zoveel te krijgen onder de 500 euro. Wellicht heeft iemand een gouden tip qua merk dat ik niet ken. Ze heeft nu een LG met een uitgebreide ab die ze moeilijk vindt. Een ab zoals Samsung heeft zonder cijfers zou al makkelijker zijn.
Aanvulling over tvOS. Ze heeft nu die van LG (43 inch) en de icoontjes van bv Videoland en NLziet zijn niet heel groot. Hoe beter deze in beeld zijn na het aanzetten van de tv hoe beter.

[ Voor 32% gewijzigd door Slingert op 18-09-2025 17:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Slingert Bij het openen van je topic, zag je dit format:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Dat is er om ingevuld te worden. Hoe meer informatie jij geeft, hoe beter de antwoorden zullen zijn. Dat geldt ook voor het doen van eigen onderzoek. "Ik heb we/lniet gehoord van deze merken, doen jullie een suggestie" is op Tweakers niet voldoende.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slingert
Jorgen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:58:
@Slingert Bij het openen van je topic, zag je dit format:

[...]

Dat is er om ingevuld te worden. Hoe meer informatie jij geeft, hoe beter de antwoorden zullen zijn. Dat geldt ook voor het doen van eigen onderzoek. "Ik heb we/lniet gehoord van deze merken, doen jullie een suggestie" is op Tweakers niet voldoende.
Mijns inziens heb ik toch voldoende ingevuld en heel specifiek aangegeven wat ik zoek (voor een ander). Ik hoop dat je er geen slotje op gooit en en iemand een goede tip heeft qua makkelijkst te bedienen ab en tvOs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Slingert Eigen inzet betreft gewoon meer dan alleen 2 merken noemen.

Er mist o.a:
  • welke modellen je overweegt
  • wat je gedaan hebt in je zoektocht
  • waarom je bepaalde merken of modellen niet goed vindt
  • wat je van 'eenvoudig' te bedienen verwacht
  • heb je in een winkel al eens afstandsbedieningen gevraagd en beoordeeld
  • of je bijv al met de klantenservice gesproken hebt
  • of al reviews gelezen hebtt
  • enz
Hoe beter jij de wensen van de cliënt en jouw zoektocht omschrijft, hoe beter de antwoorden zijn die je zult krijgen.
Voor eenvoudig te bedienen kan je bijv ook kijken naar een simpele universele afstandsbediening met richtingtoetsen, OK, volume, kanaal, on/off

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 18-09-2025 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Jorgen

Misschien is het 'security-wise' wel beter om de TS (@Slingert ) een willekeurig 'goed' en toch goedkoop 55" , niet met het internet verbonden, TV model aan te bevelen in combinatie met daarbij bijvoorbeeld een Apple TV? Van de ondersteuning / het update-beleid van de 'smart' TV fabrikanten kennen we ondertussen het gemiddelde 'track-record' wel..... En da's bijna nooit ècht positief.

Een recente Apple-TV (Set-Sop Box) heeft waarschijnlijk de langste ondersteuning én is voorzien van een 'méér dan simpele' afstandsbediening welke middels HDMI-CEC ook alle TV's qua basisfuncties gewoon kan bedienen zodat er ook maar één AB voor de cliënt benodigd is.

Zelfs met het door de TS vermelde bedrag van €500,- is zo'n combinatie goed samen te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 18-09-2025 17:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Will_M Dat kan zeker een oplossing zijn. Mijn dochter gebruikt ook alleen maar de ab van haar Google TV en daarmee doet de tv ook alles wat ze nodig heeft.

• Slingert
Will_M schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:54:
@Jorgen

Misschien is het wel beter om de TS (@Slingert ) een willekeurig 'goed' en toch goedkoop 55" TV model aan te bevelen in combinatie met daarbij bijvoorbeeld een Apple TV? Van de ondersteuning / het update-beleid van de 'smart' TV fabrikanten kennen we ondertussen het gemiddelde 'track-record' wel..... En da's bijna nooit echt positief.

Een recente Apple-TV (Set-Sop Box) heeft waarschijnlijk de langste ondersteuning én is voorzien van een méér dan 'simpele' afstandsbediening welke middels HDMI-CEC ook alle TV's qua basisfuncties gewoon kan bedienen zodat er ook meer één AB voor de cliënt benodigd is.

Zelfs met het door de TS vermelde bedrag van €500,- is zo'n combinatie goed samen te stellen.
Kan. Maar dan zit je weer met 2 afstandsbedieningen toch? Of schakelt een Apple TV alles in 1 keer aan? 2 ab’s is te ingewikkeld, die haalt ze door elkaar. Ik heb zelf een Samsung, die is ook lekker simpel maar het os op een goedkope tv van ze misschien niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Slingert schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:58:
[...]

Kan. Maar dan zit je weer met 2 afstandsbedieningen toch? Of schakelt een Apple TV alles in 1 keer aan? 2 ab’s is te ingewikkeld, die haalt ze door elkaar. Ik heb zelf een Samsung, die is ook lekker simpel maar het os op een goedkope tv van ze misschien niet zo.
Fysiek heb je dan inderdaad wel twee afstandsbedieningen in bezit echter kun je de originele AB van de TV ná de eerste opzet ergens achter slot en grendel opbergen omdat je dat ding (bijna) nóóit meer nodig gaat hebben. De AB van zo'n Apple TV schakelt de TV aan/uit én bediend het volume van de TV, de rest wordt verzorgt door zo'n Apple TV.

* Of Google TV ..... Uiteraard

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Slingert Vul je de TS ook aan met de andere vragen; en wat bijv wel bevalt en/of toereikend zou zijn?

Kan ze bijv overweg met iOS en/of Android op een tablet of telefoon?
Snapt ze hoe ze überhaupt een os gebruikt met apps?
Slingert schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:58:
[...]

In principe beschikken de meeste videoweergave-apparaten (tv's, dvd-spelers, mediaspelers, tuners, etc) over CEC. Hiermee kan je via dit protocol met 1 afstandsbediening beide/meerdere apparaten bedienen. Het is wel hit or miss of het werkt (een combinatie tussen verschillende merken kán fantastisch werken, of voor problemen zorgen.) Een voorbeeld: mijn dochter kan met haar dvd-afstandsbediening alles doen om de film te besturen en de tv gaat automatisch aan/uit wanneer zij de dvd-speler aan/uit zet. Ook volume op de tv is bestuurbaar met de dvd-afstandsbediening. Het werkt ook wanneer ze de Google TV wil gebruiken. Device aan, tv schakelt mee, apps bestuurt ze met de Google afstandsbediening, die ook het volume op de tv doet. Het kan ook andersom: je bekijkt alles op de tv en diens afstandsbediening stuurt het volume van een soundbar aan bijv.

[ Voor 73% gewijzigd door Jorgen op 18-09-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingert
Ik denk dat het een LG moet worden omdat ze hier al het meest aan is gewend. Dit gaat nog wel eens mis maar met veel oefenen lukt het wellicht. De ab die nu geleverd wordt bij de LG tv’s ziet er al wat makkelijker uit dan die ze nu heeft. Mocht dat toch te ingewikkeld zijn ga ik eerst een senioren ab proberen. Mocht dit allemaal niet gaan dan is een chromecast/google tv een idee. Hoop dat ik dan nog 2 oude op de kop kan tikken. Jammer dat de nieuwe zoveel duurder is geworden. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
Ik heb een firetv op mn tv zitten. Vind het menu
niet mega gebruiksvriendelijk (bloatware) maar de integratie met de ab met de tv is wel top. Heb nooit de originele ab nodig

En de ab heeft hardware knoppen voor netflix en prime. Die knoppen heb ik omgeprogrammeerd en gekoppeld aan nlziet.

Mn lg tv heeft ook van die dedicated knoppen, ik zou het vooral daarin zoeken :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1