Onderhoudsmonteur wil CV ketel niet onderhouden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-10 19:33
Begin dit jaar heb ik deze woning gekocht en vanochtend kwam voor het eerst een Eneco onderhoudsmonteur voor de CV ketel. Die gaf bij het zien van de CV ketel meteen aan dat hij deze niet in onderhoud kon nemen, omdat hij niet gebeugeld is, geen meetpunt in het rookgaskanaal heeft en de dakdoorvoer vervangen moet worden voor een kunststof.

Die eerste twee begrijp ik wel, maar nu ik nog wat aandachtiger naar de dakdoorvoer heb gekeken lijkt die gewoon van kunststof te zijn. Heeft iemand op dit forum hier verstand van? En wat zou het ongeveer kosten om dit te laten vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZCdo74C2qSugHMf3MBuYHaIxVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cywHuAocXrz61jbLpmLeiln7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
Bel een ander bedrijf, en laat ze anders de boel in orde maken zodat ze wel onderhoud doen.
Tip: Trap niet in abbonementen dat is letterlijk weggegooit geld.
Een 1 malige beurt kost 100 a 150 euro, een abbo per maand minimaal 15 Euro, tel maar uit over 24 maanden...
Gewone beurten vind je bij de kleinere installateurs, niet bij de grote jongens.

[ Voor 13% gewijzigd door Kees85 op 18-09-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:47
De binnen pijp lijkt van dikwandige buis te zijn. Dan mag dit inderdaad niet meer.

Tevens zou de rookgaspijp niet half in het dakbeschot moeten zitten en een stormbeugel bevatten.

Je bent voor dit aanpassen zo 2 a 300 euro kwijt.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:29
Je wil ook dat het dakbeschot aan de binnenzijde luchtdicht wordt afgewerkt om niet te veel condens en tocht te hebben langs die buis.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Krissiejj schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:42:
De binnen pijp lijkt van dikwandige buis te zijn. Dan mag dit inderdaad niet meer.

Tevens zou de rookgaspijp niet half in het dakbeschot moeten zitten en een stormbeugel bevatten.

Je bent voor dit aanpassen zo 2 a 300 euro kwijt.
Ik denk wel het dubbele, zo te zien is de rookgas dakdoorvoer van aluminium.
Die vervangen en nog wat buis en hulpstukken en beugels zit je al gauw aan een € 500,- tot € 600,-.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:27

Reptile209

- gers -

Niet echt commercieel ingestoken van de monteur, hij had beter kunnen aanbieden om een offerte te laten maken voor de nodige aanpassingen ;) (tenzij ze dat niet doen natuurlijk). Mijn aan- en afvoerpijp + dakdoorvoer en schoorsteentje zijn afgelopen mei vervangen voor 300 euro, door het bedrijf dat ook het jaarlijkse onderhoud bij me doet. Als je regio Leiden woont, kan ik je via DM wel een bedrijfsnaam geven.

Zo scherp als een voetbal!

• Krissiejj
edsandje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:46:
[...]

Ik denk wel het dubbele, zo te zien is de rookgas dakdoorvoer van aluminium.
Die vervangen en nog wat buis en hulpstukken en beugels zit je al gauw aan een € 500,- tot € 600,-.
Bochten en buis kun je inprincipe gewoon laten zitten.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Krissiejj schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:11:
[...]

Bochten en buis kun je inprincipe gewoon laten zitten.
Of juist in principe niet.
Als je de dakdoorvoer vervangt zodat het broekstuk onder het plafond zit met een beugel en een dampdichte plaat moet je de buizen aanpassen.
Het opnieuw gebruiken van bochten en buizen raad ik af, de rubbers zijn gevormd en kunnen gaan lekken, dus alles vervangen. En dan moet je nog een meetpunt maken voor de rookgasanalyse.
pennywiser schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:01:
Bestaande situaties mogen blijven as is, tot vervanging plaats vindt.
Ja maar dat is aan de monteur te bepalen en in dit geval zegt de Eneco monteur ik doe er niks mee.
Dan moet je op zoek naar een partij die hem wel in onderhoud wil nemen. (en dan heb je bij de lokale installateur de meeste kans)

[ Voor 27% gewijzigd door edsandje op 22-09-2025 17:07 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-10 16:19
Bestaande situaties mogen blijven as is, tot vervanging plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
edsandje schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:59:
[...][...]

Ja maar dat is aan de monteur te bepalen en in dit geval zegt de Eneco monteur ik doe er niks mee.
Dan moet je op zoek naar een partij die hem wel in onderhoud wil nemen. (en dan heb je bij de lokale installateur de meeste kans)
Geen enkele monteur is iets verplicht, maar in feite zegt hij daarmee ik wil je graag een poot uitdraaien. Er zijn geen regels op basis waarvan hij het zou moeten weigeren. Dus dan lijkt mij een ander zoeken sowieso beter ipv deze te overtuigen van de huidige regels.

Eneco inderdaad, dat is wel opvallend. Zoek gewoon een lokale partij.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 22-09-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kees85 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:14:
Bel een ander bedrijf, en laat ze anders de boel in orde maken zodat ze wel onderhoud doen.
Tip: Trap niet in abbonementen dat is letterlijk weggegooit geld.
Een 1 malige beurt kost 100 a 150 euro, een abbo per maand minimaal 15 Euro, tel maar uit over 24 maanden...
Gewone beurten vind je bij de kleinere installateurs, niet bij de grote jongens.
Een abonnement doe je niet alleen voor het onderhoud maar ook voor het geval die ketel een storing heeft hartje winter want dan ga je zonder abo gewoon geen monteur binnen afzienbare tijd krijgen om je weer van warm water en verwarming te voorzien.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
En hoe vaak gebeurd dat? Bijna nooit.
En denk je echt dat er geen monteur is die je niet wil helpen?
Tot op heden nog nooit een verhaal gehoord dat er geen monteur te krijgen is in hartje winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb dat zelf bij de hand gehad een paar jaar geleden en je bent al een dag aan het rondbellen en als je geluk hebt kunnen ze over minimaal een week. En aangezien ze allemaal volgeboekt zijn is het blijkbaar geen uitzondering.

Met een abo staan ze binnen 24 uur voor je deur.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kees85 schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:04:
En hoe vaak gebeurd dat? Bijna nooit.
En denk je echt dat er geen monteur is die je niet wil helpen?
Tot op heden nog nooit een verhaal gehoord dat er geen monteur te krijgen is in hartje winter.
Lokale installateurs kun je vaak ook gewoon jaarlijks je ketel laten onderhouden en dan sta je in het bestand. Tweejaarlijks kan ook bij sommige ketels, even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Beugel heeft die een punt.. of deze ketel een meetpunt heeft zo 123 weet ik niet... maar mogelijk dat meneer de ketel ook niet kende en dag Doei geen zin om uit te zoeken..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:28

martijn v o

Certified by Enphase.

Deze ketel heeft zelf geen meetpunt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
edsandje schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:59:
[...]

Of juist in principe niet.
Als je de dakdoorvoer vervangt zodat het broekstuk onder het plafond zit met een beugel en een dampdichte plaat moet je de buizen aanpassen.
Het opnieuw gebruiken van bochten en buizen raad ik af, de rubbers zijn gevormd en kunnen gaan lekken, dus alles vervangen. En dan moet je nog een meetpunt maken voor de rookgasanalyse.
[...]

De bochten kan je prima weer gebruiken. Tussenstukjes zullen niet allemaal passen maar kan je toch weer 100/150 euro schelen.

Pagina: 1