Advies smart led dimmer voor bestaande situatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JvS68
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 09:52
Beste tweakers,

In een bestaande woning zit een groot aantal inbouw led armaturen (zie foto) met niet vervangbare lampen, ze geven naar onze mening veel te fel licht en er zitten nu geen dimmers op. Het blijkt dat achter elk armatuur een led-driver zit (zie foto) die dimmable zou moeten zijn. De drivers zijn denk ik zo'n 10-11 jaar oud.

Ik heb deze dimmer aangesloten (hue bridge pro) en op zich werkt het, maar verre van optimaal.
De dimmer werkt eigenlijk alleen in de onderste 25% regio (daarboven is alles 100%), bij snel dimmen flikkeren de lampen en ik kan het minimale dimpunt niet instellen.

Ik denk dat de led-drivers verouderd zijn en zit te denken om nieuwe drivers te installeren, en dan denk ik aan deze.

Liefst zou ik de armaturen vervangen door GU10 armaturen maar dezelfde maat kan ik niet vinden dus dat zou breekwerk worden.

Vraag:
- Verwachten jullie dat met zo'n nieuwe led-driver dimmen beter zou gaan?
- Iemand die deze armaturen herkent wellicht en weet welk merk het is?
- Andere goede ideeën?

Alvast bedankt voor het meedenken

Johan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz9vHe0IfkunPLNRin7vvjfnNcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRzkHyfwbD3k5fK14smIRbNo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b25qwb4s9tDFLq64UOE2YE7a_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsR04ZEJ9NFv8xet3qo3lTWs.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via JvS68 op 19-09-2025 09:52)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb onlangs thuis twee LED armaturen omgebouwd omdat ik deze ook beter dimbaar wilde maken. De oude drivers waren constant current (CC) en ik heb deze vervangen door constant voltage (CV) drivers. Deze nieuwe drivers zijn dimbaar via fase afsnijding en dimmen de LED lampen met een hoogfrequent PWM signaal. Hierdoor kunnen de lampen zo ver terug dimmen dat je nauwelijks ziet dat ze aan staan.

Als Smart dimmer heb ik gekozen voor de Ecodim Zigbee module. Die lijkt op die van Robb, maar heeft instelbare potmetertjes voor de minimale en maximale dimstand. Hierdoor is deze erg goed in te regelen op je bestaande LED lampen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Driver en dimmer blijft altijd een lastig samenspel. Ook al had ik wel verweacht dat de faseafsnijding dimmer hiermee goed zou werken.

Maar grote kans dat je daar wel werkende combi voor kunt vinden. Maar aan de secundaire info te zien is dit een constant current (CC) driver van 350mA (waarbij 35mA indien gedimd tot 10%). Bij CC moet je zelfde stroom (of minder) gebruiken. De gelinkte driver is wel CC maar 700mA dus te veel.

• JvS68
Beste @Septillion

Dank voor je antwoord, geeft het dan problemen denk je als je een 700mA driver aansluit? Is weliswaar hoger dan wat er nu aanhangt maar met stroom dacht ik altijd dat 'de vrager bepaald'. Analogie: Ik heb een 65W USB-C voeding maar als ik daar een ipad mee oplaad levert de voeding het wattage dat de ipad vraagt, hang ik er een laptop aan levert ie meer etc. Aan de andere kant zit er aan deze ledlamp geen regelelectronica dus wellicht brand de boel dan wel door?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ik heb onlangs thuis twee LED armaturen omgebouwd omdat ik deze ook beter dimbaar wilde maken. De oude drivers waren constant current (CC) en ik heb deze vervangen door constant voltage (CV) drivers. Deze nieuwe drivers zijn dimbaar via fase afsnijding en dimmen de LED lampen met een hoogfrequent PWM signaal. Hierdoor kunnen de lampen zo ver terug dimmen dat je nauwelijks ziet dat ze aan staan.

Als Smart dimmer heb ik gekozen voor de Ecodim Zigbee module. Die lijkt op die van Robb, maar heeft instelbare potmetertjes voor de minimale en maximale dimstand. Hierdoor is deze erg goed in te regelen op je bestaande LED lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzym
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-09 14:05
@DexterDee
Die potmeters zijn de meerprijs meer dan waard, ik heb ondertussen 3 verschillende dimmers in gebruik.
Klik aan klik uit ZCM-300 / Robb Zigbee dimmer / Ecodimm
En als je ze min en max netjes instelt voegt dat voor mij ook echt wat toe.
Ik weet niet zo goed wat voor drivers ik heb maar het minimum staat zo strak ingesteld dat deze pas bij 5% inschakelt, maar daarna wel terug te dimmen is tot 1%

• JvS68
DexterDee schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:36:

@DexterDee dank voor je antwoord, weet je toevallig nog welke drivers je gekozen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ja dat weet ik toevallig nog ;)

het waren deze:
https://lichtpartner.nl/triac-driver-40w-12v-te-40-12/

Je hebt die driver in 12V en 24V varianten en dan met max 40W, 75W en 150W vermogen.

Pagina: 1