Vraag

• Knalgeel!
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 09:41
Hallo!

Recent ben ik verhuisd (huurhuis) en toen ik de deur van de meterkast open deed werd ik niet zo blij (hoewel ik absoluut geen expert ben op het gebied van elektriciteit en vandaar dus een paar vragen). Maar ja, het ziet er gewoon zeer oud uit en ik wil het graag aan laten passen aan modernere standaarden en om de veiligheid te verbeteren (ik zou bijvoorbeeld ook graag geaarde stroomvoorziening in de woonkamer hebben wat nu niet het geval is).

Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAzAZ1fMW_YHmhnUrN2sbcRfFo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4B11BvbvalYG9ilnHylWQKq.jpg?f=fotoalbum_large

1) Het lijkt erop dat hier geen aardlekschakelaar aanwezig is?

2) Het kastje met schakelaar links van de elektriciteitsmeter (uit 1971!) is de hoofdschakelaar?

3) Is er verder iets wat jullie opvalt wat ik zeker na zou meten laten kijken of aan zou moeten laten passen? Waar zou ik prioriteit aan moeten geven?

Alvast bedankt!

N.B. Het enige dat wegvalt (onderaan) op de foto is de gasaansluiting- en meter maar dat is hier verder niet zo relevant omdat mijn vraag puur over de elektra gaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik zou eerst eens met de verhuurder gaan praten als ik jouw was. Het aanpassen hiervan is best een groot ding. Al helemaal als je geaardestopcontacten wilt gaan aanleggen. Het kan best zijn dat je dat niet eens zelf mag doen. Daarnaast zou ik als ik verhuurder zou zijn wel willen dat het goed gebeurd en niet door een beunhaas.

Als laatste, die meter zal sowieso binnenkort vervangen moeten gaan worden. De draaischijven mogen niet meer en worden vervangen door digitale meters.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
1) Klopt.
2) Nee, dat is een tarief relais van toen er nog toonfrequent was. Dan kon je de boiler aanzetten in daltafief. Dat werkt niet meer.
3) weinig aan hobby-bob geknutsel zo lijkt het

Als huurder mag je hier inderdaad niets aan veranderen.
Hoewel de verhuurder het natuurlijk prima zou vinden als jij de herbedrading van het pand betaald en door de juiste partij laat doen (dus niet zelf), denk ik niet dat zoiets een verstandige investering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Exact wat @jeroen3 zegt. Qua punt 2, vandaar het pijpje terug en de indicatie van een boiler op de meest rechter groep. Je hebt dus geen hoofdschakelaar.

En mja, het is oud maar verder wel prima. Dus zal bij de gemiddelde huurbaas lastig zijn hier wat gedaan te krijgen. Het is immers namelijk allemaal prima (volgens de toen geldende normen).

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 18-09-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45
Septillion schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:53:
En mja, het is oud maar verder wel prima.
Prima??
Zonder enige vorm van aardlekbeveiliging?

Dit is gewoon levensgevaarlijk! Dat kan je toch echt niet meer als prima omschrijven!?!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 09:59
Je hebt een dubbel geaard stopcontact in de meterkast, dus als dat inderdaad netjes is aangelegd kun je in theorie een extra geel/groene draad naar je woonkamer (laten) trekken en er geaarde stopcontacten op zetten.

Alle Ferraris elektriciteitsmeters moeten voor 2027 zijn vervangen, hoewel men zich afvraagt of dat haalbaar is, daar krijg je vanzelf bericht over. Dat doet de netbeheerder. Die kan je ook benaderen dat je er "op korte termijn voor open staat" dan kom je vooraan in de rij. De vraag is of die huidige hoofdschakelaar geschikt is om een nieuwe slimme/domme meter na te plaatsen. Die schakelaar valt nog onder de netbeheerder.

Ik weet niet of de huurwet voorschrijft dat er een aardlekschakelaar gemonteerd moet worden.
Sowieso lijkt het me niet slim om werk te verzetten dat eigenlijk je verhuurder moet doen.
Tenzij je vaak stoppen laat springen en je het er voor het gemak voor over hebt.

• Septillion

Septillion

@BrainCrash Ik zou het ook niet meer willen nee. Maar het is volledig volgens de regels dus staan verhuurders vaak niet te springen.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 18-09-2025 10:07 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Biedt de verhuurder geen zonnepanelen aan?
Dan moet hij wel vernieuwen.

(aan de andere kant, neem een balkonsetje zonnepanelen en je saldeert tot er een slimme meter in komt)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2025 10:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Septillion

Septillion

En als de meter vervangen gaat worden, laat dan ook die boilerschakelaar weghalen. Meeste monteurs zullen dat uit zichzelf wel aangeven maar je zal net degene hebben met te weinig koffie op om dat te willen :+ Eventueel kan je hem dus al loskoppelen/doorverbinden in de lasdoos rechts boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45
remotica schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:59:
De vraag is of die huidige hoofdschakelaar geschikt is
Er is helemaal geen huidige hoofdschakelaar.

Er is geen hoofdschakelaar, geen aardlekschakelaar, en nog maar niet te spreken over die buis rechts die uit de meter komt, en de gehele groepenkast volledig lijkt te bypassen.
Wie zou die in hemelsnaam zo aansluiten als de draden daarna nog eerst terug naar de stoppenkast gaan? Dan lopen er dus in het gunstigste geval gezekerde en ongezekerde draden in dezelfde buis, heen en terug. In het ongunstigste geval loopt daar een set draden door het huis die alleen via de netbeheerder hoofdzekering afgezekerd zijn en de gehele groepenkast omzeild hebben.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

(jarig!)
139.000 kWh. Zou die het klokje al rond zijn?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Septillion

Septillion

@BrainCrash Dat was heel normaal voor de boilerschakelaar :) Daar die eigendom is van de netbeheerder. Is gewoon een set draden van de rechter groep heen en terug volledig los van de meter.

[ Voor 54% gewijzigd door Septillion op 18-09-2025 10:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
BrainCrash schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:06:
[...]

Er is helemaal geen huidige hoofdschakelaar.

Er is geen hoofdschakelaar, geen aardlekschakelaar, en nog maar niet te spreken over die buis rechts die uit de meter komt, en de gehele groepenkast volledig lijkt te bypassen.
Wie zou die in hemelsnaam zo aansluiten als de draden daarna nog eerst terug naar de stoppenkast gaan? Dan lopen er dus in het gunstigste geval gezekerde en ongezekerde draden in dezelfde buis, heen en terug. In het ongunstigste geval loopt daar een set draden door het huis die alleen via de netbeheerder hoofdzekering afgezekerd zijn en de gehele groepenkast omzeild hebben.
Deze groepenkast stamt ergens uit de eind jaren '70 of '80 en voldoet aan de toen geldende normen.
In die zin is er dus niks mis met deze groepenkast, tenzij er vastgestelde (ouderdoms)gebreken zijn.
Het aantal woningeigenaren met dit soort HAF groepenkasten is nog behoorlijk groot in Nederland.

Wel is het zo dat een verhuurder verplicht is om een veilige woning te verhuren, ook elektrisch veilig.
In dit geval dient de verhuurder een nieuwe groepenkast te plaatsen met alle nu verplichte voorzieningen.
Dit betekend een hoofdschakelaar en achter elke groep een aardlekschakelaar.
Geaarde groepen in de hele woning zijn niet direct verplicht, de installatie voldoet aan zijn oude norm.

De buis die jij ziet lopen voldoet ook aan de norm, hierin loopt de schakeldraad voor, ik gok, de boiler.
Deze schakeldraad komt van het oude TF relais en zo werd dit destijd volgens de regels aangesloten.
Wanneer deze woning een slimme meter krijgt zal de netbeheerder het TF relais meestal verwijderen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:23
Het voldoet wel aan de Norm uit die tijd, maar als er nergens in huis aarde is aangelegd mag je bijvoorbeeld ook geen wasmachine gebruiken, want voor dat soort apparatuur is aarding niet alleen noodzakelijk uit veiligheid overwegingen maar ook verplicht inclusief aardlek schakelaar.

Helaas kun je een verhuurder niet verplichten om de installatie aan te passen omdat die voldeed aan de norm toen het aangelegd werd, maar ik zou toch contact met ze opnemen om te kijken of ze iets willen doen.
Het alternatief is zelf de boel aan te laten passen, maar het hele huis van aarde laten voorzien wordt een dure grap.
Ik zou kijken of je alleen een "natte" groep kunt laten aanleggen voor de wasmachine, als de verhuurder niets wil doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Volgens mij kun je nog discussieren over het geaarde stopcontact in de meterkast. Deze mag alleen geaard zijn als de aarding een veiligheidsaarding is (<1.5Ohm), omdat een aardlekschakelaar volledig ontbreekt.

Als dat niet zo is, dan moet er een ongeaard stopcontact geplaatst worden, of de hele kast moet vervangen door iets moderners, of een nieuwe aardpen slaan 8)7.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56
En dus niet ff op een waterleiding aarden. Ten eerste is daarvan bij een groot deel de metalen leiding door kunststof vervangen en je wilt dan echt niet onder de douche staan als er ergens kortsluiting ontstaat.
Lengte en vorm van de aardpen zijn erg afhankelijk van de bodem waarop het huis staat.

KPN is een drieletterwoord

• P5ycho
  • Nu online
trabant schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:25:
[...]

En dus niet ff op een waterleiding aarden. Ten eerste is daarvan bij een groot deel de metalen leiding door kunststof vervangen en je wilt dan echt niet onder de douche staan als er ergens kortsluiting ontstaat.
Lengte en vorm van de aardpen zijn erg afhankelijk van de bodem waarop het huis staat.
Een veiligheidsaarding moet gewoon aan bepaalde voorwaarden voldoen, anders is het een hulpaarde. En die voldoet hier niet, er is dan verhoogde kans op brand bij sluiting. hulpaarde is al beter dan de waterleiding wat dat betreft.
Er zit een keuringssticker onder de meterkast, verhuurder lijkt zaken ook veilig te willen houden.
Laten we er vanuit gaan dat alles volgens het boekje gedaan wordt, op de waterleiding aarden is sowieso onzin om te doen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
remotica schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:59:
Ik weet niet of de huurwet voorschrijft dat er een aardlekschakelaar gemonteerd moet worden.
Sowieso lijkt het me niet slim om werk te verzetten dat eigenlijk je verhuurder moet doen.
Tenzij je vaak stoppen laat springen en je het er voor het gemak voor over hebt.
Een aardlekschakelaar is sinds 1975 verplicht volgens de NEN norm

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:24
Is dit een appartement? of meerdere woningen in een huis?
Ik mis namelijk de juiste achterplaat.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
Maar deed je de deur van de meterkast pas voor het eerst open toen je er al woonde? heb je niet eerst je nieuwe huis bekeken voordat je het huurcontract ging tekenen? Dan had je toch de keuze om dit huis te weigeren of bij het tekenen van dat contract aan te geven dat de installatie waarschijnlijk niet deugd?
Zit het bij de buren ook zo? of heeft de verhuurder daar wel de boel aangepakt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
No Hands schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:10:
Maar deed je de deur van de meterkast pas voor het eerst open toen je er al woonde? heb je niet eerst je nieuwe huis bekeken voordat je het huurcontract ging tekenen? Dan had je toch de keuze om dit huis te weigeren of bij het tekenen van dat contract aan te geven dat de installatie waarschijnlijk niet deugd?
Zit het bij de buren ook zo? of heeft de verhuurder daar wel de boel aangepakt?
Heb je de staat van de woningmarkt compleet gemist ofzo? Je mag blij zijn dat je wat vindt tegenwoordig. Dit was misschien een compromis. TS wil checken of hij/zij wel veilig in deze woning kan wonen. Ik snap dat wel.
Plus, niet iedereen kan bij een kijkje in een meterkast de boel meteen goed inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:40:
Het voldoet wel aan de Norm uit die tijd, maar als er nergens in huis aarde is aangelegd mag je bijvoorbeeld ook geen wasmachine gebruiken, want voor dat soort apparatuur is aarding niet alleen noodzakelijk uit veiligheid overwegingen maar ook verplicht inclusief aardlek schakelaar.

Helaas kun je een verhuurder niet verplichten om de installatie aan te passen omdat die voldeed aan de norm toen het aangelegd werd, maar ik zou toch contact met ze opnemen om te kijken of ze iets willen doen.
Het alternatief is zelf de boel aan te laten passen, maar het hele huis van aarde laten voorzien wordt een dure grap.
Ik zou kijken of je alleen een "natte" groep kunt laten aanleggen voor de wasmachine, als de verhuurder niets wil doen.
Er zijn in deze woning weldegelijk leidingen en wandcontactdozen met veiligheidsaarde, in de natte ruimten zoals de keuken, badkamer en het toilet. Dit werd zelfs voor deze oude HAF groepenkast al voorgeschreven.

Verhuurders kunnen zeker wel verplicht worden om de installatie aan te passen m.b.t. de groepenkast. Een woning dient veilig te zijn voor de verhuurder en daartoe behoort minimaal een juiste hoofdschakelaar (v/a 2 groepen) en een aardlekschakelaar achter elke groep.
P5ycho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:49:
[...]

Een veiligheidsaarding moet gewoon aan bepaalde voorwaarden voldoen, anders is het een hulpaarde. En die voldoet hier niet, er is dan verhoogde kans op brand bij sluiting. hulpaarde is al beter dan de waterleiding wat dat betreft.
Er zit een keuringssticker onder de meterkast, verhuurder lijkt zaken ook veilig te willen houden.
Laten we er vanuit gaan dat alles volgens het boekje gedaan wordt, op de waterleiding aarden is sowieso onzin om te doen dan.
Een veiligheidsaarde dient minimaal 166 Ohm of minder te zijn, bij gebruik van 30mA aardlekschakelaars.
Een slechte aardweerstand maakt veiligheidsaarde niet automatisch een hulpaarde maar een afgekeurde veiligheidsaarde. Idealiter is een goede aardverspreidingsweerstand >1,5Ohm.

Op de waterleiding aarden werd vroeger standaard gedaan, omdat alle waterleidingen uit geleidend koper (soms lood) bestaan (bestonden) en deze uitkomen op de aardpen aan de hoofdwaterleiding uit de straat.
Deze manier van aarden aan de waterleidng was in die tijd daarom ook volgends de toen geldende norm.
Omdat meer en meer nieuwe waterleidingen van kunststof worden gemaakt, is het advies om bij renovatie een aardpen te slaan en veiligheidsaarding door te trekken in de gehele woning.
Ook als het waterbedrijf haar oude koperen hoofdwaterleiding naar een woning of appartementencomplex vernieuwd in HDPE, adviseren zij vooraf schriftelijk, om een nieuwe aardpen/veiligheidaarde te laten voorzien.

De keuringssticker is van een aannemer en vermeld geen enkele norm, waardoor ik deze zelf in twijfel trek.
Ik kan uit deze sticker niet halen wat er gekeurd is, hoe en op basis van welke norm(en).
Daarnaast is hiermee anno 2025 een groepenkast zonder hoofdschakelaar en aardlekschakelaars goedgekeurd voor gebruik door een leek in een huurwoning, wat o.a. de NEN norm zeker niet adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
@Theo74 eens met je opmerkingen, bedankt voor de aanvulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:42
Theo74 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:20:
Dit betekend een hoofdschakelaar en achter elke groep een aardlekschakelaar.
Aardlekschakelaars zitten doorgaans tussen de hoofdschakelaar en de groepen en niet achter een groep.
En dan max 4 groepen per hoofdschakelaar als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

grimselman schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:25:
[...]

Een aardlekschakelaar is sinds 1975 verplicht volgens de NEN norm
Stamt dit huis uit 1970-1971, gezien het jaartal op de meter?
De meterkast en achterplaat zien er zeldzaam authentiek uit voor iets dat 55 jaar oud is.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Voor minder dan 600 euro heb je een moderm ding erin hangen.

Zou gewoon ff een belletje doen naar de verhuurder.

Ik had ook zo een meterkast (uit '76). 250 euro neer gelegd voor nieuwe meterkast, 250 voor de electricien en alles was klaar. Meerder nieuwe groepen erbij gepakt waaronder dubbele groepen, handig voor de keuken en waskamer :)

Is opzich niet zo spannend, binnen een paar uur kan het gefixed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Nu online
Frappuccino schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:39:
[...]

Aardlekschakelaars zitten doorgaans tussen de hoofdschakelaar en de groepen en niet achter een groep.
En dan max 4 groepen per hoofdschakelaar als ik het goed heb.
Escuus voor mijn verkeerde vertaling. Je hebt gelijk!

Pagina: 1