Kruipruimte wel / niet bestraten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Wij hebben veel betonklinkers op ons perceel liggen (20 x10 x 8 cm). Nu is er de optie om de betonklinkers naar de stort te brengen of deze te gaan hergebruiken als vloer in de kruipruimte.

Zelf ben ik nog nooit een bestrate kruipruimte tegen gekomen (misschien heeft dit een reden?) Daarom ben ik gaan nadenken naar redenen om de kruipruimte wel / niet te bestraten. Hieronder een overzicht van gedachten die revue passeren.

Wel bestraten:
  • Kosten besparing met betrekking tot geen kosten voor het traject stort
  • Een mooi bestrate kruipruimte
  • Prettiger ruimte om in te werken door bestrating?
  • Minder vocht in de kruipruimte doordat de betonklinkers minder snel vocht opnemen / langer vasthouden (?)
Niet bestraten
  • Bestraten kost tijd en moeite (hoeft niet in één keer klaar)
  • Hoogte verlies van 8 cm (door de hoogte kruipruimte is nog steeds prima toegankelijk en te navigeren)
  • Een onprettige ruimte om in te werken door bestrating? (stenen zijn hard en zand is zachter)
  • Vocht of andere problemen doordat de betonklinkers minder snel vocht opnemen / langer vasthouden?
Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover. Waarom wel / niet de kruipruimte bestraten?

Alle reacties

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
Hoe hoog is je kruipruimte na bestraten?
dat is wel even een interessante vraag namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik ken iemand dit dit heeft gedaan. Behalve dat het ontzettend veel werk is, heeft het vrijwel geen voordelen behalve dat het "netjes" is. Maar zo'n iemand is het wel.

Het enige voordeel is dat de kruipruimte nu als opslag kan worden gebruikt. Het is iets toegankelijker.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 16:09
Het is helemaal aan jou of jij je kruipruimte wilt bestraten, dit kent geen voorschrift en kan je gewoon doen.
Zo heb ik ook kruipruimtes gezien waar tijdens de bouw een betonplaat ingestort is, wel zo netjes.

Wat ik een voordeel zou vinden is dat de kruipruimte schoner blijft en misschien houd het ook ongedierte als ratten of muizen tegen. Optrekkend vocht of grondwater zal je niet tegenhouden met bestrating maar niet elke woning hoeft hier last van te hebben.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:44
Hoe hoog en groot is je kruipruimte?
Ik kan me echt geen enkele reden bedenken om deze te bestraten. Prettiger om in te werken? Kruip jij liever over klinkers dan door de zand? En heb je zelf al eens ooit klinkers gelegd? Zonder een goede voorbereiding van de grond eronder wordt het nooit een goeie. Of wil je naast al je klinkers de kruipruimte in slepen er ook nog een paar honderd kilogram gele / straatzand in gaan gooien?

Lekker een bakkie bestellen en je bent er vanaf voor een paar honderd euro. En als je er toch tijd en moeite in wil steken breng je ze zelf naar de stort, ben je voor nog geen 50 euro klaar.

[ Voor 18% gewijzigd door emot op 18-09-2025 08:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

emot schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:58:
Lekker een bakkie bestellen en je bent er vanaf voor een paar honderd euro. En als je er toch tijd en moeite in wil steken breng je ze zelf naar de stort, ben je voor nog geen 50 euro klaar.
Of je zet ze gratis op marktplaats, je bent de stenen zo kwijt zonder moeite is mijn ervaring.

[ Voor 37% gewijzigd door souljah1h op 18-09-2025 09:02 ]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:24:
Het enige voordeel is dat de kruipruimte nu als opslag kan worden gebruikt. Het is iets toegankelijker.
Jaren terug had ik mijn NAS met torrent server in de kruipruimte hangen. Dat ding genereert continu enige warmte dus condens/vocht is het probleem niet. Misschien kan je er ook je wijn kwijt, of een wateronthardingsvat.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:07
voor mijn kruipruimte ben ik vooral blij dat ik er tijdens de bouw al dik zeil in heb gelegd. Dat maakt werken al een stuk prettiger. Verlies van hoogte lijkt mij vooral het nadeel van tegels.

Als er af en toe water staat en je hebt zand in de kruipruimte dan wordt dat zand ook kei en kei hard. Kruipen over keihard zand of tegels maakt ook niet uit qua comfort....

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:09
Is vrij hard aan de knieën. Liever zand plus een stuk grijs schuim hier.
Tip: breng puin niet naar de stort voor meestal hoog tarief maar naar een puinbreker. Dat scheelt nogal.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Dank voor alle reacties en extra suggesties, deze neem ik mee.

Een reactie op de gestelde vragen:
  • De hoogte van de kruipruimte is plus / minus 110 cm
  • Heb zelf reeds eerder bestraat / klinkers gelegd
@Rob Z Met een puinbreker bedoel je hiermee een partij of de machine? Mits je een partij bedoeld, mocht je er één weten in de regio Twente dan houd ik mij aanbevolen want mij zegt dat niets.

Verdere suggesties en vragen zijn uiteraard welkom.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
Puin kost echt geen drol om weg te brengen... Dat kan echt de reden niet zijn, verder lig ik liever op mn knieën in t zand dan op bestrating.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 16:09
Persoonlijk heb ik meer het idee dat TS een (slimme) oplossing zoekt op van een partij straatstenen af te komen, bijvoorbeeld door een tweede leven als bestrating in de kruipruimte. Maar dit doe je niet 'even'...
De reacties of dit wel of niet comfortabel is lijken mij enigszins onzinnig aangezien dit geen extra slaapkamer wordt. De enkele keer dat je in een kruipruimte komt overleef je dit wel en anders neem je kniebeschermers.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:08
Wat al genoemd is: gratis afhalen op marktplaats. Raak je prima kwijt. Zelf aantal jaar terug als "koper" gezocht en het was direct reageren en ophalen anders was iemand me voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:02
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:29:

@Rob Z Met een puinbreker bedoel je hiermee een partij of de machine? Mits je een partij bedoeld, mocht je er één weten in de regio Twente dan houd ik mij aanbevolen want mij zegt dat niets.

In Hengelo kun je puin wegbrengen, 20 euro voor een grote aanhanger
https://www.puinrecycling.nl/particulierenpuin-storten/

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:09

Zekers, als Tukker kan ik vanzelfsprekend de Twentse Recycling Maatschappij aanbevelen waar ik altijd naartoe ga 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-09 14:41
Als je zin hebt in werk, dan kan je dit doen. Het heeft geen voordelen. Ga je ze ook aantrillen :+?

Ik zou de stenen op laten halen en folie in de kruipruimte leggen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 17:41
Wij hebben bij mijn ouders ook oude tuinstenen in de kruipruimte. Ik kan nu de kruipruimte in en uit zonder daarna met de tuinslang afgespoten te moeten worden.
Als je kruipruimte al een mooi schoon zandbed heeft zie ik ook weinig voordelen.

In mijn eigen kruipruimte ligt licht-vochtig zand. Daar heb ik plastic overheen gelegd.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
Theo74 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:44:
Persoonlijk heb ik meer het idee dat TS een (slimme) oplossing zoekt op van een partij straatstenen af te komen, bijvoorbeeld door een tweede leven als bestrating in de kruipruimte. Maar dit doe je niet 'even'...
De reacties of dit wel of niet comfortabel is lijken mij enigszins onzinnig aangezien dit geen extra slaapkamer wordt. De enkele keer dat je in een kruipruimte komt overleef je dit wel en anders neem je kniebeschermers.
Ts geeft als argument dat het fijner werken is, dat is het niet dus lijken mij deze argumenten alles behalve onzinnig.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb net alle oude stoeptegels er uit gehaald omdat het erg vervelend kruipen was. Maar die lagen na wat jaren ook niet meer al te recht. Ik was ook bang dat de schermpe hoeken (die mijn 'vloer' wel had) het vochtwerend zeiltje er over heen lek zou maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Wuursj op 18-09-2025 15:25 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

Pazo

Mroaw?

Weet je ook of je kruipruimte het hele jaar door droog blijft?
Die van mij loopt bij veel / langdurige regen vol (stijgend grondwater).

Misschien zou je anders een paar paadjes kunnen maken, en niet alles bestraten. Kan je evt wel makkelijker / schoon van de een naar de andere kant, en op de plek waar je dan moet werken leg je dan iets van een kleed / plastic neer.

Ik snap de gedachte wel hoor, ik moet zeggen ik ook meerdere keren per jaar in de kruipruimte te vinden ben :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:04

Aan de ene kant netjes om het te doen maar het lijkt mij een onmogelijke klus onder de grond, maar ik ben dan ook verre van stratenmaker om dat te beoordelen. Wel fijn dat je 110cm werkruimte hebt. Toen ik nog in Hof van Twente woonde was Ter Horst een stuk goedkoper met puin dan de stort.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46

krietjur

Where am I?

Ik zou er qua werk niet aan beginnen. Ellendig werk om onder de grond met beperkte hoogte te moeten bestraten. Afvoer kan met een beetje geluk gratis en is anders niet eens zo duur (zou mij het geld wel waard zijn). Dat gezegd hebbende: ik heb een betonnen afwerkvloer in m'n kruipruimte wat ik wel prettig vind. Kruip liever in werkkleding over een betonnen vloertje dan over los zand. Maar kennelijk ben ik daar 1 van de weinigen in hier ;) Maargoed, die betonnen afwerkvloer hier lag er al in toen ik het huis kocht, ik zou het zelf niet hebben laten doen :)

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 14:44

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik heb veel puin weggebracht naar Hoogeboom in Zwolle. Erg voordelig (zeker in vergelijking met ROVA, het gemeentebedrijf). Volgens mij hebben zij ook naar het oosten nog wat vestigingen.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 22:48
Nul voordelen behalve iets besparen op de euro's. Ik zou voor 160 euro een bouwcontainer laten komen en die rotzooi af laten voeren. Dit gaat je zo 4 zaterdagen kosten aan werk anders....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
Ipv traject stort: Bel de gemeente en vraag of ze een "tegeltaxi" hebben. Als je niet opnieuw bestraat valt het onder "tegels wippen".

Hmm, geen idee waar je woont maar in Twente o.a.: https://www.enschede.nl/subsidie-voor-groenere-tuin dan levert t geld op ipv geld kosten.

Ook nog: https://www.nk-tegelwippen.nl/rivalen/twentse-wippers/

[ Voor 44% gewijzigd door DjoeC op 18-09-2025 15:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 16:07

LankHoar

Langharig tuig

Als iemand die recent een deel van zijn kruipruimte heeft uitgegraven, veel leidingwerk heeft verplaatst, en daar binnenkort de boel ook nog gaat isoleren: ik zou het zeker niet gaan bestraten. Ik zie alleen maar nadelen, en een voordeel welke niet echt een voordeel is:
  • Het kruipt helemaal niet prettig op klinkers. 110cm is te laag om te staan/te hurken.
  • Het is ontzettend veel werk. Alle klinkers moeten je kruipruimte in gedragen worden. Het zal niet veel minder tijd kosten dan het uitgraven wat ik deed (2 dagen bezig geweest met een 0,5-1 kuub uitgraven ongeveer), tenzij het echt heel toegankelijk is.
  • Het zand wat er nu ligt is waarschijnlijk vrij fijn, maar zal grootkans ook veel grovere stukken bevatten. Ik ben heel wat puin en troep tegengekomen. Dus moet je straatzand gaan toevoegen.
  • Hoe ga je het fatsoenlijk aantrillen en egaliseren? Lijkt me niet te doen.
Ik zou die stenen mooi op Marktplaats en/of de weggeefhoek zetten, en je zult zien dat je er sneller vanaf bent dan dat je de kruipruimte kunt bestraten :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fr33z schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:19:
Nul voordelen behalve iets besparen op de euro's. Ik zou voor 160 euro een bouwcontainer laten komen en die rotzooi af laten voeren. Dit gaat je zo 4 zaterdagen kosten aan werk anders....
Dit dus (y)

Dat gezeur / geleur met 'gratis afhalen' middels bijvoorbeeld marktplaats ben je waarschijnlijk een uur nadat je de advertentie hebt geplaats al meer dan spuugzat.... En je blijft vervolgens, veel kans, ook nog met een restant zitten doordat de laatste afhaler 'precies' een paar stenen te kort gaat komen en daarmee dus ook niets mee neemt.

Afvoeren met een eigen auto + aanhanger is, afhankelijk van de hoeveelheid, vaak ook onbegonnen werk doordat veel mensen:
  • Geen auto ter beschikking hebben met voldoende trekvermogen.
  • Geen trekhaak onder die auto gemonteerd hebben.
  • Geen aanhanger in eigen bezit hebben.
  • Niet het juiste rijbewijs hebben om eventueel een vol geladen combinatie te mogen rijden.
Met 'straatwerk' gaat het hard qua tonnage pér vierkante meter :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Opnieuw dank voor de reacties en de puinbreker adressen (kan later misschien nog van pas komen). Zou de betonklinkers kunnen tegel wippen zoals hier is genoemd. Gratis op Marktplaats heb ik zelf slechte ervaringen qua reacties en veel tijd. Misschien behoeft het een kleine toelichting, maar het idee van bestraten komt uit het hergebruiken van nog goede klinkers zo zonde om het weg te gooien. Het is inderdaad veel werk om het in de kruipruimte te doen en nee, ga het niet aanstampen (insert clown smiley). Ik denk dat ik voorzien ben van voldoende reacties hier. Tenzij jullie uiteraard nog in meer willen voorzien, dan mag dit altijd. Of zijn er verder nog vragen, stel deze dan gerust.

• tering-jantje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:38
In Apeldoorn heb je zoiets als de tegeltaxi. Een initiatief van de gemeente om de ‘verstening’ van kavels tegen te gaan. Ze komen dan gratis de tegels etc. ophalen.
Weet niet waar je woont maar misschien een idee.

https://www.apeldoorn.nl/...gels-gratis-laten-ophalen

• Fr33z
  • Laatst online: 22:48
Hergebruik.is mooi maar alleen als t voor iets nuttigs is. Als je die stenen naar de stort brengt wordt het waarschijnlijk grind/opvulling onder een snelweg o.i.d. lijkt me nuttiger. Ik zou vooral de hoeveelheid tijd en moeite eens optellen. En de tips van tegeltaxis enzo echt de moeite waard om uit te zoeken.
Pagina: 1