Aankoopadvies gamepc 1440

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:51
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzaak gamen. Ik speel vooral Anno, Hitman, hopelijk straks ook GTA6. Ik speel op een ultrawide dus 3440x1440.

Verder eigenlijk alleen browser nodig en spotify, lijkt me niet noemenswaardig. Ik doe niks met videobewerken of dat soort zaken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo te zien kom ik, inclusief Windows en assemblage, rond de 2000 euro uit en dat is prima. Als er ergens wat te besparen valt, altijd prima natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis en speakers. Gaat dus alleen om de kast met inhoud.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb me gebaseerd op de BBG desktop 1440

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
The usual. Graag stil, ik hou van een ingetogen kast zonder glazen panelen en lichtshows. Ik wil graag een aantal (5 à 6) jaar vooruit kunnen met gamen zonder me zorgen te hoeven maken of mijn pc het wel trekt. Hoef niet per se ultra hoge beeldkwaliteit, maar wil voorlopig wel gewoon mijn games op high kunnen spelen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals gezegd heb ik me gebaseerd op de BBG, en het meeste denkwerk zal daar al gedaan zijn :)
Ik heb enkele wijzigingen aangebracht:

- andere kast, kwestie van smaak, geen vragen over.

- andere videokaart, de Hellhound uit de BBG is bij Azerty (waar ik wil gaan bestellen) duurder dan de Sapphire, en ik denk dat deze twee kaarten even goed zijn. Zien jullie redenen om toch de Hellhound te verkiezen?

- er staan nu twee moederborden in de lijst. Wat me doet twijfelen is dat de goedkopere versie een PCI-e 4.0 heeft, terwijl de wat duurdere versie beschikt over PCI-e 5.0. Mijn vraag is, ga ik dat verschil in de praktijk merken? Zouden jullie me aanraden toch voor de wat duurdere versie te gaan? Die heeft ook een wat betere audiochip, lees ik, maar ook daarvan vraag ik me wel af wat ik daar in de praktijk van zal merken.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 273,67€ 273,67
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 197,-€ 197,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 163,99€ 163,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 659,-€ 659,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Black€ 76,67€ 76,67
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,22€ 29,22
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 113,90€ 113,90
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 82,90€ 82,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 222,99€ 222,99
Totaal€ 1.819,34

Beste antwoord (via migchiell op 18-09-2025 16:43)

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-09 19:52
PCI-e 4.0 vs 5.0 ga je in de praktijk nu helemaal niks van merken. Zelfs op een RTX 5090 (de beste gaming GPU die je op dit moment kan krijgen) maakt het vrijwel helemaal niks uit.

Mogelijk zal dit anders zijn als je ooit je GPU nog wilt upgraden, maar zoals in eerder genoemde link te zien draait zelfs de RTX 5090 tegenwoordig nog redelijk goed op PCI-e 3.0.

Persoonlijk is het mij de 30 euro extra niet waard, audiochips heb ik persoonlijk geen verstand van dus kan ik weinig over zeggen.

Als ik het zo even snel zien kun je ook voor een tientje minder een vrijwel identiek RAM-kitje krijgen. Capaciteit, snelheid en CAS latency zijn zo te zien gelijk dus de performance zal exact hetzelfde zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Scribe
PCI-e 4.0 vs 5.0 ga je in de praktijk nu helemaal niks van merken. Zelfs op een RTX 5090 (de beste gaming GPU die je op dit moment kan krijgen) maakt het vrijwel helemaal niks uit.

Mogelijk zal dit anders zijn als je ooit je GPU nog wilt upgraden, maar zoals in eerder genoemde link te zien draait zelfs de RTX 5090 tegenwoordig nog redelijk goed op PCI-e 3.0.

Persoonlijk is het mij de 30 euro extra niet waard, audiochips heb ik persoonlijk geen verstand van dus kan ik weinig over zeggen.

Als ik het zo even snel zien kun je ook voor een tientje minder een vrijwel identiek RAM-kitje krijgen. Capaciteit, snelheid en CAS latency zijn zo te zien gelijk dus de performance zal exact hetzelfde zijn.

• migchiell
Scribe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:52:

Bedankt voor je antwoord! Ik hoef niet zo nodig die allerlaatste procent performance te hebben, dus dan zal 4.0 wel goed genoeg zijn.

Goede tip over dat geheugen! Op de site van Azerty staat wel dat dat geheugen een CAS latency heeft van 40, dus dat zou slechter zijn dan dat geheugen van Kingston, maar het scheelt ook ruim 30 euro... ik vraag me af of dat het verschil waard is. Bij de specs hier op Tweakers staat ie trouwens vermeld met een CAS van 30, dus inderdaad identiek aan het duurdere geheugen... misschien gewoon een foutje bij Azerty.

• Scribe
migchiell schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:24:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Ik hoef niet zo nodig die allerlaatste procent performance te hebben, dus dan zal 4.0 wel goed genoeg zijn.

Goede tip over dat geheugen! Op de site van Azerty staat wel dat dat geheugen een CAS latency heeft van 40, dus dat zou slechter zijn dan dat geheugen van Kingston, maar het scheelt ook ruim 30 euro... ik vraag me af of dat het verschil waard is. Bij de specs hier op Tweakers staat ie trouwens vermeld met een CAS van 30, dus inderdaad identiek aan het duurdere geheugen... misschien gewoon een foutje bij Azerty.
Als het daadwerkelijk een CAS latency van 30 is dan is het een no-brainer, CAS 40 is iets trickier. Het is waarschijnlijk ook een kwestie van procenten, maar mooi meegenomen als je die zonder al te veel kosten er bij kan krijgen. Op Amazon staat dit kitje ook expliciteit (in de producttitel) als CL (CAS Latency) 30 genoemd. Of je het risico wil nemen is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Scribe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:53:
[...]

Als het daadwerkelijk een CAS latency van 30 is dan is het een no-brainer, CAS 40 is iets trickier. Het is waarschijnlijk ook een kwestie van procenten, maar mooi meegenomen als je die zonder al te veel kosten er bij kan krijgen. Op Amazon staat dit kitje ook expliciteit (in de producttitel) als CL (CAS Latency) 30 genoemd. Of je het risico wil nemen is aan jou.
Ik heb Azerty gemaild :)

Bij Alternate staat ie ook met CL30 dus ik denk dat dat wel klopt dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
migchiell schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:24:
[...]

Als je in de Tweakers specs (waar ook fouten in kunnen staan) doorklikt naar de fabrikant, dan kom je uit op: https://cdn.prod.website-...C30K_sku_sheet_042626.pdf. En daar staat CAS latency is 40 bij het normale profiel. Kortom: beide is waar. Het is maar net waar je het profiel op instelt in je BIOS (en wat stabiel draait).

• migchiell
kdekker schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:50:
[...]

Als je in de Tweakers specs (waar ook fouten in kunnen staan) doorklikt naar de fabrikant, dan kom je uit op: https://cdn.prod.website-...C30K_sku_sheet_042626.pdf. En daar staat CAS latency is 40 bij het normale profiel. Kortom: beide is waar. Het is maar net waar je het profiel op instelt in je BIOS (en wat stabiel draait).
Ok ik ben me nu wat beter aan het inlezen en zie bij Azerty deze toelichting staan bij dat duurdere Kingston-geheugen:
Azerty presenteert deze kit die met één druk op de knop eenvoudig kan worden overklokt via Intel XMP 3.0 of AMD EXPO 1.1, waardoor je profiteert van een snelle 6000 MT/s‑frequentie met scherpe CL30‑latency bij 1,4 V.

In de standaard JEDEC‑modus draaien de modules op DDR5‑4800 CL40‑39‑39 bij 1,1 V, maar met EXPO of XMP schakel je moeiteloos naar de optimale instellingen, voor een merkbare prestatieboost in toepassingen en games.
Dus dat is ook bij beide geheugens gelijk, standaard draaien ze op CL40 maar je kunt ze overklokken naar CL30.

Ik ben er wel uit, makkelijke manier om 30 piek te besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Een intrigerend antwoord van Azerty:
In principe is het verschil tussen Patriot en Kingston dat Patriot simpelweg goedkoper is en ook een lagere kwaliteit heeft. De behuizing van het geheugen heeft een lagere kwaliteit en hierdoor betaal je uiteraard ook minder.

Als dit voor jou belangrijk is, dan zou ik je zeker het Kingston geheugen aanraden, anders is het Patriot geheugen ook voldoende!
De kwaliteit van de behuizing van het geheugen is lager? Ik begrijp niet wat dat betekent.

Ik had gevraagd naar de verschillen tussen de twee geheugens (van Kingston en Patriot), en specifiek ook gevraagd naar die CL van 30 of 40, maar daar gaan ze niet op in.

Een, mogelijk cruciaal, verschil dat ik wel heb gevonden is dat mijn beoogde moederbord bij Patriot niet, maar bij Kingston wel op de qvc lijst staat. Hoe huiverig zou ik moeten zijn om geheugen te kopen waarvan dat moederbord niet op de lijst staat? Is dat een gok die jullie zouden durven nemen? Een duurdere versie van hetzelfde moederbord staat wel op de lijst, en een hoop moederborden met dezelfde chip maar net even andere uitvoeringen, of van andere merken, staan ook bij Patriot wel op de lijst.

Ook een vraag over de voeding. Zou 650 watt voldoende zijn, of is het toch veiliger om voor 750 te gaan? Ik zie dat de videokaart max 304 watt trekt, en in een review lees ik dat de 12V-2x6 kabel is max 300W, zou dat problemen kunnen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Enigste wat ik daarbioj kan bedenken dat de heatspreader minder is.

Klopt wel naar mijn mening,ik heb zowel gskill als kingston en die kingston reepjes worden veel warmer als die van gkill,temps liggen daarvan echt een heel stuk hoger.Fan erop en het isn over,maar om je een idee te geven

Sowieso geen slecht idee met dddr5 en strakke timings om er een fan op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
freaky35 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:46:
Enigste wat ik daarbioj kan bedenken dat de heatspreader minder is.

Klopt wel naar mijn mening,ik heb zowel gskill als kingston en die kingston reepjes worden veel warmer als die van gkill,temps liggen daarvan echt een heel stuk hoger.Fan erop en het isn over,maar om je een idee te geven

Sowieso geen slecht idee met dddr5 en strakke timings om er een fan op te zetten
De kast komt met twee fans, dat moet wel genoeg zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik bedoelde een fan direct op het geheugen gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Al met al heb ik er nu dit van gemaakt:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 273,67€ 273,67
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 163,99€ 163,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 659,-€ 659,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Black€ 76,67€ 76,67
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,32€ 29,32
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 93,91€ 93,91
1VoedingenCorsair RM750e (2025) Zwart€ 118,98€ 118,98
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 222,99€ 222,99
Totaal€ 1.638,53
Toch een iets ruimere voeding, ik las dat de 650-versie nog wel eens een vervelende ratel/tik erin kan hebben, en de GPU kan wellicht nét op het randje zijn van de capaciteit, dus toch maar een stapje groter gegaan.

Gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:20
Ik zou de 8-core kiezen, daar heb je langer plezier van en de tray versie is niet zo heel veel duurder: https://tweakers.net/pric...ryzen-7-7800x3d-tray.html
Ga met een 304W videokaart voor de Airflow versie van de BQ behuizing https://tweakers.net/pric...se-501-airflow-black.html
Eventueel met een extra bijpassende frontfan: https://tweakers.net/pric...gs-3-pwm-zwart-140mm.html
750W is verstandig en wordt ook geadviseerd door de BQ PSU calculator, vanwege de spanningspieken van de 9070XT. Echter met een ATX3.x kan een voeding daar wel veel beter mee overweg.
Pagina: 1