Zivver gaat betaalde abonnementen afdwingen?

Pagina: 1
Acties:

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:54
Hey mede-Tweakers,

Naar aanleiding van nieuws: Nederlandse bedrijven blijven Zivver gebruiken ondanks Amerikaanse ei... hoopten we uiteraard niet op enshittification van de Zivver dienst, nog buiten de discussie of Zivver nu onder de Cloud-act valt nu het een (dochter)bedrijf is wat de VS als basis heeft gekregen.
Maar nu viel mij dus op, toen ik recent in de webclient zat, dat er al wat aan de lay-out was geknutseld, en toen viel er nog iets op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P23uXOh9oYAouNC78d5B4TzcM-A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q5YwMVeoHoaEGergatTdequV.png?f=user_large
Zivver lijkt gebruikers richting een betaald abonnement te sturen en geeft ook het aantal nog gratis te versturen mails aan.
Nu mailde ik afgelopen week met een zorginstelling, en viel het mij op dat het aantal gratis mails wat ik met mijn gratis abonnement mocht versturen niet minder werd. Dus waarschijnlijk, en dit is speculatie, geldt dit aantal dus alleen voor zelf opgezette conversaties. Je kunt dus zelf 5 conversaties opzetten, maar onduidelijk is over welke periode (maand? jaar? ever?).
De abonnementen waar Zivver mee zwaait zijn niet interessant voor particulieren, en voordat mensen met Proton of PGP gaan zwaaien, nee dat is geen alternatief voor Zivver zoals we dat voor de overname kende.

Weet iemand of er een Europees alternatief (in de maak) is voor Zivver dat werkte zoals het deed en of dit net zo goed werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door William_H op 17-09-2025 22:38 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

William_H schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:34:
hoopten we uiteraard niet op enshittification van de Zivver dienst, nog buiten de discussie of Zivver nu onder de Cloud-act valt nu het een (dochter)bedrijf is wat de VS als basis heeft gekregen.
Eerlijk gezegd zie ik niet op welk vlak Zivver per se erger zou zijn dat any ander. Ondanks de VS eigenaar. Laten we wel wezen: KPN, Ziggo en Odido hebben ongetwijfeld ook mensen die ooit bij de IDF zaten en kunnen ook geh4x0rd worden.
Nu mailde ik afgelopen week met een zorginstelling, en viel het mij op dat het aantal gratis mails wat ik met mijn gratis abonnement mocht versturen niet minder werd. Dus waarschijnlijk, en dit is speculatie, geldt dit aantal dus alleen voor zelf opgezette conversaties. Je kunt dus zelf 5 conversaties opzetten, maar onduidelijk is over welke periode (maand? jaar? ever?).
De abonnementen waar Zivver mee zwaait zijn niet interessant voor particulieren, en voordat mensen met Proton of PGP gaan zwaaien, nee dat is geen alternatief voor Zivver zoals we dat voor de overname kende.
Maar reageren kan nog toch? En ik denk, heb het nooit geprobeerd, kan een instelling zelf instellen dat een klant kan initiëren.
Weet iemand of er een Europees alternatief (in de maak) is voor Zivver dat werkte zoals het deed en of dit net zo goed werkt?
Zorgmail. Enige vergelijkbare partij, ik meen dat Bastion360 ook kan (maar obv Amerikaan..). Tot ze overgenomen worden.

PGP. GPG. KPN via papier.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• William_H
@F_J_K Volgens mij heb je mijn post half gelezen?
ik gaf al aan dat ik PGP etc. niet als alternatief zie, omdat het totaal andere oplossingen zijn.

Zorgmail is niet vergelijkbaar, omdat je het als particulier niet kunt gebruiken. Hetzelfde met Bastion360.

En waar haalde ik in mijn verhaal de IDF aan? Hoe ga jij van de Cloud act en VS afhankelijkheid, naar Israël en de IDF?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

William_H schreef op donderdag 18 september 2025 @ 01:55:
@F_J_K Volgens mij heb je mijn post half gelezen?
ik gaf al aan dat ik PGP etc. niet als alternatief zie, omdat het totaal andere oplossingen zijn.

Zorgmail is niet vergelijkbaar, omdat je het als particulier niet kunt gebruiken. Hetzelfde met Bastion360.
I know, ik trok het wat breder (de meesten die nu naar Zivver kijken doen dat bedrijfsmatig). Dat zijn de enige die ik zie, naast nog onhandigere S/MIME of de in MS365 ingebouwde versleuteling / IRM (niet bruikbaar voor prive). Althans voor versleuteling at rest. Versleuteling in transit kan tegenwoordig met gewone clients.

Je kunt voor in transit MTA-STS gebruiken maar dan gaat niet alle mail aankomen.
En waar haalde ik in mijn verhaal de IDF aan? Hoe ga jij van de Cloud act en VS afhankelijkheid, naar Israël en de IDF?
Cloud act is hier niet zo relevant, althans als ik de juristen mag geloven. IANAL, I only play one at the job.

Reden dat Zivver momenteel op oa. de socials wordt besproken is het Follow the money-artikel van afgelopen weekend: https://www.ftm.nl/artike...ame-zivver-door-kiteworks waar ze benadrukken dat het eng is omdat directieleden van de Amerikaanse moeder Kiteworks in Unit 8200 van de IDF hebben gewerkt. Ik zie dat niet zo anders dan veel andere partijen, vandaar. Ik nam aan dat dat ook voor jou een aanleiding was. My bad, als dat niet bekend was dan kwam mijn reactie vast over als dat ik minder moet roken :D Goed om ook dat artikel te checken (paywall, dus ik kan verder niet linken).

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 18-09-2025 09:08 . Reden: trasnsit ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

William_H schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:34:

Het zijn juist de bedrijven die klanten/contacten verplichten om Zivver te gebruiken. Ik verwacht dat klanten niet gaan accepteren dat ze zelf zullen financieel moeten gaan bijdragen voor het gebruik van de dienst. Ben je bang voor deze situatie?

Of begrijp ik uit je vraag dat je een dienst zoekt om op eigen initiatief op een "beveiligde" manier te gaan mailen/communiceren? Ik denk dat tussen consumenten dat Signal hiervoor de beste alternatief is.

Wat betreft Unit 8200: de eenheid telt naar schatting tussen de 5.000 en 10.000 leden. Gezien de dienstplicht in Israël is het niet bijzonder uitzonderlijk dat iemand met bepaalde IT-talenten daar terechtkomt.

Pardon my dutch

• William_H
@F_J_K Haha, het is je vergeven. Oh, dat artikel kende ik niet van FtM. Interessant! Ik ga het eens lezen. Alhoewel dat dus niet mijn insteek was, en ik mij drukker maak over dwingende zaken als Cloud Act, dan wat iemands achtergrond is qua ontwikkelaar. Ja, klopt dat de juristen hebben aangegeven dat Zivver self ook niet bij de sleutels kan. Maarja, dat moeten we maar geloven, want als ze verzwakt of wel kennis hebben van de sleutels, dan mogen ze dat van de Cloud act niet zeggen...

@Kip Ja, Signal is voor consumenten handig. Het gaat mij meer om die gevallen waarbij een gemeente, bedrijf of ook persoon bepaalde privacy gevoelige documenten/informatie opvraagt die ik niet via gewone mail wil verzenden. Mail is universeel, Signal is een keuze. Zivver was daarom altijd een makkelijke keuze, omdat je niet de discussie kreeg over welk platform je gebruikte. Want iedereen mailt, maar niet iedereen gebruikt Signal. En soms is het niet zo'n handig platform als informatie langer beschikbaar moet blijven of bestanden groter zijn. Met Zivver kon je tot 2TB aan data verstoken. Uiteraard snap ik dat dat niet gratis kan blijven, maar het model wat ze nu hebben is niet te betalen voor consumenten. Dus kom je weer in de platform discussie dat een bedrijf, instelling of persoon een conversatie moet starten, anders verbruik jij je aantal gratis mailtjes bij Zivver op dit moment. Hierdoor verlies je als privé persoon dus weer een beetje de controle over je eigen privacy.

@F_J_K
De combi grote bijlages te kunnen sturen en goed beveiligd, en beveiligde mail, die combi heb ik nog niet in een alternatief gezien inderdaad.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Veel gemeenten hebben ook een ‘mijn gemeente’ portaal voor communicatie. Maar in de regel niet voor hele grote bestanden.

Zivver zelf is vziw nog prima te gebruiken, zolang de andere partij een zover licentie heeft: of doordat ze jou een mail sturen of hebben gestuurd waar je op kunt reageren. Of als ze op de website een Zivver ‘conversation starter’ link geven.

Is het niet juist dat je vroegah nul berichten op eigen initiatief kon sturen? Vijf minder dan nu. Al kom ik bepaald te weinig in die webinterface om goed te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Ja, vroeger kon je wel degelijk berichten op eigen initiatief sturen zonder maximaal aantal. (mocht ik dat verkeerd zeggen hoor ik dat uiteraard graag, dat is het hele punt van dit topic)
Pagina: 1