Wat te doen met mijn pc, upgrade en windows11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freekwij
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:39
Goedenavond,

Ik heb op dit moment een wat oudere desktop die eigenlijk top functioneert voor wat ik wil doen. Maar... De GPU is sterk verouderd en de CPU is niet compatibel met Windows 11. Dit is het huidige systeem:

Mobo X470 GAMING PLUS (MS-7B79)
Processor AMD Ryzen 5 1600X Six-Core Processor 3.60 GHz
Installed RAM 16,0 GB (7,95 GB usable) Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB
Storage 466 GB SSD CT500MX500SSD1
Graphics Card Radeon (TM) RX 470 Graphics (4 GB)
PSU be quiet! System Power 9 500W CM

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Word/excel/powerpoint, browsen met 30+ tabs, Netflix/YouTube op QHD en heel af en toe nostalgie met Warcraft 3/WoW. Ik moet ook een keer over naar Windows 11 en dat kan niet met de huidige processor

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb slechts een klein budget en wilde niet meer dan €200 uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoveel als mogelijk meenemen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik met alleen een nieuwe CPU met geïntegreerde GPU al erg ver kan komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik begrijp dat AMD op dit moment de beste prijs/kwaliteit is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een CPU die past bij mijn doel/gebruik.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons? Advies wat ik het beste kan doen. Een nieuwe losse CPU voor mijn AM4 socket die wel met Windows 11 compatibel is of toch een geïntegreerde GPU. Eventueel de videokaart upgraden om de kijk ervaring te verbeteren. Als het budget technisch een ramp is kan het eventueel iets opgerekt worden, maar ik hoop dat ik hiermee al ergens kan komen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:38
Zonder geïntegreerde GPU: Ryzen 5 5600
Met: Ryzen 5 5600G

Let er wel op dat je je moederbord van een recente BIOS update voorziet voordat je een nieuwe CPU installeert.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:23
RX 470 is veel sneller dan de iGPU van een 5600G. Meer dan 2x.

• freekwij
Uszka schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:08:
RX 470 is veel sneller dan de iGPU van een 5600G. Meer dan 2x.
Bedankt voor de snelle reactie. Het klinkt nu alsof een iGPU geen goede stap zou zijn, of vrij duur uit gaat pakken om een van de betere (prijzigere) modellen te vinden die wel sneller zijn dan mijn oude GPU.

Is dan alleen een nieuwe cpu voor nu een beter idee?Dan kan ik later wellicht nog een betere videokaart (eventueel tweedehands) kopen maar voor nu in ieder geval door met Windows 11.

Ik hoor het graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door freekwij op 17-09-2025 21:24 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:23
freekwij schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:23:
Het klinkt nu alsof een iGPU geen goede stap zou zijn, of vrij duur uit gaat pakken om een van de betere (prijzigere) modellen te vinden die wel sneller zijn dan mijn oude GPU.
Die zijn er niet. De 780M in de 8700G is nog altijd veel trager dan een RX 470.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

freekwij schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:23:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Het klinkt nu alsof een iGPU geen goede stap zou zijn, of vrij duur uit gaat pakken om een van de betere (prijzigere) modellen te vinden die wel sneller zijn dan mijn oude GPU.

Is dan alleen een nieuwe cpu voor nu een beter idee?Dan kan ik later wellicht nog een betere videokaart (eventueel tweedehands) kopen maar voor nu in ieder geval door met Windows 11.

Ik hoor het graag :)
Ik zou de voorgestelde CPU upgrade overwegen inderdaad.

Ik zie ook in de OP dat maar de helft van je geheugen bruikbaar is, heeft dat een reden? Misschien ook het overwegen waard om het uit te breiden, vooral gezien hoeveel tabs je open hebt staan.

iGpu's zijn nog steeds niet heel snel, voor je genoemde games misschien net voldoende (WoW twijfel ik aan, maar dan zijn vast YouTube van).

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
Op FHD kan je met WoW nog wel wegkomen met een speelbare framerate als je een IGPU gebruikt. Op 1440p zou ik dat niet meer doen. Een 5600 CPU zou ik doen en dan sparen voor een degelijke GPU Niet te gek doen want de voeding is wel een limiet. Ik zou een 2e hands GPU overwegen 3070 ofzo.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• freekwij
Louw Post schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:52:
[...]

Ik zou de voorgestelde CPU upgrade overwegen inderdaad.

Ik zie ook in de OP dat maar de helft van je geheugen bruikbaar is, heeft dat een reden? Misschien ook het overwegen waard om het uit te breiden, vooral gezien hoeveel tabs je open hebt staan.

iGpu's zijn nog steeds niet heel snel, voor je genoemde games misschien net voldoende (WoW twijfel ik aan, maar dan zijn vast YouTube van).
Zo te horen moet ik dus voor de 5 5600 gaan.

Kan je uitleggen wat je bedoelt met de helft van het geheugen bruikbaar?

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:37
Uit je startpost:

Installed RAM 16,0 GB (7,95 GB usable) Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB

[ Voor 115% gewijzigd door Aschtra op 18-09-2025 10:01 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:52

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Prima pc inderdaad om een 5700X processor in te doen met met 16gb extra ramgeheugen zal je nog verbaasd zijn hoe veel fijner iets als WoW bijvoorbeeld ook draait.

Belangrijk daarbij is wel precies hetzelfde geheugen te kopen als dat je al hebt om problemen met de cas latencies en/of snelheden te voorkomen. Maar je kan dus ruim binnen je budget klaar zijn, inderdaad leuk om later nog eens een nieuwe gpu in te doen misschien als je dat voor gamen wat lijkt.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1