hoogteverschil plafond tussen dakkapel en rest van kamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 22:02
Dag allen,

Bij ons is net een dakkapel geplaatst, eentje die doorloopt over twee kamers. Erg mooi, maar nu het afwerken.

Het idee is om de wanden en plafond van dakkapel te bedekken met gipsplaten en daar uiteindelijk over te stucen. Vandaag heb ik de gipsplaten geplaatst en merk dat het plafond van de kamer of dakkapel over de breedte van de kamer oploopt/afloopt, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIYWfHWTRwvTKP1lM_ba-QPjPfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0Um90KDuqOKCP0mJRfQAflx.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is wel goed te zien dat aan de rechterkant het plafond van de kamer 1,5cm lager is dan de dakkapel, hoe verder je naar links kijkt des te minder dat verschil is. Uiteindelijk zie je aan het einde van de kamer dat juist het plafond van de dakkapel iets lager is dan het plafond van de kamer.

In de kamer er naast is het zelfde fenomeen alleen dan in iets mindere mate, daar is het verschil tussen ene kant en andere kant zo'n 0,5cm.

Mijn vraag: hoe hier mee om te gaan? vul ik het hoogteverschil gewoon op met een dikkere stuclaag op die plekken? Of zijn er betere/slimmere manieren?

Ik hoor graag jullie ideeën! _/-\o_

Alle reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Is het plafond scheef of de dakkapel? (waterpas).

Dit had je prima kunnen opvangen met opvulblokjes tussen de rachels voordat je het gips er tegenaan had geschroefd.

• thezs
MarkyB schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:39:
Is het plafond scheef of de dakkapel? (waterpas).

Dit had je prima kunnen opvangen met opvulblokjes tussen de rachels voordat je het gips er tegenaan had geschroefd.
Ik neig naar dat de dakkapel, of in ieder geval het dak, wat schuin loopt. Plafond van de kamer zelf is waterpas, dakkapel wijkt lichtelijk af, nog wel binnen de streepjes.

Die opvulblokjes zouden dan de gipsplaten wat schuiner laten lopen? beginnen met geen en dan opbouwen naar mate ik naar de andere kant toe werk? Zou dat natuurlijk alsnog kunnen doen, eerste alles er weer af 8)7

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Ik moest hier ook de overgang maken van dakkapel naar bestaand plafond. Wel enigzins andere situatie omdat ik een sleepdak heb.

Heb het zelf opgelost met een lange en brede lat;

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

• thezs
FreakNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:01:
Ik moest hier ook de overgang maken van dakkapel naar bestaand plafond. Wel enigzins andere situatie omdat ik een sleepdak heb.

Heb het zelf opgelost met een lange en brede lat;

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Dat is inderdaad ook te overwegen, twijfel alleen bij mijn situatie omdat plafond van dakkapel aan de ene kant iets lager is dan bestaand plafond en andere kant juist hoger, volgens mij krijgt zo'n lat dan ook gewoon ruimte tussen die wellicht te groot zijn om dicht te kitten.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:27

Wuursj

want worst is al bezet

thezs schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:55:
[...]

Die opvulblokjes zouden dan de gipsplaten wat schuiner laten lopen? beginnen met geen en dan opbouwen naar mate ik naar de andere kant toe werk? Zou dat natuurlijk alsnog kunnen doen, eerste alles er weer af 8)7
Ja, je koopt een doosje met verschillende blokjes die varieren van pak hem beet 9 tot 1mm. in verschillende kleuren. Die schuif je om de schroef. Als je er nog een beetje bij kan, kun je het misschien nog fixen door niet de hele plaat helemaal er af te halen maar door alleen de schroefjes wat losser te draaien en blokjes er tussen te doen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CPYtf5B.png
Je kunt zo ook nog stapelen.

Een andere methode (die ik voor een groter gebied gemakkelijker vind) is om een latje langs de plafond balkjes in de dakkapel te zetten en die wel waterpas uitgelaseren. Aan de ene kant steken ze 0 mm uit, aan de andere kant wat meer. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PvzW1P4.jpeg

De derde methode is de dakkapel-boer ff bellen en vragen waarom de boel niet waterpas staat :+

1,5cm stucwerk op een gipsplafond vind ik wel aardig veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 17-09-2025 22:56 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16
Wuursj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:46:
De derede methode is de dakkapel-boer ff bellen en vragen waarom de boel niet waterpas staat :+

1,5cm stucwerk op een gipsplafond vind ik wel aardig veel.
Dat antwoord kan ik je ook wel geven: dat doen ze 100% bewust, om te zorgen dat regenwater richting de regenpijp stroomt. Zo'n cm per meter, of in die orde.

Hier ook gezien bij plaatsing, eerst waterpas er in, vervolgens brengen ze een klein afschot in de juiste richting aan (tikje op de juiste kant), en dan vastzetten.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Dat afschot maak je toch niet zo? Ik heb dat (overkapping, maar zelfde idee) gewoon aan de bovenkant gedaan met latjes. Maar mijn plafond is perfect waterpas.

Heb op de dakkapel gelukkig gewoon pannen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:12:
Dat afschot maak je toch niet zo? Ik heb dat (overkapping, maar zelfde idee) gewoon aan de bovenkant gedaan met latjes. Maar mijn plafond is perfect waterpas.
Of nu de latjes onder je dakbeschot of boven je gipsplaten zet, dat maakt toch niks uit?

Een echte tweaker eindbaas haalt zijn balken door een vandikte bank, onder de juiste hoek, zodat je de maximale draagkracht krijgt en door de hoek valt het dakbeschot ook weer vlak op de bovenkant.
Hoewel ik me net realiseer dat het in 2 richtingen afschot nodig heeft, een lint zaag kan dat of ze moeten CNC gefreesd worden...

• thezs
Ik weet niet of ophogers gaan werken. De dakkapel is geleverd met al van die constructieplaten er op, ik weet niet precies wat daar onder zit. Enige optie zou zijn om alle gipsplaten (dubbele laag want 3cm hoger dan bestaand plafond) en die constructieplaten er af te halen en dat overnieuw te doen met ophoogblokjes.

Die constructieplaten zitten er ook nog eens goed vast gemaakt met nietjes en schroeven. Dus ook wel een uitdaging om het er af te halen zonder het te slopen.

Edit: ik ga toch de gipsplaten er weer af gooien en de constructieplaten proberen los te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door thezs op 18-09-2025 13:01 ]

• thezs
Bij nader inzien, is het plafond van de bestaande kamer scheef. Na het weghalen van de gipsplaten weer goed met de waterpas overal bij langs en de dakkapel staat perfect waterpas. Opnieuw over het plafond van de kamer en die is op verschillende plekken licht scheef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thezs
Voor wie het interessant vindt: ik heb opvulblokjes gebruikt. Constructieplaat los gehad aan de uiterste kant 1cm blokje, midden 5mm en begin niks. Mooie verloop gecreëerd en alles komt nu overal grotendeels overeen. De rest wordt wel weggewerkt met 5mm stuc.
Pagina: 1