Vraag

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:50

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe Lenovo Thinkbook 16 G8 IRL met 16 Gb ram vanuit het werk mogen ontvangen.
Ik heb geprobeerd het geheugen te upgraden van 16 naar 32 Gb zonder succes.
Ik had 2 geheugenmodules besteld via Amazon van Crucial, geprobeerd in de Thinkbook, maar het gaat niet verder dan de training, zelfs niet na meer dan 30 minuten wachten.
Heb ze teruggestuurd, 2 geheugenmodules besteld van Kingston, geprobeerd in de Thinkbook, maar het gaat niet verder dan de training, zelfs niet na meer dan 30 minuten wachten.

Dus 4 modules, geen upgrade die werkt

Beide fabrikanten beweren op hun website dat het geheugen dat ik heb besteld compatibel is met mijn Thinkbook 16 G8, maar het lijkt erop dat beiden het mis hebben, of is er iets anders mis met mijn laptop en weigert deze gewoon nieuw geheugen te accepteren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Type Crucial: CT16G56C46S5
Type Kingston: KCP556SS8-16
Laptop: Lenovo ThinkBook 16 G8 IRL (21SH)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor de upgrade heb ik eerst de bios geupgrade naar de laatste nieuwe release vanuit Lenovo via ThinkVantage. Hierna heb ik pas de upgrade uitgevoerd.
Ik heb het in beide slots geprobeerd, met en zonder het standaard meegeleverde geheugen geïnstalleerd, met en zonder de batterij los te koppelen, met en zonder de BIOS te resetten, niets werkt.
Zodra ik het nieuwe geheugen verwijder en het originele geheugen alleen in de laptop heb zitten, dan start de laptop gewoon weer direct op.

Internet is afgestruind, maar nergens kom ik deze combinatie tegen (of een vergelijkbare situatie) met een oplossing hiervoor.

Als test (mocht het voor iemand nodig zijn) heb ik het Kingston geheugen nog hier liggen voor het geval er iemand een mogelijke oplossing heeft.

Alle reacties

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 16:14
eagle00789 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:03:
standaard meegeleverde geheugen geïnstalleerd
Wat is het standaard meegeleverde geheugen? en de modules die je getest hebt hadden zelfde snelheid en clocks?

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:50

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Uit HWInfo64:
Type: DDR 5 SDRAM
Merk: Micron
Model: MTC8C1084S1
Timings: 46-45-45
dus snelheid is het zelfde en clocks (timings) zijn ook identiek.
Maar het meest frappante is dat het geheugen van zowel crucial als ook van kingston ook niet stand-alone in deze laptop werken, dus heb ik minder te maken met de timings, maar de timings zijn zelfs identiek aan het originele geheugen, dus dat lijkt me niet het issue te zijn.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
probeer er achter te komen welke type er in de 32gb versie zit van deze laptop en bestel die,misschien is deze lenovo erg kieskeurig welk geheugen je erin stopt

Daar lijkt het wel sterk op in elk geval

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 17-09-2025 16:51 ]