Oude CV ketel noodzakelijk vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• GreenTrousers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:21
In ons nieuwe huis hangt een CV-ketel uit 2008. Vandaag kwam een monteur langs en gaf aan dat ze deze niet in onderhoud kunnen/willen nemen. Reden is dat er geen luchtinvoer vanuit buiten is, het is dus een open systeem. Hij heeft niet van binnen gekeken. Verkoper van de woning gaf aan dat er geen onderhoud door een erkende monteur is geweest.

Over 11 maanden gaat onze grote verbouwing van start. We krijgen dan een grote aanbouw en vloerverwarming, nieuwe keuken, badkamer etc (om even aan te geven dat het om een grote verbouwing gaat).

Ik zit nu te twijfelen: CV toch al eerder vervangen? Of meenemen in de grote verbouwing? Verwarming en warm water doet het (nu) nog wel, uiteraard een CO-melder opgehangen.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zal een gok blijven, heb je redenen om te denken dat deze het binnen 11 maanden zal begeven?

Onderhoud hoeft ook niet door een erkend monteur, ken zat mensen die dat er even bij doen.

Die luchtinvoer reden is "nieuw" onlangs heb ik deze ook aan moeten laten passen om weer onderhoud te kunnen laten doen.

Ik zou de kosten overwegen tegenover het risico dat je wil lopen. Misschien nog navragen of als ze geen onderhoud willen doen, of dan in geval van defect ze wel komen repareren.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
ik zou het risico nemen voor die 11 maanden en de vervanging met de grote verbouwing meenemen

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat zegt je opstalverzekering over het onderhoud van de ketel? Dat dien je wel mee te nemen in het risico.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 17-09-2025 14:29 ]

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:32
Een ketel uit 2008 zonder onderhoud? En dan ook nog de ouderwetse, minder veilige, open variant. Ik zou het zelf vervangen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:09
@GreenTrousers
Waar komt de CV te hangen en zou deze over 11 maanden verplaatst dienen te worden? Zo nee, dan zou je het nu kunnen doen want het heeft geen invloed op de verbouwing. Zo ja, neem het dan over 11 maanden mee.
Blijft uiteraard een risico en je zal zelf moeten inschatten of je daarmee kan leven.

• GreenTrousers
Nuttige punten allemaal, bedankt voor het meedenken. Ik moet eigenlijk inderdaad eerst duidelijk krijgen of (1) een nieuwe CV ketel volgens de huidige regelgeving op dezelfde plaats kan blijven en (2) of deze in onze verbouwplannen ook op dezelfde plaats blijft.

De opstalverzekering vergoedt geen schade door achterstallig onderhoud, maar mocht er brand uitbreken door achterstallig onderhoud wordt dat wel vergoed.

Hartelijk dank voor het meedenken.

• GreenTrousers
bramassendorp schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:22:
Zal een gok blijven, heb je redenen om te denken dat deze het binnen 11 maanden zal begeven?

Onderhoud hoeft ook niet door een erkend monteur, ken zat mensen die dat er even bij doen.

Die luchtinvoer reden is "nieuw" onlangs heb ik deze ook aan moeten laten passen om weer onderhoud te kunnen laten doen.

Ik zou de kosten overwegen tegenover het risico dat je wil lopen. Misschien nog navragen of als ze geen onderhoud willen doen, of dan in geval van defect ze wel komen repareren.
Toch lijkt het vanaf april verplicht om dit door een erkende monteur te laten doen: https://www.eigenhuis.nl/...ertificeerde-installateur

Maar ik weet dus niet wat de "straf" is als je het niet doet.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
GreenTrousers schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:21:
[...]

Toch lijkt het vanaf april verplicht om dit door een erkende monteur te laten doen: https://www.eigenhuis.nl/...ertificeerde-installateur

Maar ik weet dus niet wat de "straf" is als je het niet doet.
Ah, wist ik niet :)
Pagina: 1