Egaline vloer droog en klaar voor vloerprimer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:13
Zondag ochtend een laag egaline gegoten in de badkamer omnicol V15, in de handleiding stond dat het 3 x 24 uur moet drogen voordat het betegelt kan worden. Nu wil ik zometeen een laag vloerprimer aanbrengen maar zijn er nog wel een aantal witte vlekken. Ik heb al met een vochtmetertje getest en deze geeft op verschillende punten rond de 1,6 - 1.8 vochtwaardes aan. Volgens mij is dit voldoende toch?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Bedankt!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Op zich zou het droog moeten zijn. Hoe dikke laag heb je in een keer gegoten?

Aan andere kant bestaat er niet zoiets als "de egaline heeft 12 uur te lang uitgehard, en de 3x 24 uur begint pas te lopen zodra je klaar bent met gieten, niet zodra je start met aanmaken van de egaline.

• Rickrebr
99ruud99 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:13:
Op zich zou het droog moeten zijn. Hoe dikke laag heb je in een keer gegoten?

Aan andere kant bestaat er niet zoiets als "de egaline heeft 12 uur te lang uitgehard, en de 3x 24 uur begint pas te lopen zodra je klaar bent met gieten, niet zodra je start met aanmaken van de egaline.
Volgens mij zit het rond de 7-8mm, 3 zakken van 25kg. Uitgerekend waren 2 zakken voor mijn badkamer 5mm.

Klopt, zondag om half 1 was ik klaar met gieten.

• 99ruud99
  • Nu online
Huh normaal is het toch 10 uur per mm (12 uur in niet verluchtte ruimtes zoals jouw ruimte lijkt).
Dan zou ik uitkomen op 7- 8mm x 10-12u = +- 4 dagen...
welke egaline heb je exact?

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 17-09-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn ervaring is dat egaline vaak veel langer moet drogen dan op de verpakking staat. Het lijkt wel of ze vanuit de minimale dikte uit gaan. Dus uitgaan van 3mm bij een Egaline die van 3 tot 20mm dik mag gaan en niet vanuit 8mm.
Zie die donkere delen: moeten die niet zo licht worden als de lichtere delen? Bij mij werd alles uiteindelijk licht.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Rickrebr
99ruud99 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
Huh normaal is het toch 10 uur per mm (12 uur in niet verluchtte ruimtes zoals jouw ruimte lijkt).
Dan zou ik uitkomen op 7- 8mm x 10-12u = +- 4 dagen...
welke egaline heb je exact?
Omnicol omnimix V15, zit een raam in de badkamer

[ Voor 4% gewijzigd door Rickrebr op 17-09-2025 13:31 ]

• Rickrebr
Wuursj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
Mijn ervaring is dat egaline vaak veel langer moet drogen dan op de verpakking staat. Het lijkt wel of ze vanuit de minimale dikte uit gaan. Dus uitgaan van 3mm bij een Egaline die van 3 tot 20mm dik mag gaan en niet vanuit 8mm.
Zie die donkere delen: moeten die niet zo licht worden als de lichtere delen? Bij mij werd alles uiteindelijk licht.
Naja dat vraag ik me dus ook af, wanneer ik google op witte plekken in egaline wordt er gezegd dat dit terugslaand vocht is van zouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:26
De handleiding zegt dat het (minimaal) 72 uur moet drogen, en je bent nu amper 72 uur verder. Ik zou nog even wachten.

The devil is in the details.

• 99ruud99
  • Nu online
Op website van omnicol staat na 3 dagen betegelbaar, afhankelijk van laagdikte (minimale laagdikte 3 mm).
Na 28 dagen mag laminaat en kurk pas geplaatst worden...

Ik denk dat je heel wat langer moet wachten dan die 3 dagen... gezien dat gebaseerd lijkt te zijn op de 3 mm laagdikte. (doorrekenen geeft +- 8 dagen droogtijd) voor 8 mm).

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 17-09-2025 13:39 ]

• Rickrebr
Hahn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:38:
De handleiding zegt dat het (minimaal) 72 uur moet drogen, en je bent nu amper 72 uur verder. Ik zou nog even wachten.
99ruud99 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:38:
Op website van omnicol staat na 3 dagen betegelbaar, afhankelijk van laagdikte (minimale laagdikte 3 mm).
Na 28 dagen mag laminaat en kurk pas geplaatst worden...

Ik denk dat je heel wat langer moet wachten dan die 3 dagen... gezien dat gebaseerd lijkt te zijn op de 3 mm laagdikte. (doorrekenen geeft +- 8 dagen droogtijd) voor 8 mm).
Grappig dat ze dan rekenen met de minimale laagdikte, ik vind het wel vreemd dat de vochtpercentage wel gewoon goed is. Als dat ding boven de 4% zou aangeven dan was het wel een ander verhaal.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:26
ChatGPT gaf nog een extra test die je kan doen die wel interessant is, genaamd de folietest:
1. Knip een stuk doorzichtige plastic folie (ca. 50×50 cm).
2. Leg dit strak op de egalinevloer.
3. Plak de randen goed af met tape zodat er geen lucht kan ontsnappen.
4. Laat het 24 uur liggen.
5. Haal de folie weg.

Zie je condens of donkere plekken op de vloer → er zit nog te veel vocht, nog wachten.

Blijft de vloer droog en schoon → vloer is voldoende droog om te primeren.

The devil is in the details.

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16:17
Rickrebr schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:11:
Zondag ochtend een laag egaline gegoten in de badkamer omnicol V15, in de handleiding stond dat het 3 x 24 uur moet drogen voordat het betegelt kan worden. Nu wil ik zometeen een laag vloerprimer aanbrengen maar zijn er nog wel een aantal witte vlekken. Ik heb al met een vochtmetertje getest en deze geeft op verschillende punten rond de 1,6 - 1.8 vochtwaardes aan. Volgens mij is dit voldoende toch?

***members only***

Bedankt!
Zou hem wel even licht opschuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickrebr
Hahn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:54:
ChatGPT gaf nog een extra test die je kan doen die wel interessant is, genaamd de folietest:

[...]
Rbb-lwdn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:55:
[...]

Zou hem wel even licht opschuren.
Nou op basis van jullie reacties begon ik me toch wel even zorgen te maken aangezien volgende week de tegelzetter komt en de leidingen etc nog goed gelegd moeten worden. Heb ik zojuist toch maar even omnicol gebeld.

Hij gaf aan dat voor deze laagdikte deze gisteren eigenlijk al droog had moeten zijn. Die witten plekken is dus dat die zijn vocht niet goed kwijt kon door slechte ventilatie + hoge luchtvochtigheid. Hij zij als je je hand erover haalt of je nagel zit er dan wit aan je handen indien dat zo is moet je de witte plekken licht opschuren en kun je daarna primen. Droog moet die sowieso zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Primer voorkomt in dit geval vooral dat de egaline teveel vocht gaat zuigen en de tegelijm droogt ipv uithard. als de egaline en tegelijm beide op cement basis zijn komt de hechting ook goed als de egaline nog niet geheel droog is.

• Rickrebr
twain4me schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:05:
Primer voorkomt in dit geval vooral dat de egaline teveel vocht gaat zuigen en de tegelijm droogt ipv uithard. als de egaline en tegelijm beide op cement basis zijn komt de hechting ook goed als de egaline nog niet geheel droog is.
Dus na het schuren is primen juist voordelig? beide zijn op cementbasis.
Pagina: 1