Zijn scalpers een mythe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ducky
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:57
Hoi!, ik werk voor een bedrijf dat hardware inkoopt voor klanten, en soms gaat er iets mis waardoor we een video kaart over hebben.

Nou ben ik ook gamer, en koop bij nieuwe releases vaak een nieuwe video kaart. En dan komen er berichten van 'scalpers'. Mensen die de kaart voordelig kopen, om daarna met winst te verkopen.

Mijn vermoeden is dat het hele 'scalpers' verhaal een mythe is.

Nu kennen we allemaal wel de verhalen van 'horen zeggen', dat neefje op een verjaardag die beweerd met monsterwinsten te handelen, maar heeft iemand ooit een keer BEWEZEN gezien dat een scalpen succesvol kan zijn?, ik geloof het niet zo, en heb het idee dat dit allemaal vermoedens zijn bij mensen die graag producten willen kopen.

Ik beschouw mezelf zeker niet als 'scalper', volgens de definitie van het woord voldoe ik er ook niet aan, ik maak nooit winst. Maar je voldoet er al wel snel; als je iets doorverkoopt met winst ben je een scalper.

Natuurlijk zou ik graag reacties van scalpers zelf zien, als die er überhaupt zijn... En als ze er zijn, dat ze er voor durft uit te komen. Of überhaupt of iemand iets een keer met winst heeft doorverkocht...

[ Voor 11% gewijzigd door Ducky op 17-09-2025 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:10
Ben zelf geen scalper, maar het beschuldigen of het opmerken van scalping betekent niet dat het succesvol is.
Sterker nog, zolang je het ziet, is het dus waarschijnlijk niet verkocht, en dus onsuccesvol, bij succes merk je dat als buitenstaander dus niet, tenzij je het zelf hebt gekocht.
Er zijn maar een paar (gekke) die in hier intrappen, en het product dus veel duurder kopen. Mensen met "te veel" geld en weinig geduld.
Ook als ik er qua prijs onder ga zitten, vermeld dat hij nieuw is met bon en garantie, raak ik de hardware maar moeilijk kwijt.
Wat is iets qua onder de prijs? Waarom zou iemand net iets minder betalen, voor een veel hoger risico dan direct bij een winkel? En als je er flink onder zou zitten, wie zou dat nou vertrouwen? Een gloednieuwe product, voor een mooie prijs.

Ik denk dat sommige scalpers soms wel geluk hebben, maar dat de meeste consumenten dat soort kansen toch naast hun neer leggen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16

Shunt

Boe

Ducky schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:02:
Hoi!, ik werk voor een bedrijf dat hardware inkoopt voor klanten, en soms gaat er iets mis waardoor we een video kaart over hebben.

Nou ben ik ook gamer, en koop bij nieuwe releases vaak een nieuwe video kaart. En dan komen er berichten van 'scalpers'. Mensen die de kaart voordelig kopen, om daarna met winst te verkopen.

Nou zit ik zelf af en toe hardware op marktplaats / vraag en aanbod, maar het lukt mij bijna nooit om deze hardware voor rond de nieuwprijs te verkopen. Ook als ik er qua prijs onder ga zitten, vermeld dat hij nieuw is met bon en garantie, raak ik de hardware maar moeilijk kwijt.

Dit doet mijn vermoeden dat het hele 'scalpers' verhaal een mythe is.

Nu kennen we allemaal wel de verhalen van 'horen zeggen', dat neefje op een verjaardag die beweerd met monsterwinsten te handelen, maar heeft iemand ooit een keer BEWEZEN gezien dat een scalpen succesvol kan zijn?, ik geloof het niet zo, en heb het idee dat dit allemaal vermoedens zijn bij mensen die graag producten willen kopen.

Ik beschouw mezelf zeker niet als 'scalper', volgens de definitie van het woord voldoe ik er ook niet aan, ik maak nooit winst. Maar je voldoet er al wel snel; als je iets doorverkoopt met winst ben je een scalper.

Natuurlijk zou ik graag reacties van scalpers zelf zien, als die er überhaupt zijn... En als ze er zijn, dat ze er voor durft uit te komen. Of überhaupt of iemand iets een keer met winst heeft doorverkocht...
Scalpen werkt alleen als er schaarste is.

Nu is er geen schaarste je kunt letterlijk uit voorraad kopen dan heeft het niet veel zin om te scalpen.
Hell de prijzen van de meeste GPUs zitten nu rond MSRP.

Er stonden hier op tweakers letterlijk tussen de tientallen en honderd + overpriced videokaarten in VnA tijdens corona en launches van de 5 series.
Het zelfde rond de launch van de nieuwe switch en andere producten die onder launch price direct verkrijgbaar waren maar met een beperkte oplage.

[ Voor 7% gewijzigd door Shunt op 17-09-2025 08:17 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:51
Er zijn mensen die scalpen en er zijn mensen die door FOMO kopen van scalpers. Hoe succesvol het is, geen idee.

Voorbeeld, gisteren in de rij gestaan voor vrouw en dochter in Amsterdam bij de Popmart. Als je de toko kent en de hype rondom de Labubu, dan is die rij gigantisch.
Uiteindelijk stond ik bij de kassa om aan te geven wat ik wilde hebben. Degenen voor mij kochten twee keer hetzelfde model. De verkoper probeerde het tegen te houden, maar ja, er zijn ook regels. Hij vertelde me toen ze weg waren dat die Labubu gewoon voor meer verkocht werd en dat hij baald voor de mensen die ze voor thuis willen hebben. Ook met alle regels en dergelijke die ze er aan geven om dit meer tegen te gaan, maar daar hebben ze automatisch ook de gewone mensen mee.

Je merkt wel dat de schaarste minder is geworden zeg maar, maar het gebeurd nog steeds.

Ikzelf heb een aantal Amiibo liggen welke toen niet in Nederland te krijgen waren. We hadden ze besteld om er zeker van te zijn, maar vergeten. Die liggen er nu nog en zijn niets waard (wil er eigenlijk gewoon dezelfde prijs voor hebben). Wat ik hiermee wil zeggen, het risico is ook best groot en dat moet je maar durven en willen. Eigenlijk alleen in het hele begin inderdaad met schaarste zou je er best een bak mee kunnen verdienen, stiekem hoop ik zelf dat die mensen er gewoon lekker mee blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Scalpers zijn er zeker wel. Nog wel het duidelijkst met toegangskaarten tot een concert of een voetbal wedstrijd. Recent nog bij de concerten van Oasis. En ga eens buiten staan bij de halve finale van het WK voetbal. Daar ben je zo een paar duizend euro kwijt voor een kaartje wat misschien voor maar een paar honderd euro is gekocht.

Schaarste en populariteit zijn de ingrediënten to scalping. Hetzelfde zag je ook in het begin van de corona crisis waar mondkapjes voor 10,- euro per stuk werden verkocht.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En ach, de laatste jaren worden we overal en nergens gewaarschuwd tegen "oplichters" dus daarmee hebben veel mensen de insteek "if it is too good to be true...". Kan me heel goed voorstellen dat een gloednieuwe GPU, onder marktprijs, uren na launch, met bon & garantie al snel overkomt als "meh, too good to be true..."

Je startpost is voor mij onvoldoende duidelijk want je schrijft dat er af en toe een GPU overblijft die dan al voor een klant ingekocht is etc. En dat je soms iets verkoopt op Martkplaats; wel nieuw maar ik mis het interval tussen launch-day en jouw verkoop-advertentie.

Al met al denk ik dat je niet onder de definitie scalper valt; die hebben vaak meer dan 1 gloednieuw product, tegen monsterprijs en bieden (soms) aan op hetzelfde moment dat de officiele winkel(s) die dag nog niet open zijn en de reguliere consument waarschijnlijk een tekort aan day-1 devices verwacht.. Dat is marktwerking en FOMO en daarom bestaan er scalpers.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ducky
Standeman schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:49:
Scalpers zijn er zeker wel. Nog wel het duidelijkst met toegangskaarten tot een concert of een voetbal wedstrijd. Recent nog bij de concerten van Oasis. En ga eens buiten staan bij de halve finale van het WK voetbal. Daar ben je zo een paar duizend euro kwijt voor een kaartje wat misschien voor maar een paar honderd euro is gekocht.

Schaarste en populariteit zijn de ingrediënten to scalping. Hetzelfde zag je ook in het begin van de corona crisis waar mondkapjes voor 10,- euro per stuk werden verkocht.
Goed punt, ja, dat heb ik ook gehoord en is erg waarschijnlijk waar ja!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik kijk even nu naar je advertenties hier op V&A. waarom zouden mensen van een redelijk recent account zonder beoordelingen producten kopen die tegen de nieuwprijs aanzitten?

ik weet niet of het met je MP-account ook het geval is, maar de producten die je nu aanbiedt, zou ik absoluut niet van jou overnemen. no offense verder.

tip: ik weet niet of je eerder iets verkocht heb via tweakers, maar vraag altijd een beoordeling na een transactie.

[ Voor 15% gewijzigd door Farabi op 17-09-2025 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Begrijp me niet verkeerd, ik zou jou eerder wegzetten als 'potentieel oplichter' als ik je advertentie lees.

'ging iets fout bij bedrijf', geen reviews, stock foto, simpele omschrijving, rond nieuwprijs, terwijl beide wel gewoon 'goed' beschikbaar zijn.

Scalpers misbruiken schaarste, de launch van de PS5, eerdere genoemde corona of concertkaarten, allemaal onderdeel van een scenario die nu simpelweg niet meer is, zelfs een 5090 is te koop bij groot aantal webshops (die eerder dan aan de kant van scalper zouden komen te zitten).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:32

LankHoar

Langharig tuig

Eens met bovenstaande twee reacties. Ik zie 2 GPU's die heel recent aangeschaft zijn, en beiden nog nieuw. Dan zeg je, erfenis dus verkoop ik deze want wil toch een stapje hoger. Maar hoe kom je dan aan die andere, ook nieuw in doos? Dat wekt bij mij toch argwaan.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Ducky
Farabi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:07:
ik kijk even nu naar je advertenties hierop V&A. waarom zouden mensen van een redelijk recent account zonder beoordelingen producten kopen die tegen de nieuwprijs aanzitten?

ik weet niet of het met je MP-account ook het geval is, maar de producten die je nu aanbiedt, zou ik absoluut niet van jou overnemen. no offense verder.

tip: ik weet niet of je eerder iets verkocht heb via tweakers, maar vraag altijd een beoordeling na een transactie.
Jij voert een ander discussie als ik. Ik vraag me af of scalpen überhaupt zin heeft. Jij hebt het over iets anders...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ducky schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:43:
[...]

Jij voert een ander discussie als ik. Ik vraag me af of scalpen überhaupt zin heeft. Jij hebt het over iets anders...
Nee hoor, jij vraagt waarom jij je spullen niet kan verkopen voor de nieuwprijs. Maar jouw situatie heeft niets met scalpers te maken.

Scalpen is iets wat seizoensgebonden is.

• Ducky
Farabi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:45:
[...]

Nee hoor, jij vraagt waarom jij je spullen niet kan verkopen voor de nieuwprijs. Maar jouw situatie heeft niets met scalpers te maken.

Scalpen is iets wat seizoensgebonden is.
Dat vraag ik niet. Ik merk het op. Ik vraag niet waarom. :) Lees het nog eens goed door. Maar dit is allemaal niet waar het om draait.

Even inhoudelijk en waar het wel om gaat; waarom denk je dat het seizoensgebonden is?, en welke seizoenen bedoel je dan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:37

Fanta

FordPerformance™️

Nou zit ik zelf af en toe hardware op marktplaats / vraag en aanbod, maar het lukt mij bijna nooit om deze hardware voor rond de nieuwprijs te verkopen. Ook als ik er qua prijs onder ga zitten, vermeld dat hij nieuw is met bon en garantie, raak ik de hardware maar moeilijk kwijt.
Probeer je eens te verplaatsen in de koper. Zoals al eerder gezegd in dit topic: waarom zou ik als koper bij jou gaan kopen, als ik voor een fractie meer gewoon nieuw koop? Je hebt geen beoordelingen, je zet er geen eigen foto's bij, je prijs is veel te hoog en je doet geen moeite voor een nette advertentieomschrijving. Ik zou jouw advertentie niet eens aanklikken als hij in de zoekresultaten voorbij komt, alleen al vanwege het ontbreken van eigen foto's en de veel te hoge prijs.

Dit heeft verder helemaal niets met scalping te maken, maar dat was al duidelijk geloof ik.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ducky schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:53:
[...]

Dat vraag ik niet. Ik merk het op. Ik vraag niet waarom. :) Lees het nog eens goed door. Maar dit is allemaal niet waar het om draait.

Even inhoudelijk en waar het wel om gaat; waarom denk je dat het seizoensgebonden is?, en welke seizoenen bedoel je dan?
Je wil of kan ons niet begrijpen? In 6 verschillende voorbeelden en typen goederen proberen we uit te leggen waarom a) jij geen scalper bent, b) jij als "onbetrouwbaar" zou overkomen in advertenties en c) welke marktwerking jij niet op inspeelt.

Wat is daar lastig aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
[...]

klopt, maar de insteek van je verhaal is eigenlijk een grote vraagteken over waarom, hoe en wat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:48
- Profiel met weinig reputatie.
- Advertenties zijn "nieuw in doos".
- Geen foto van het onderhanden artikel.
- Alleen ophalen.
Ja wat denk je zelf :+

Ik sla dit soort advertenties altijd over. Dit zijn zulke low-effort advertenties met een geurtje van heling of open-box dumping of scalping.
Je maakt meer kans als je echt een foto plaats, een grotere afstand tot de nieuwprijs neemt, en eerlijk bent hoe je eraan komt.
offtopic:
Bovendien zal de fiscus er mogelijk ook iets van vinden dat je bedrijfsoverschot privè aan het verkopen bent, maar dat moet je zelf regelen.

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:50
Wat je hier beschrijft is normale handel??

Als ik google naar "Wat is scalping", kom ik uit op beurs strategieën.
Scalping is een snelle handelsstrategie waarbij traders (scalpers) een groot aantal posities openen en sluiten binnen korte tijd (van seconden tot minuten) om kleine winsten te behalen uit minuscule koersbewegingen. Het doel is om vele kleine winsten te stapelen tot een significant totaalresultaat, wat een snelle besluitvorming, sterke focus en discipline vereist.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jeroen3 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:00:
offtopic:
Bovendien zal de fiscus er mogelijk ook iets van vinden dat je bedrijfsoverschot privè aan het verkopen bent, maar dat moet je zelf regelen.
offtopic:
Wie zegt dat de opbrengst naar privé gaat?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Duke of Savage schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:03:
Als ik google naar "Wat is scalping", kom ik uit op beurs strategieën.
Dan heb je verkeerde definitie gepakt ;)

Scalpers, in hardware-land acteren een beetje zoals beschreven in MAX3400 in "Zijn scalpers een mythe?" ;)

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:50
MAX3400 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:04:
[...]

Dan heb je verkeerde definitie gepakt ;)

Scalpers, in hardware-land acteren een beetje zoals beschreven in MAX3400 in "Zijn scalpers een mythe?" ;)
Rare terminologie, imo. Dat is gewoon de kern van handel, inspelen op vraag en aanbod.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Nou... Je vertelt dat je moeite hebt met verkopen van zo-goed-als-nieuwe hardware en legt vervolgens zelf de link dat scalpen om die reden niet heel lucratief is. Niet zo vreemd dat iemand even naar je advertenties kijkt en wat punten opmerkt die je redenatie betreft scalpen onderuit haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44

Dit doet mijn vermoeden dat het hele 'scalpers' verhaal een mythe is.

Scalpers zijn zeker geen mythe. Echter zijn ze nu niet echt meer actief met videokaarten, maar ik gok weer met kekke sneakers en concertkaartjes. Maar rest assured.... met de 50 Super serie launch zijn ze weer volop actief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvdp1974
  • Registratie: Juni 2025
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:04:
[...]
offtopic:
Wie zegt dat de opbrengst naar privé gaat?
Dezelfde videokaarten worden op marktplaats aangeboden door Jop die aangeeft een particuliere verkoper te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Scalpers zie je een beetje overal, en de term zoals we hem nu in hardware land gebruiken komt een beetje uit de smaak van een concert. Mensen gaan naar een poppodia op, kopen de tickets voor de neuzen van iedereen weg, en zetten ze voor (woeker/hogere) prijzen op internet.

Dat zet een hoop frustratie, want zo'n concert komt maar één keer voor in zo'n plaats/situatie, en maakt mensen boos want anderen (die misschien met tools/botjes/andere meuk "handige harry spelen" terwijl iemand gewoon naar z'n werk moet) ziet dat mensen het gras voor hun voeten wegmaaien. Het is best een mainstream term:

https://nos.nl/artikel/22...rverkopers-rijk-te-worden

De concert analogie werkt vanwege:

- Tijdig (Nét nieuw!)
- Uniek (RTX Next-Gen!)
- Schaars (TSMC tekorten en gamers minder marge dan AI/crypto zodat er minder silica aan gamers wordt besteed, dus minder kaarten)
- Menselijk ego: bragging right. Benchmark scores, mee gaan in de hype van review media die "seed" review samples krijgt, tot zelfs competitive edge (immers, als jij een X GPU hebt in een competitive game waardoor je zonder trucs hogere FPS/resolutie kan halen waardoor je nét die halve milliseconde eerder kan schieten dan je medespelers die als mens dezelfde reactietijd heb maar niet de snellere GPU/muis/etc. hebben, heb je voordeel)

Netto genomen speelt er dus een hoop.

Je post je advertenties echter:
- 7 maanden na de release van de AMD-series
- 9 maanden na de release van de nVidia-kaarten

Voorraad schaarste is inmiddels minder problematisch (zelfs big orange z'n verstoring aan de globale logistiek is omdat we dat land kunnen ontwijken minder een factor voor deze producten), en de 'hype' mis je ook.

Ook zijn er genoeg "schandaaltjes" rondom deze hardware generatie geweest, en nadat het stof is gaan liggen is in veel gevallen de 'oude' generatie niet eens zo veel slechter voor het gemiddelde doel.

Bovendien heeft men rond deze tijd van het jaar doorgaans minder geld. Belasting seizoen is gekomen en gegaan, vakantiegeld seizoen ook, en de pijn van de zomervakantie wordt al snel opgevolgd door het pijnlijke december seizoen... en hoezeer het me ook pijnigt... de PC sector is momenteel gewoonweg niet zo spannend.

Scalpen is meer een issue van de eerste maand(en), doorgaans. Voor nu... tenzij je in betrouwbaarheid (wat je niet hebt want je bent nieuw, sorry, maar zoveel rotzooi geweest op burger-naar-burger platformen dat wantrouwendheid heel gezond is) heel hoog scoort en prijzen significant onder "nieuw uit betrouwbare winkel" is het gewoon heel lastig om een nieuwe generatie GPU tweedehands te verkopen, zeker niet voor bijna-nieuwprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40

Bij hardware, over het algemeen de launch periode. Hoelang, dat hangt van de vraag en / of het aanbod af. Scalpen werkt alleen zolang er veel vraag is, en (nog) maar weinig aanbod.

Als jij dus op release dag een 5090 FE hebt kunnen krijgen voor MSRP en bij Megekko / Azerty e.d. zie je de goedkoopste modellen met voorraad op €2999 staan, dan had een je een bandbreedte van zo'n €800 om er winst op te maken als die de 5090 FE had willen verkopen, en dat is waar handelaren op inspelen. Kopen bij release en dan zorgen dat je alles verkocht hebt voordat vraag en aanbod in balans komen.

Jij bied nu echter, terwijl vraag en aanbod in balans is (je kan momenteel zelfs de vraag stellen of het aanbod niet groter is dan de vraag, want kaarten staan lang in voorraad), een Asus 5080 voor €1100, dat maar een relatief klein verschil met een nieuwe kaart (zit rond de €1249), maar het is zelfs duurder dan een nieuwe FE die je gewoon bij via Nvidia kan bestellen uit voorraad.

In dat soort gevallen gaat scalping niet werken. Immers wie gaan er een 2de hands kaart kopen in V&A als je voor minder een nieuwe hebt, of als je echt dat specifieke Asus model wil, relatief weinig hoeft bij te leggen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:22
Scalpen bestaat zeker net na een launch, wanneer er flinken tekorten zijn.
Momenteel zijn alle producten (in geval van processoren en GPU's) voor een redelijke prijs en op redelijke termijn beschikbaar, dus nu valt er weinig te scalpen.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

basvdp1974 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:18:
[...]

Dezelfde videokaarten worden op marktplaats aangeboden door Jop die aangeeft een particuliere verkoper te zijn.
Dat zegt niet zo veel, eerlijk gezegd. Als je naar de regels van Marktplaats kijkt, maakt een incidentele verkoop van overtollige inventaris je geen zakelijke verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Duke of Savage schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:06:
[...]

Rare terminologie, imo. Dat is gewoon de kern van handel, inspelen op vraag en aanbod.
Het scalpen zit hem meer in het (vaak geautomatiseerd, of via achterdeurkanalen) voorraad opkopen, waardoor reguliere particuliere kopers achter het net vissen. Het is niet verboden, het is wel een beetje sneu.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit in Videokaarten en beeldschermen doet want het heeft met hardware in het algemeen of videokaarten in het bijzonder vrij weinig te maken. Dit kan en gebeurt natuurlijk met alles dat schaars is. Derhalve schopje naar AZ.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 17-09-2025 13:44 ]

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:12
De WII kwam uit een paar weken voor kerst, ik had er eentje besteld en op marktplaats vroegen mensen of ze hem voor 75-100euro meer konden komen ophalen.
Videokaarten / pokemon kaarten vanalles.

Vraag en aanbod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:47
Scalpers zijn geen mythe. Dat durf ik te stellen als iemand die zich af en toe in die wereld bevind.

De laatste tijd zie je zelfs dat scalpen niet alleen meer weg is gelegd voor een kleine groep ''particulieren''. Steeds vaker maken mensen hier een zakelijk business model voor. Daarnaast zie je dat dit zelfs plaatsvind bij grote bedrijven.

Wat mij betreft zijn er 4 classificatie scalpers:
1. De gelegenheids-scalper
- Deze koopt kleinschalig wat hype goederen op release om zo een soort van ''gratis'' zijn eigen hype product te bekostigen. Je ziet dit vaak rondom launches van schoenen, playstations, nintendo's en videokaarten. Je ziet het zelfs gebeuren bij (OLED) beeldschermen

2. De particuliere scalper
- Zelfde als bovenstaande, op iets grotere schaal, met winst-oogmerk, zonder zakelijke inschrijving. Even ''snel'' cashen en hopen dat de belastingdienst niet om de hoek komt kijken. Wanneer ''bank'' en ''KYC'' in een zin worden gezegd begint deze groep toch last te krijgen van angst zweet.

3. De ''professionele'' scalper. Zelfde als bovenstaande, op grote schaal met een zakelijke inschrijving bij de KVK. Beschikt daarnaast over een goede boekhouding en veelal een zakelijke rekening.

4. De bestaande grote bedrijven.
Als voorbeeld hoef ik alleen maar Intertoys en Pokémon te noemen. Intertoys heeft al een tijdje vaarwel gezegd tegen de MSRP prijzen voor Pokémon en scalpt er zelf aardig op los. Bijna meer dan het dubbele betalen (en zelfs duurder zijn dan de genoemde scalper-types hierboven) is niet vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

Ik denk dat het "probleem" in de definitie zit. Doorverkoop met winst is niet per se scalpen, hoewel sommige het wel zo opvatten. Maarja, dat sommige het zo opvatten... Daarvoor geld dat het internet het internet niet zou zijn als mensen niet overmatig reageren en dingen niet uit context zouden trekken. De meeste normale mensen denken gelukkig niet zo in het echte leven.

Dingen opkopen die je zelf niet wil hebben, puur omdat je weet dat het duurder kan doorschuiven is scalping. En zelfs dan zijn er nuances. Een normale, nette winkel is niet een scalper ondanks dat die vrijwel altijd goedkoper inkoopt dan verkoopt. Er zit een stukje intentie en redelijkheid in vast. Het is een moreel ding meer dan een feitelijk vastgesteld iets. Dat is wellicht een losse definitie, maar de meeste mensen snappen hem heel goed. Ben je expres onmoreel bezig, dan scalp of scam je al snel.

Mensen die iets kochten voor zichzelf en dit later toch besluiten te verkopen voor de huidige marktwaarde? Niks mis mee. Ook niet als die waarde hoger ligt dan wat ze zelf betaald hebben. Mensen die expres snel de goede deals wegsnitsen voor mensen die het wel graag zelf hadden willen hebben, puur om het duurder aan exact diezelfde mensen te verkopen, wel. Dát zijn de scalpers.

Of dit écht gebeurd? In algemene zin zeker. Er is genoeg bewijs van scalpers in vrijwel elke hobby waarin collecting een rol speelt. Of het nou Lego is, Japanse streetfashion, of muziek CDs. Vaak vinden mensen bijv. de info over de door de scalper gekochte items, zoals prijs, datum, etc. waardoor ze dat kunnen vergelijken met hoe de scalper het verkoopt. Er ontstaan patronen, en als iemand bijv. continue dingen goedkoop koopt die niet binnen hun eigen gebruik past en die al snel daarna duur online zet weet je al wel hoe laat het is. Ook bij populaire evenementen zie je scalpers veel, waar bewijs is van hele operaties die met bots tickets kopen voordat echte evenementgangers de kans hebben, om het dan duur door te verkopen aan hun.

Voor videokaarten specifiek, die hou ik niet bij dus geen idee hoe groot het probleem daar nu is. Maar kan me eigenlijk niet indenken dat er op momenten van schaarste niet gescalpt word eigenlijk. En anders zie je wel andere scammy dingen, zoals destijds de kaarten gebruikt voor bitcoin mining duur verkopen zonder eerlijk verhaal, terwijl die kaarten door dat gebruik al enorme slijtageschade hadden en aan het eind van hun levensloop waren.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Pagina: 1