'Snellaadfunctie iPhone 17 werkt nu alleen maximaal…

Pagina: 1
Acties:

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Artikel: nieuws: 'Snellaadfunctie iPhone 17 werkt nu alleen maximaal met 40W‑adapter v...
Auteur: @JaspB

Hoi Jasper, Redactie,

Via The verge kwam ik erachter dat Apple helemaal niet de eerste is die dit ondersteund. En na een beetje rondkijken kwam ik er dus ook achter dat Google (of all companies) al een tijdje een USB PD3.2 lader verkoopt (Ook in NL)

Hij staat zelfs al een tijd keurig in de Pricewatch: uitvoering: Google Flex 67W Dual USB-C Snellader Wit

Ik vond de reacties wel weer typisch anti Apple (ze doen het alleen maar om extra winst), maar vind het dan des te grappiger dat Google dus de enige is en die er dus met de winst vandoor gaat.

https://www.androidauthor...67w-fast-charger-3589320/

Sowieso is het apart aangezien de Pixel 10 waarschijnlijk ook een eerder toestel (geen idee of het ook het eerste toestel is) is wat dus PD3.2 ondersteund.
https://www.reddit.com/r/...rging_vscharging_rapidly/

ik zie via de google store in ieder geval minimaal een 45W oplader voor de pro XL, maar die is nog wel USB PD 3.1

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 21:35

JaspB

Nieuwsredacteur
Hoi supersnathan94,
Dank voor je info! Een andere tweaker had die Google-oplader ook al gezien: ZiSE in ''Snellaadfunctie iPhone 17 werkt nu alleen maximaal met 40W‑adapter van Apple''

En ons reviewteam was al bezig met oplaadvermogen, oplaadsnelheid en dergelijke (maar het kan nog even duren voordat bevindingen naar buiten kunnen komen?).
Hm, misschien is dat USB PD 3.2 (versus 3.1) een uitlegverhaal waard? Denk ik even hardop. Zal het eens checken bij ons (technisch goed onderlegde!) reviewteam.

• supersnathan94
Ah ik ziet het ja!

Het is denk ik sowieso wel goed om uit te leggen, want het USB-IF doet het niet. USB is nog een grotere bende geworden dan het al was. Dit helpt niet mee.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
USB PD 3.2 ondersteunt nu AVS, dat is een uitbreiding van PPS maar dan < 20V.
Zonder AVS levert de lader 5V óf 9V óf 12V óf 15V óf 20V.
Maar je wilt je accu laden met precies 3.91V en even later met precies 3.92V dus moet je electronica in de telefoon hebben om die spanning te leveren.
Dat is met AVS niet meer nodig, die kan precies 3.91V leveren indien gewenst.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
dat is een uitbreiding van PPS maar dan < 20V
Andersom
met precies 3.91V en even later met precies 3.92V
Dat lijkt niet ondersteund te zijn met AVS ook niet meer met PPS! De minimum Voltage gaat naar 5V en niet meer 3,3
Dat is met AVS niet meer nodig, die kan precies 3.91V leveren indien gewenst.
Step size is 100mV. dus nee die gaat geen 3,91v leveren maar 3,7 of 3,8 of 3,9

Je bevestigt hiermee dus precies het punt waarom het handig is om dit uit te leggen en waarom 3.2 wel degelijk anders is en voor andere doeleinden gemaakt is en welke impact dit heeft op devices en andere standaarden. Hier is een mooi artikel wat het fijner uitlegt:

https://www.powerelectron...g-usb-power-delivery-3-2/

Het wordt echt een raar verhaal omdat dus precies datgene waar je PPS en AVS zou willen gebruiken (direct charging van batterij ipv step down conversie) niet meer kan doordat je dus minimaal 5V moet gebruiken.
The USB-C specified tolerance allows 4.75 V at the source end of the cable. But because USB-C allows 0.75 V of IR drop when VBUS current is 3°, a sink may see as low as 4.0 V, when nominal VBUS = 5 V. That being said, if the sink requires less than 4.0 V, a buck DC/DC converter is required. Otherwise, a buck/boost DC/DC converter can be used (better if it provides some additional features, such as slow charge).
Het is allemaal niet meer zo simpel Juup superveel caveats en gedoe. Daarom zie je ook pas nu dat er implementaties komen. De standaard was vorig jaar mei al geratificeerd. De draft publicatie was ergens in 2023. Apple is nu de eerste die het echt implementeert als requirement, Google heeft het er al optioneel op zitten lijkt het.