Aankoopadvies laptop i.c.m. met Adobo Indesign & Illustrator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
Ik heb de vraag van iemand in mijn familiekring gekregen of onderstaande laptop voldoende is om Adobe Indesign en Illustrator te kunnen gebruiken.
Als ik naar de eisen van Adobe kijk geven ze bij de GPU aan minimaal 1024MB VRAM (2GB aanbevolen), en deze heeft 6GB. Als ik de rest van de vereisten bekijk heb ik het idee dat dit voldoende zou moeten zijn.
Maar misschien dat de experts er hier eventueel nog anders over denken. Zodat ik goed advies kan geven.

De laptop zal meestal ook nog aan een externe monitor aangesloten worden.

https://tvdlcomputers.nl/...000-6gb-156-fhd-ips-w11p/

https://helpx.adobe.com/nl/indesign/system-requirements.html

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor de gebruikelijke zaken zoals Office, internet e.d.
Maar daarnaast ook regelmatig voor Adobe Indesign en Illustrator

Wat is je budget?
N.v.t. in deze.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
N.v.t.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet direct.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ding lijkt me ruim voldoende best wel leuke laptop/workstation voor dat geld.
Als ie meestal aan een externe monitor hangt kan dat natuurlijk prima met een kabeltje, maar als ie ook aan een ethernetkabeltje hangt etc is een dock wellicht ook wel leuk.
Scherm is maar full HD, maar voor die tijd niet ongebruikelijk voor een workstation.
Zou ie ook mobiel gebruikt moeten worden (en dat gaat slecht bij workstation laptops, ik heb er twee en die houden het misschien 3 tot 4 uur vol browsend) dan is het wel goed om te kijken of er nog (aftermarket) accu's voor te krijgen zijn. Anders wordt de stap naar een desktop ook interessant en dat is wel meer bang for buck ipv bang for ound lbs

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 23:13
Los van de specs is je scherm ontzettend belangrijk voor grafisch werk. En een resolutie van 1080p, dan houdt je praktisch geen werkveld over om fatsoenlijk te ontwerpen naast je UI.

Ik zou aanraden te kijken naar laptops met schermen met hogere resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Inverted_World schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:24:
Los van de specs is je scherm ontzettend belangrijk voor grafisch werk. En een resolutie van 1080p, dan houdt je praktisch geen werkveld over om fatsoenlijk te ontwerpen naast je UI.

Ik zou aanraden te kijken naar laptops met schermen met hogere resolutie.
Eens, maar met een externe monitor zoals TS schrijft prima op te lossen.
Mijn workstation laptops hebben een 4k en een QHD resolutie op OLED. Dat is wel een andere prijsklass, en dat 4K scherm is eigenlijk te priegelig bij veel programma's - niet alles schaalt erg lekker.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 23:13
franssie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:34:
[...]

Eens, maar met een externe monitor zoals TS schrijft prima op te lossen.
Mijn workstation laptops hebben een 4k en een QHD resolutie op OLED. Dat is wel een andere prijsklass, en dat 4K scherm is eigenlijk te priegelig bij veel programma's - niet alles schaalt erg lekker.
Voor het gemak even een 2560x1600 OLED laptop gevonden in dezelfde prijsklasse als TS aangeeft.

Lijkt me de betere deal dan:

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 15ARP10 (83J3002WMH)

Ik werk zelf enkel met Razer Blade's, maar er zijn absoluut laptops te vinden met veel bang for buck, ook qua schermen, dan lever je echter in op andere zaken. Doorgaans zal dat vooral in materiaalkeuze en gpu zijn. Maar duidelijk voor TS niet van al te groot belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Inverted_World schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:56:
[...]

Voor het gemak even een 2560x1600 OLED laptop gevonden in dezelfde prijsklasse als TS aangeeft.

Lijkt me de betere deal dan:

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 15ARP10 (83J3002WMH)

Ik werk zelf enkel met Razer Blade's, maar er zijn absoluut laptops te vinden met veel bang for buck, ook qua schermen, dan lever je echter in op andere zaken. Doorgaans zal dat vooral in materiaalkeuze en gpu zijn. Maar duidelijk voor TS niet van al te groot belang.
Maar geen externe GPU met 6GB dedicated geheugen en 32 GB RAM (en niet uitbreidbaar), zal verder ook wel werken denk ik afhankelijk van hoe de fam van TS het programma gaat gebruiken, en nieuw, ook een overweging.
Zelf neig ik naar de gebruikte omdat die lekker uitbreidbaar is maar voor op schoot etc is de resolutie wel laag (en worden die workstations tergend warm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40

Sick Nick

Drop the top!

Heb zelf een zbook fury 16 firefly g11 met een core ultra 7 155h, rtx a500 met 4gb. Ram was standaard 32gb single channel, geupgrade naar 64gb dual channel en daarmee ook arc pro graphics. In veel gevallen is dat sneller dan de nvidia kaart maar de stabiliteit binnen adobe apps (illutrator, indesign, photoshop, premiere) is vele malen beter via de nvidia. Nou heeft dat model van jou een wat oudere cpu maar zo veel scheelt het niet en de snellere videokaart maakt dat vast wel goed. Zou wel aanraden om er 64gb in te stoppen, zeker als je groot printwerk hebt of alles tegelijk open gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
Allen bedankt, ik ga bovenstaande informatie doorgeven zodat ze op die manier de beste beslissing kunnen nemen (eventueel nog in overleg met mij).
Pagina: 1