Wachtbuis voortuin verdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:14
Beste,

In mijn voortuin komt 1 wachtbuis uit de grond 1 meter van mijn huis.
De voortuin is ongeveer 210m².

Nu zijn we aan het plannen om de voortuin aan te leggen (oprit, paden, gazon, bloemen en planten, ...). Hier willen we dus ook verlichting, stopcontacten, evt een elektrische poort, enzovoort aan toevoegen.

Hoe kan ik dit het beste plannen ivm elektriciteit? Er is maar 1 wachtbuis aan het huis en de poort zou 12 meter verder komen.
Verlichting en stopcontacten op verschillende plaatsen, ...

Liefst iets ondergrond waarmee we de kabels kunnen verdelen naar verschillende plaatsen. Mag bovengronds ook als het wat weggewerkt kan worden.

Alvast bedankt.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Grondkabels en gietmoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wachtbuis is een mantelbuis?, die ik maar moet aannemen vanuit het huis en dus dan ook of zo vanuit de meterkast?

Maak eens een plattegrond.

alvast bedankt,

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
PVC regenpijp van 110mm, bochten van 45°, daar gooi je zo alles door wat je ooit nog wil aansluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
franssie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:13:
Wachtbuis is een mantelbuis?, die ik maar moet aannemen vanuit het huis en dus dan ook of zo vanuit de meterkast?

Maak eens een plattegrond.

alvast bedankt,
Het plan klopt niet, maar zo zie je wel de voortuin en de grootte.
Rechts vooraan, 1 meter van het huis komt de wacht/mantelbuis uit de grond vanuit de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-S1SMTHQzivpFKCc0Tu24lfZkA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7qWvcBKl5aPePrCuDO2AL6fg.png?f=user_large

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
En als ik later nog kabels wil bijtrekken naar andere plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Stef CB schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:35:
[...]

En als ik later nog kabels wil bijtrekken naar andere plaatsen?
Dat gaat niet, dan is je trekdraad weg en waarschijnlijk krijg je een trekveer er ook niet meer doorheen. ik zou in 1 x alle kabels trekken die je wilt door de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:22
Draakje5 schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:18:
[...]

Dat gaat niet, dan is je trekdraad weg en waarschijnlijk krijg je een trekveer er ook niet meer doorheen. ik zou in 1 x alle kabels trekken die je wilt door de buis.
Je kunt ook een nieuwe trekkabel met de andere kabels meetrekken, maar je loopt wel altijd het risico dat je op een later moment de extra kabel niet meer doorkrijgt (afhankelijk van de diameter van de buis en bochten).

Ik heb het toch zo opgelost om in 3x kabels door een wachtbuis te trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
azerty schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:30:
[...]

Je kunt ook een nieuwe trekkabel met de andere kabels meetrekken, maar je loopt wel altijd het risico dat je op een later moment de extra kabel niet meer doorkrijgt (afhankelijk van de diameter van de buis en bochten).

Ik heb het toch zo opgelost om in 3x kabels door een wachtbuis te trekken...
Inderdaad, slim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stef CB schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:35:
In mijn voortuin komt 1 wachtbuis uit de grond 1 meter van mijn huis.
Is dat 1 buisje of kunnen er meerdere kabels doorheen?

Ideaal is om alle componenten los te voeden vanaf het huis, want grondmoffen en alles wat je buiten gebruikt slijt harder dan wat er binnen zit. Een verdeeldoos buiten kan na 10 jaar op zijn en gaan lekken, terwijl je binnen na 50 jaar nog niks bijzonders hebt.
Ook zou ik de dingen afschakelbaar maken. Je wilt niet dat elke keer je poort uitvalt als er ergens anders iets niet lekker werkt. Helemaal als je een grondmof moet gaan opgraven om er daarna achter te komen dat het dat toch niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
TheGhostInc schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:40:
[...]

Is dat 1 buisje of kunnen er meerdere kabels doorheen?

Ideaal is om alle componenten los te voeden vanaf het huis, want grondmoffen en alles wat je buiten gebruikt slijt harder dan wat er binnen zit. Een verdeeldoos buiten kan na 10 jaar op zijn en gaan lekken, terwijl je binnen na 50 jaar nog niks bijzonders hebt.
Ook zou ik de dingen afschakelbaar maken. Je wilt niet dat elke keer je poort uitvalt als er ergens anders iets niet lekker werkt. Helemaal als je een grondmof moet gaan opgraven om er daarna achter te komen dat het dat toch niet was.
kunnen wel 10 kabels door.
Maar is het niet mogelijk om buiten wat te maken, een kast of dergelijke om van daaruit af te takken en om zo later nog zaken bij aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
^Kan perfect, hangt helemaal van je budget en wensen af waar je ergens op uitkomt.
https://www.buitenkast.nl/product/straatkast-kunststof-ip66/

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
naftebakje schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:12:
^Kan perfect, hangt helemaal van je budget en wensen af waar je ergens op uitkomt.
https://www.buitenkast.nl/product/straatkast-kunststof-ip66/
Geen 500 euro :D
Iets kleiners wat je evt achter wat bloemen/planten kan verstoppen.

Pagina: 1