Badkamer goed reinigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:21
Onze badkamer is zo'n 15 jaar oud en is erin gezet tijdens de bouw van het huis. Wij zijn eerste eigenaar van het huis. Het is nu tijd om de badkamer en de tegels een keer goed schoon te maken, het plafond te schilderen en het kitwerk te vervangen. Voor de laatste twee klussen huren we een schilder en kitter in, maar voor het reinigen zijn we nog aan het twijfelen.

Deze twijfel komt doordat onze schilder aangaf dat de schoonmaakmiddelen die gebruikt worden door bedrijven die badkamers reinigen de voegen kunnen aantasten.

Wat ik zo lees is het zelf met bijvoorbeeld een stoommachine in combinatie met azijn ook prima zelf te doen. Onze badkamer is niet vies, wordt uiteraard wekelijks schoongemaakt en de douche wordt naar elke douchbeurt afgedaan met een trekkertje. Toch is het wel zichtbaar dat een goede poetsbeurt na de jaren wel nodig is.

Voor een paar tientjes is een stoommachine voor een dag te huur.

Zijn er mensen met ervaring met zo'n professionele reniging van de badkamer of het gebruik van een stoommachine? Zijn er andere manieren om dit goed te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Geen ervaring mee. Maar 't lijkt me dat je dan wel een beetje capaciteit moet hebben... Zodat je niet elke 5 min dat ding weer moet vullen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
MRIdev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:59:
Zijn er andere manieren om dit goed te doen?
Emmertje heet water met groene zeep en een stevige nagelborstel. Naspoelen met koud water.
Stoomapparaatje werkt ook, moet je wel regelmatig bijvullen, ik heb deze, zit een lansje bij om de voegen goed te kunnen doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:11
Action verkoopt een voegen borstel ....heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Stoom werkt op zich prima maar wel een paar tips, koop een goed stoomapparaat en geen goedkoop ding. Ik heb zelf een Karcher SC3 en die het tot nu toe altijd prima doet en je ook best wel lang kan doen met 1 liter water. Maar let vooral wel op bij tegels en ook ramen dat je niet te lang hete stoom erop blaast want door de hitte kan het glazuur van de tegels barsten, of ramen kunnen kapot springen.

Ook is azijn zeker een aanrader maar dan wel schoonmaakazijn en niet de gewone keukenazijn want die is niet sterk genoeg. Wat ik dan meestal doe is eerst vooral op plaatsen waar kalk en zeep zit azijn erop doen en wat laten inwerken en daarna met de stoomreiniger schoonblazen. Daarna dan wel nog met een schone doek na vegen zodat je geen strepen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Qwerty-273

Meukposter

MRIdev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:59:
Deze twijfel komt doordat onze schilder aangaf dat de schoonmaakmiddelen die gebruikt worden door bedrijven die badkamers reinigen de voegen kunnen aantasten.
Dat kunnen de standaard thuis middelen ook doen. Als je kijkt op de meeste schoonmaakmiddelen voor de badkamer (en vooral de douche) zal je toch al snel waarschuwingen zien voor "corrosief" en ze zitten dan ook vol met verschillende zuren. Juist die zuren kunnen de voegen (van cementmortel) aantasten (en doet dus ook schoonmaakazijn).

Professionele sterke extra zure middelen, waar vaak wat extra training en beschermingsmiddelen bij komt kijken etc, die kunnen dus inderdaad de voegen extra aantasten (maar goed naspoelen is het belangrijkste om dat te voorkomen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bedenk wel dat azijn, en zeker schoonmaakazijn een prima voegoplosser en kitweekmaker is.

Wise enough to play the fool

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Kitten na 15 jaar is overigens wel randje. Bij ons moest het na 10 jaar en was het ook hoognodig. Terwijl we de douche zelfs uitdrogen na gebruik.

Verder zou je een verlaagd plafond kunnen overwegen ipv verven. Heb ik hier ook gedaan in 2015 en was echt een superkeuze. Liggen panelen in (met een houtlook) (weet het merk zo niet) en dat is echt onderhoudsvrij. Ziet er over 20 jaar nog hetzelfde uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFdUsvNM3lCXIqgG-1XvynRmr6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tq1BNKHMo0nILynugEQIotKq.jpg?f=fotoalbum_large

(1 van mijn leds was bij deze foto kapot vandaar de rommel ;) ) (kon geen betere foto vinden)

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2025 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:42

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat is echt goed schoonmaken? Eenmalig eens goed de tegels, voegen etc met azijn of zo'n schimmelverwijderspray (verdunde bleek?) stort je badkamer echt niet van in. Het zal vast een effect op je voegen hebben. Maar ik doe dat hier al bijna 15 jaar lang om de zoveel tijd in de badkamer (huur, woningbouw) en de voegen etc bestaan nog steeds. En die tegels zitten er hier inmiddels al zo'n 35 jaar op blijkbaar. Krijg binnenkort vanuit de woningbouw een compleet nieuw douche puur omdat het spul gewoon oud is en niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:26

LankHoar

Langharig tuig

@MRIdev koop een simpele stoomreiniger en maak zelf je badkamer goed schoon. Kost je minder dan iemand inhurne en kun je dan ieder jaar een keer een middagje aan besteden ipv eens per 15 jaar.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op woensdag 17 september 2025 @ 03:15:
Eenmalig eens goed de tegels, voegen etc met azijn of zo'n schimmelverwijderspray (verdunde bleek?) stort je badkamer echt niet van in. meer van deze tijd.
Aanvullend hierop, als je voegen inderdaad eruit donderen van een goede schoonmaakbeurt, dan is het ook tijd voor nieuwe voegen.

En dat kan trouwens ook gewoon, als het voegsel niet helemaal lekker heeft gewerkt oid dan kan het prima zijn dat je opnieuw moet voegen. Is ook weer geen wereldklus.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:55
Even kort door de bocht: iets vaker reinigen mag ook.

Nee, grapje natuurlijk. Ik maak hem zoals boven ook al is geopperd 1x per week schoon met groene zeep en 1x per 2 maanden of zo even met een Karcher stoomcleaner. Badkamer is inmiddels (uit mijn hoofd) bijna 18 jaar oud en ik heb nog nooit azijn of iets chemisch hoeven te gebruiken. Wel altijd na gebruik even zemen, zeker de badwand. Al doe ik dat tegenwoordig met een Windowvac.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

ozzynator schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:06:
Wel altijd na gebruik even zemen, zeker de badwand. Al doe ik dat tegenwoordig met een Windowvac.
Ik had nog nooit van een Windowvac gehoord, dus zocht het even op. Reinig je echt na iedere douche beurt de wanden met zo'n apparaat? Waarom niet gewoon even met een wisser/trekker er overheen? Lijkt me nogal een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:55
LankHoar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:32:
[...]

Ik had nog nooit van een Windowvac gehoord, dus zocht het even op. Reinig je echt na iedere douche beurt de wanden met zo'n apparaat? Waarom niet gewoon even met een wisser/trekker er overheen? Lijkt me nogal een gedoe.
ja, ideaal. Geen strepen of druppels op de glaswand, wat ik met een gewone trekker wel heb. Gedoe is het niet, alleen om de 2x even het reservoir leeg en om de 2 weken opladen.

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:21
Zonder schaamte durf ik hier een foto van onze badkamer te plaatsen, dus zo erg is het niet ;) .

@Qwerty-273 Schoonmaakazijn is natuurlijk ook behoorlijk zuur, het was ook meer een vraag ivm de waarschuwing van onze schilder.

@FreakNL Het kitwerk had inderdaad eerder vervangen kunnen worden. Op een aantal plaatsen, zeker bij de douche, zitten wat stukken los in de hoeken. Met ophoping van de nodige meuk als risico. Een ander plafond is meer iets voor over een aantal jaar mochten we de badkamer volledig renoveren, maar daar is nu geen sprake van en ook echt kapitaal .

Als ik de reacties zo lees is een stoommachine in combinatie, met schoonmaakazijn, voegenborstel en groene zeep een goede manier om goed te reinigen. Al ga ik de stoommachine huren, anders staat die weer ergens en ik zie mezelf niet elke twee maanden alles extra schoonmaken, zeker niet als ik kijk hoe het er nu naar 15 jaar uit ziet. Zeker aangezien wat best hard water bij ons hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door MRIdev op 17-09-2025 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

MRIdev schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:49:
Al ga ik de stoommachine huren, anders staat die weer ergens en ik zie mezelf niet elke twee maanden alles extra schoonmaken, zeker niet als ik kijk hoe het er nu naar 15 jaar uit ziet. Zeker aangezien wat best hard water bij ons hebben.
Zelf weten, hoewel je een simpele stoomreiniger al voor een paar tientjes hebt. Huren zal je wellicht duurder uit zijn ;)

Overigens, wellicht een idee om een waterontharder te installeren? Ik ben bezig met een badkamer renovatie, en die komt er zeker voor deze in gebruik genomen gaat worden. Het scheelt zo veel aanslag, en is nog prettiger voor je huid/haar ook is mijn ervaring.

Pagina: 1