Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mees0402
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:49
Hoi Tweakers,

Ik zit te kijken naar een UX7 voor mij thuis, deze heeft een 10Gbps WAN poort en een 2.5Gbps LAN poort. Is dat niet overbodig? Dat zou toch betekenen dat je nooit meer dan 2.5Gbps van het internet kan halen? Wat is dan het voordeel van de 10Gbps WAN?

Ik ben pas net begonnen met me te verdiepen in networking en dergelijke, dus ik wil het graag leren.

Groetjes

Beste antwoord (via Mees0402 op 16-09-2025 18:41)

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:03
Meerdere draadloze clients tegelijk zodat ze samen tot 10Gbps komen.
Via de LAN poort kom je inderdaad niet verder dan 2,5. Je moet het dan ook niet als doorgeefluik voor het bekabelde netwerk kopen.

[ Voor 49% gewijzigd door jaspermeul op 16-09-2025 18:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:03
Meerdere draadloze clients tegelijk zodat ze samen tot 10Gbps komen.
Via de LAN poort kom je inderdaad niet verder dan 2,5. Je moet het dan ook niet als doorgeefluik voor het bekabelde netwerk kopen.

[ Voor 49% gewijzigd door jaspermeul op 16-09-2025 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het een SFP+ WAN interface was geweest, was daar nog bijgekomen dat je rechtstreeks een PON ONT SFP+ module erin had kunnen steken. Maar het is RJ45, dus je gaat sowieso een losse ONT nodig hebben.

Sowieso, er is momenteel een enorm gapend gat tussen bandbreedtes die mensen echt nodig hebben en grote getallen die goed verkopen. "10Gbps!!!!" verkoopt nu eenmaal beter dan "2.5Gbps". Ongeacht of je het zinnig kunt halen gezien de configuratie van het apparaat. Bedenkt dat internetsnelheden in NL tot de hoogste ter wereld behoren, meeste mensen die zo'n ding kopen hebben ws ver onder de 1Gbps WAN :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou niet ontwerpen boven 1Gbit, zeker niet onnodig aanschaffen van nics of netwerkapparatuur. Het is duurder en het verbruikt meer stroom.

99% van de huishoudens heeft helemaal niks aan >1Gbit zelfs niet op hun LAN.
1Gbit is ongeveer 80MB/sec, wat moet er nou sneller in een woonhuis? Enige usecase die ik zou kunnen bedenken is als je bijvoorbeeld een youtuber bent die veel ruwe video over zijn netwerk moet transporteren. Maar zelfs dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, prijsverschil voor 2.5GbE is ondertussen behoorlijk klein aan het worden, vooral dankzij een paar leuke Realtek chips. Aangezien al je bestaande kabels voor 1GbE nog steeds bruikbaar zijn voor 2.5GbE is het 'kosten' deel van de balans vrij licht. Kun je nog steeds - vaak terecht - afvragen of er ook maar enige zinnige baten zijn, maar het is niet als jaar ot twee terug toen je drie keer de aanschafkosten had en ook drie of meer keer stroomverbruik.

Qua use cases hangt het af of je cloud native bent of niet. Indien cloud native heb je niet zo snel grote bestanden die heen en weer moeten, maar als je - zoals ik - ouderwets bent cq liever data in eigen hand en op eigen apparaat houdt, dan kan het aantikken. Ik heb al m'n privedocumenten enzo, maar ook kopieen van alle fysieke musiek- en filmmedia, wat ondertussen richting de TB aan meuk gaat, gemirrored op workstationen thuisserver - en ik merk het wel als ik de backup aanslinger. Dat gezegd: die backup zou met 100Mbps nog kunnen, dat het sneller klaar is, is pure luxe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

@Mees0402 in de config kan je de WAN en LAN interface ook omdraaien als dat logischer is voor jouw netwerk. Zelf gebruik ik ze als AP met de 10Gbit poort (in de praktijk haal je zelden meer dan 3Gbit/s)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1