Rokende RX 7800 XT, SMD kaput

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-09 17:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnvQ5udbAFK1slC6IUZUIF6u1vU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyxVPsmyhVCsdasiw2xbbEoW.jpg?f=fotoalbum_large
Asus TUF RX 7800XT

Iemand enig idee of dit nog kans van slagen heeft om te repareren bij iemand die er verstand van heeft? Rook uit de kaart en kortsluiting in de pc, daarna de GPU open gemaakt en dit gevonden andere kant van de PCB is niks te zien. Als ik het goed begrijp is dit een geplofte SMD?

Rest van de pc heeft het wel overleefd dus dat is mooi......

Pc is niet van mij zelf maar van iemand waarvoor ik hem gebouwd heb anderhalf jaar geleden. Helaas heeft die de garantie seal al zelf doorbroken dus geen garantie meer helaas (voor haar)

DrChipTX hier nog actief? Heb daar wel eens wat van voorbij zien komen kwa repareren van GPUs

[ Voor 5% gewijzigd door JWFpeters op 16-09-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:58
Dat er een warranty void sticker / seal op de kaart is doorbroken maakt volgensmij helemaal niks uit voor de garantie hier in Nederland. Dus ik zou gewoon bij de winkel waar de videokaart is gekocht aankloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou daar is die ene groene grote het niet mee eens..... ;)

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-10 14:22
Ik heb echt geen idee wat dat betekent, in elk geval niet Kermit, want die is klein.

Je mag van een relatief dure videokaart als de 7800XT verwachten dat ie langer dan anderhalf jaar goed functioneert, mits normaal gebruikt. Die mits is aan de winkel om te bewijzen en dat kan niet met een sticker, want die heeft geen invloed op het gebruik.

• JWFpeters
Ja mag geen namen noemen, die grote groene is best duidelijk toch? haha

Verder ben ik het met je eens maar kan er weinig mee als ze iets anders naar mij communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pas nu ik dit topic voor tweede keer zie en met extra nadenken ben ik eruit welke webshop je bedoelt.

Anyway je kan er tegenin gaan, als je rechtsbijstand hebt kan je die ertegenin laten gaan. Als je een eigen koeloplossing erop zet, en een VRM fikt door, dan kunnen ze goed het argument maken dat ze daar niet voor verantwoordelijk zijn, jij hebt de originele koeling eraf gehaald, en nu is het niet meer goed gekoeld. Maar degene die hier geexplodeerd is zit niet onder de koeling, en ze moeten wel met een verrekte goed verhaal dan komen hoe het jouw schuld kan zijn.

Tegelijk gelijk hebben en krijgen zijn verschillende dingen.

Anyway puur qua repareren is vraag 1 in hoeverre het PCB beschadigd is. En vraag 2 is of het onplofte component de oorzaak of het gevolg is. Of onafhankelijk daarvan, ik neem aan dat ernaast een VRM chip zit, en de vraag is of die het overleefd heeft of niet. In principe zijn die natuurlijk best te vervangen, maar het wordt wel complexer.

Dus wil je zelf die richting op gaan, dan zou stap 1 zijn met een soldeerbout de troep eraf krijgen. Op een voorzichtige manier dat er niet meer kapot gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Sissors op 20-09-2025 17:46 ]

Pagina: 1