Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Hallo allemaal,

Sinds een aantal jaar heb ik een Olympus OM-D E5 mk ii camera. Ik heb daar inmiddels een paar fijne lenzen bij gekocht en maak met veel plezier gebruik van de camera. De laatste tijd merk ik dat ik een beetje tegen de grenzen van de camera aan lijk te lopen. Hij lijkt wat trager te worden (of ik wat ongeduldiger), de burst-mode is niet zo fantastisch en ook in wat mindere omstandigheden (bos, schemer) krijg ik niet vaak de foto die ik wil. Ik besef dat dat deels ook komt door een kleinere sensor. Tegelijkertijd ben ik echt fan van het compacte formaat van deze camera's en neem ik de beperkingen dan ook voor lief.

Hoe dan ook, toch tijd om even te oriënteren op iets nieuws. Vanzelfsprekend zag ik de OM-5 als logische opvolger. Met ca. 1200 goed betaalbaar. Maar ik zag ook dat de OM-1 mkii nu een cashback heeft van 400 euro en daarmee, met wat goed zoeken, voor ca. 1800 te koop is.

Enerzijds vind ik dat ik mezelf best eens mag trakteren op een mooie camera. Aan de andere kant moet het ook z'n geld wel waard zijn.

Zijn er mensen die hier hun ideeën bij hebben? Is de OM-5 inderdaad een mooie opvolger? Is de OM-1 het geld extra waard? Of kan ik voor die prijsklasse nog beter naar andere modellen kijken (liever niet natuurlijk).

Mijn fotografie is vrij breed; van natuurfoto's en dieren tot meer actiefoto's etc. Architectuur/portret-fotografie helemaal niet.

Ik ben super benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:50

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dit is een typische aankoop vraag en heb hem daarom even zijn eigen draadje gegeven.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:38
Dirickteur schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:50:
Hoe dan ook, toch tijd om even te oriënteren op iets nieuws. Vanzelfsprekend zag ik de OM-5 als logische opvolger. Met ca. 1200 goed betaalbaar. Maar ik zag ook dat de OM-1 mkii nu een cashback heeft van 400 euro en daarmee, met wat goed zoeken, voor ca. 1800 te koop is.
De eerste versie van de uitvoering: OM System OM-1 Body Zwart heb je voor ongeveer €1200,-: https://www.mpb.com/nl-nl/product/om-systeem-om-1?page=3
Verschil met de mkII is vrij klein: https://mirrorlesscomparison.com/om-system/om-1-vs-om-1-ii/
Dat lijkt mij een betere koop dan de uitvoering: OM System OM-5 Mark II Body Zwart, welke meer een iets verbeterde uitvoering: Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zwart is

[ Voor 22% gewijzigd door wappiewappie op 16-09-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

In de schemering of in het bos heb je te maken met minder gunstige lichtomstandigheden. Toch kun je met een MFT-camera volgens sommige fotografen dan nog best goede resultaten bereiken:
YouTube: Small Sensor, Big Performance: The Reality of Low Light & The Sensor...
YouTube: Micro Four Thirds in low light - myth or magic?
YouTube: Micro Four Thirds in low light—does it actually work?
Ook de commentaren onder die video's zijn vaak de moeite van het doornemen waard.
Daarnaast kun je met moderne fotobewerkingssoftware met ingebouwde AI de ruis achteraf steeds beter en makkelijker reduceren/wegwerken. Dat is mogelijk dus ook nog een optie.

De OM-1 Mk2 is het vlaggenschipmodel van OM System, dus een betere MFT-camera dan dat ga je niet vinden (wellicht de Panasonic G9 Mk2, maar je bent immers al aan Olympus/OM gewend). De vraag is of je alle mooie nieuwe snufjes op die camera ook nodig hebt of gaat gebruiken. Dat moet je voor jezelf nagaan. De burst mode van de OM-1 Mk2 zul je alvast wel kunnen waarderen.

Er is dit jaar ook nog een OM-3 uitgekomen, die ook in deze prijsklasse zit: uitvoering: OM System OM-3 Zwart

Tip: abonneer jezelf op de OM System nieuwsbrief zodat je geregeld op de hoogte wordt gebracht van de meest actuele actiekortingen. Daarin zal de OM-1 Mk2 op enig moment ook wel weer aan de beurt komen voor een leuke korting (al dan niet inclusief een extra lens).

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:38
Los van dat een een nieuwere camera wat betere beelkwaliteit heeft, zou je met een E-M5 mkii overigens gewoon goede foto's moeten kunnen maken.
Schiet je wel vanaf een statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Dank voor jullie suggesties en de filmpjes!

Misschien is tweedehands of een OM-1 mk i niet eens zo slecht idee. Ik heb wel besloten dat ik meer ook naar het budget moet kijken, anders blijf ik gaan. Dus besloten om aan de body ca. 1200-1300 uit te geven en dan nog een mooie lens erbij te kopen.

Daarover gesproken. Hebben jullie nog advies voor lenzen? Ik zie goede recensies voor de 12-100mm f4.0. Maar ik vrees dat ik op het einde wat tekort kom dan. Zou dan de 40-150 een betere keuze zijn? Of wellicht een 2x teleconverter? Ik heb helemaal geen ervaring met die converters. Ben weer benieuwd naar jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:30
De 12-100/4 is niet compatibel met teleconverters. Verder is het een totaal andere lens dan de 40-150/2.8. Wat voor soort foto's wil je er mee maken? En welke lenzen heb je al?

Zelf heb ik beide, maar het gebruik (voor mij) is heel anders. De 12-100/4 is de lens voor bv een city trip of een dagje weg waar je maar 1 lens mee wil nemen, de stabilisatie icm een geschikte body is fantastisch
De 40-150/2.8 is onmisbaar kwa bereik (evt met de 1.4x converter) voor wildlife, je mist dan wel de stabilisatie (als het statisch is haal je die stop die je mist makkelijk (en meer) met de 12-100).

Er loopt overigens vandaag nog een actie bij OM waarbij je voor 2500 euro de OM-1 (v1) + 12-100 + 100-400 (v1) koopt. Gezien de losse prijzen van de OM-1 en de 12-100 heb je die 100-400 "gratis", die zou je kunnen verkopen om de prijs interessanter te maken.
Zie: https://explore.omsystem....k-CTA_macro_savings_sep25

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1