Beste tweakers,
Ik heb onlangs een Synology DS224+ aangeschaft (mijn eerste NAS) en ik ben aan het oriënteren op de HDD’s om erin te plaatsen. Dit zal 2x6TB of 2x8TB in RAID1 worden. Nu hoop ik dat jullie mij advies kunnen geven vanuit eigen ervaring of ervaring met de diverse typen harde schijven. Zie hieronder mijn overwegingen.
Ik zoek een?
Harde schijven (2x 6TB of 2x 8TB) voor mijn NAS.
Wat is je budget?
Geen specifiek budget.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dilemma is dus enerzijds, iets duurdere WDs met kortere garantieperiode maar wel een stuk zuiniger, anderzijds een Enterprise schijf zoals de Toshiba of de Seagate met langere garantie maar luidruchtiger en minder zuinig.
Wat zou jullie advies zijn?
Ik heb onlangs een Synology DS224+ aangeschaft (mijn eerste NAS) en ik ben aan het oriënteren op de HDD’s om erin te plaatsen. Dit zal 2x6TB of 2x8TB in RAID1 worden. Nu hoop ik dat jullie mij advies kunnen geven vanuit eigen ervaring of ervaring met de diverse typen harde schijven. Zie hieronder mijn overwegingen.
Ik zoek een?
Harde schijven (2x 6TB of 2x 8TB) voor mijn NAS.
Wat is je budget?
Geen specifiek budget.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- De NAS wordt geplaatst in de meterkast in de gang. Hoewel geen verblijfsruimte is dit wel een plek waar regelmatig personen te vinden zijn. Schijven dienen daarom enigszins stil te zijn, althans in ieder geval geen irritante coil whine geluiden te maken.
- De NAS zal niet 24/7 beschreven worden, geen camera’s die continue data wegschrijven. Is vooral voor regelmatige backups van bestanden en foto’s.
- Ik zie dat de WD Red plus het meest populair zijn volgens de pricewatch. Deze zijn wat trager (5400 of 5640 rpm) en hebben maar 3 jaar fabrieksgarantie. Persoonlijk vind ik dat wat mager. Ze zijn ook wat duurder dan andere merken. Daarnaast is er ook de iets duurdere Red Pro, die laatste heeft wel 5 jaar garantie maar een 8TB schijf is €50 duurder dan een vergelijkbare Seagate Exos.
- De Seagate Exos 7E10 schijven zijn wat goedkoper dan de WD’s, 5 jaar garantie en 7200 rpm dus ook wat sneller maar ook luidruchtiger. Verbruik is echter 2x zo hoog als een WD Red plus, zal je dat op jaarbasis merken? En zal het geluid storend zijn? Daarnaast is Seagate eerder dit jaar negatief in het nieuws geweest met het schandaal rondom de refurbished schijven die als nieuw zijn verkocht, wat de reputatie niet goed heeft gedaan.
- Daarnaast zijn er de Seagate Ironwolf NAS harde schijven, deze hebben wisselende recensies waar vaak het woord luidruchtig in voorkomt en hierbij is ook sprake van het hiervoor genoemde schandaal.
- Verder ben ik ook gecharmeerd van de Toshiba MG08D (of eventueel de MG10-D). Van de MG08D weet ik dat deze ook 5 jaar garantie heeft, van de MG10-D is mij dat niet helemaal duidelijk.
Dilemma is dus enerzijds, iets duurdere WDs met kortere garantieperiode maar wel een stuk zuiniger, anderzijds een Enterprise schijf zoals de Toshiba of de Seagate met langere garantie maar luidruchtiger en minder zuinig.
Wat zou jullie advies zijn?
[ Voor 0% gewijzigd door Eftalou op 15-09-2025 21:35 . Reden: Per ongeluk vermeld dat de schijven in RAID0 in plaats van RAID1 worden geplaatst. ]
"There's no place like 127.0.0.1"