Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een Synology DS224+ aangeschaft (mijn eerste NAS) en ik ben aan het oriënteren op de HDD’s om erin te plaatsen. Dit zal 2x6TB of 2x8TB in RAID1 worden. Nu hoop ik dat jullie mij advies kunnen geven vanuit eigen ervaring of ervaring met de diverse typen harde schijven. Zie hieronder mijn overwegingen.

Ik zoek een?
Harde schijven (2x 6TB of 2x 8TB) voor mijn NAS.

Wat is je budget?
Geen specifiek budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • De NAS wordt geplaatst in de meterkast in de gang. Hoewel geen verblijfsruimte is dit wel een plek waar regelmatig personen te vinden zijn. Schijven dienen daarom enigszins stil te zijn, althans in ieder geval geen irritante coil whine geluiden te maken.
  • De NAS zal niet 24/7 beschreven worden, geen camera’s die continue data wegschrijven. Is vooral voor regelmatige backups van bestanden en foto’s.
Op basis van eigen onderzoek kom ik tot de volgende mogelijke keuzes:
  • Ik zie dat de WD Red plus het meest populair zijn volgens de pricewatch. Deze zijn wat trager (5400 of 5640 rpm) en hebben maar 3 jaar fabrieksgarantie. Persoonlijk vind ik dat wat mager. Ze zijn ook wat duurder dan andere merken. Daarnaast is er ook de iets duurdere Red Pro, die laatste heeft wel 5 jaar garantie maar een 8TB schijf is €50 duurder dan een vergelijkbare Seagate Exos.
  • De Seagate Exos 7E10 schijven zijn wat goedkoper dan de WD’s, 5 jaar garantie en 7200 rpm dus ook wat sneller maar ook luidruchtiger. Verbruik is echter 2x zo hoog als een WD Red plus, zal je dat op jaarbasis merken? En zal het geluid storend zijn? Daarnaast is Seagate eerder dit jaar negatief in het nieuws geweest met het schandaal rondom de refurbished schijven die als nieuw zijn verkocht, wat de reputatie niet goed heeft gedaan.
  • Daarnaast zijn er de Seagate Ironwolf NAS harde schijven, deze hebben wisselende recensies waar vaak het woord luidruchtig in voorkomt en hierbij is ook sprake van het hiervoor genoemde schandaal.
  • Verder ben ik ook gecharmeerd van de Toshiba MG08D (of eventueel de MG10-D). Van de MG08D weet ik dat deze ook 5 jaar garantie heeft, van de MG10-D is mij dat niet helemaal duidelijk.
Tenslotte zie ik ook dat de compactible list van de DS224+ wat beperkt is, vooral schijven van het Synology zelf. Zal dit erg tot problemen leiden als er niet compactible schijven worden geplaatst?

Dilemma is dus enerzijds, iets duurdere WDs met kortere garantieperiode maar wel een stuk zuiniger, anderzijds een Enterprise schijf zoals de Toshiba of de Seagate met langere garantie maar luidruchtiger en minder zuinig.

Wat zou jullie advies zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door Eftalou op 15-09-2025 21:35 . Reden: Per ongeluk vermeld dat de schijven in RAID0 in plaats van RAID1 worden geplaatst. ]

"There's no place like 127.0.0.1"

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Okay, hier is wat advies:

- Ga nooit, maar dan ook nooit, voor een backup schijven in Raid0 zetten. De R van Redundant bij Raid0 bestaat namelijk niet. Raid0 is een stripe: de helft van de data (op blok niveau) staat op de ene schijf, en de andere helft op de andere schijf. Crashed een schijf: alle data weg.

Synology is recentelijk helaas afgestapt van compatibiliteit met 3rd party disks... nieuws: Synology geeft Plus-nas voortaan alleen alle functies met goedgekeurd...

Mijn voglende NAS zal dan ook geen synology zijn, maar zelfbouw (op basis van HexOS of iets in die lijn).

Persoonlijk heb ik vrij goede ervaring met Seagate Ironwolf schijven, maar laat ik heel eerlijk zijn: als het een CMR schijf is, is bijna alles eigenlijk eenheidsworst tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eftalou
  • Niet online
Excuus, ik heb een fout gemaakt. Moet uiteraard RAID1 zijn. Ik zal mijn openingspost aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De snelheid van je schrijven (per stuk of samen) kan je eigenlijk wel wegstrepen als je RAID0 gaat draaien en je je NIC's niet kan trunken naar een 2Gbit uplink. Los van de goede argumenten van @Umbrah zie ik al jaren geen enkele noodzaak voor een instap-NASje en dan zorgen maken of dat ding 128MBs of maximaal 250MB/s kan verstouwen

Ah, RAID1. Blijft hetzelfde verhaal; een NAS is geen/amper backup. En zeker in een meterkast (ook met water??) wil ik geen risico lopen. Over herrie zou ik me geen zorgen maken; ik heb een DS920+ met 3 disks op nog geen meter van mijn thuiswerkplek staan (zelfde kamer, in het zicht); dat ding pruttelt amper, ook niet als ik er even met 100MB/s wat data van/naar nodig heb.

Het enige wat je met RAID1 oplost is als 1 disk het acuut begeeft, dat je die kan wisselen voor een nieuwe. Moet je het wel doorhebben en enige alerting / inzicht in je NAS hebben en niet "denken" dat het weken goed gaat.

[ Voor 47% gewijzigd door MAX3400 op 15-09-2025 21:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
7200rpm schijven maken meer geluid en kosten meer energie. Maar zijn mogelijk iets sneller voor DSM, het OS, want dat staat ook op de disks.

Zet ze in een vergelijkingstabel en kijk naar de specs.
https://tweakers.net/pric...;2025554;1925016;1714846/

Kijk ook naar Stroomverbruik (idle)

Uiteindelijk komt het niet zo nauw, ze werken allemaal. Zeker in een 2-bay.

Vanaf de 2025 serie weigert synology disks die niet op hun lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eftalou
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.
Voor zover google mij kan helpen speelt dit probleem niet bij de DS224+ aangezien dit een 2024 model is (uitgekomen in 2023).

Pagina: 1