Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:35
Wat ga je met je laptop doen?
Zakelijk gebruik: internet, Office-pakket en soms wat AutoCAD (bestektekeningen in de infra-sector). Geen gaming of zware videobewerking.

Wat is je budget?
Ongeveer €1000 – €1500.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, regelmatig. Daarom zoek ik iets handzaams (14-15 inch) dat makkelijk mee te nemen is, maar op kantoor gebruik ik een ultra widescherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik hou van een strak, zakelijk design (vergelijkbaar met een MacBook Pro). Ik sta open voor alternatieven, maar ik kijk nu vooral naar Lenovo en Asus.

Wat heb ik zelf al gezien?
Lenovo LOQ Essential 15IAX9E (83LK00BNMH)
Lenovo IdeaPad Slim 5 14IRH10
Lenovo Yoga Slim 7 15ILL9
ASUS Vivobook S14 OLED AI PC S5406SA-QD077W

Tot slot
Ik ben benieuwd welke van deze laptops volgens jullie het meest geschikt is voor mijn gebruik, of dat er misschien betere alternatieven zijn binnen dit budget. Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom – alvast bedankt voor het meedenken! 🙏

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bijna alle "grafische / 3D pakketten" hebben vaak meer baat bij een dedicated GPU. Ik kan die zo snel niet vinden in de meerdere laptops die je linkt. Of het is niet nodig maar allicht dat je dat even duidelijker kan verwoorden?

Daarnaast, maar dat is een observatie, vind ik het erg vreemd dat je zowel een laptop met vanaf-prijs 659 linkt terwijl je budget bijna 2.5x zo hoog ligt; weinig fabrikanten die zoveel opties kunnen laten selecteren om tot een werkbaar systeem te komen.

Ik vind/denk dat je business-case onvoldoende uitgezocht is en dat je (bijvoorbeeld) niet eens aangeeft welke laptop(s) jouw collega's hebben en waarom. Het lijkt me bijvoorbeeld ook sterk dat voor een kantoor-laptop bewust een machine uitzoekt met 1 jaar carry-in garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 15-09-2025 21:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impactftw
MAX3400 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:05:
Bijna alle "grafische / 3D pakketten" hebben vaak meer baat bij een dedicated GPU. Ik kan die zo snel niet vinden in de meerdere laptops die je linkt. Of het is niet nodig maar allicht dat je dat even duidelijker kan verwoorden?

Daarnaast, maar dat is een observatie, vind ik het erg vreemd dat je zowel een laptop met vanaf-prijs 659 linkt terwijl je budget bijna 2.5x zo hoog ligt; weinig fabrikanten die zoveel opties kunnen laten selecteren om tot een werkbaar systeem te komen.

Ik vind/denk dat je business-case onvoldoende uitgezocht is en dat je (bijvoorbeeld) niet eens aangeeft welke laptop(s) jouw collega's hebben en waarom. Het lijkt me bijvoorbeeld ook sterk dat voor een kantoor-laptop bewust een machine uitzoekt met 1 jaar carry-in garantie.
Bedankt voor je reactie! Goede punten

Wat betreft de GPU: ik gebruik AutoCAD alleen voor 2D-tekeningen, geen 3D-modellen of zware rendering. Dus een dedicated GPU lijkt mij niet noodzakelijk voor mijn gebruik. Het gaat vooral om Office, internet, projectmanagement en af en toe wat AutoCAD 2D.

Qua budget heb je gelijk dat de laptops die ik linkte nogal uiteenlopen. Na wat beter kijken denk ik inderdaad dat de modellen onder de €1000 minder geschikt zijn, dus ik wil de focus leggen op het segment €1000–€1500.

Wat betreft je vraag over collega’s: ik werk in een klein bedrijf en ik ga zelf een nieuwe tak opzetten (bestekken maken en projectmanagement in de infra). Er zijn dus geen vaste “collega-modellen” waar ik me op kan baseren.

Een zakelijke laptop met degelijke bouwkwaliteit en minstens 2-3 jaar (on-site) garantie lijkt me dan ook wel verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou (gewoon) even bij Dell of HP op de site kijken. Of een reseller bellen. Zeker als het zakelijk is, kan je (waarschijnlijk) ook nog een stuk gebruik/BTW aftrekken.

ProBook serie 4 of 6 ziet er aantrekkelijk uit. Echter, veel met Intel CPU's en (soms) met dedicated Intel Arc GPU erin. Persoonlijk (mening) zou ik liever een Ryzen 370 kiezen maar die zijn aanzienlijk lastiger te krijgen.

ProBook 4-serie bijvoorbeeld is uitbreiden garantie onsite van 1 naar 3 jaar maar iets van 80 Euro ofzo; kleine moeite maar zeker een fijne gedachte als je op maandag begint en eind van de week een bepaalde deadline hebt.

/edit: de Dell Pro 14 lijn is aanzienlijk duurder qua garantie; 3 jaar voor bijna 150 Euro; 5 jaar voor 240 euro. Wel mee mogelijkheden tot custom configureren met geheugen, SSD, CPU, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 15-09-2025 22:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
https://www.bol.com/nl/nl...xNIg.4_56.59.ProductImage

Dit lijkt mij toch ook een best prima keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:04
Mooi apparaat, deze is momenteel in de sale en voldoet ook: https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83LXCTO1WWNL1 is iets kleiner (14.5 inch) en als je "geen besturingssysteem" selecteert in de samensteller, daarna zelf even een key regelt dan heb je voor een leuke prijs een Yoga pro.
Pagina: 1