Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venlo41
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-09 10:00
Wie hier heeft als eenmanszaak een hypotheek afgesloten?

Ik heb via erkend rekenbureau een inkomensverklaring laten opstellen.

Daar moest ik aangiften

2022/2023/2024 sturen en
Definitieve aanslagen 2022/2023. Als eenmanszaak zijn je jaarcijfers in je aangiften verwerkt.

Als het goed is dan moet inkomensverklaring genoeg zijn voor geldverstrekker toch als het gaat om financiële kant? Of vragen ze nog meer??

Met vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Natuurlijk vragen sommige geldverstrekkers meer. Zo willen sommigen (vaak) ook een actueel overzicht van je bankrekeningen zien over de afgelopen paar maanden. Of een duidelijk overzicht van je lopende leningen en termijnen. Of eventuele andere zaken die van toepassing zijn maar niet op je aangifte zomaar opvallen of hoeven te zijn ingevuld.

Overigens, ik neem aan dat je een intermediair hebt of iets dergelijks voor de hypotheek? Die heeft ook nog wel wat vragen / stukken nodig waar alleen jij het antwoord op hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venlo41
Hoi, ik breng 43% eigen geld mee.
Ik vind het totaal geen probleem om overzicht van mijn bankrekeningen te laten zien.

Ik heb geen leningen en overige termijnen.

Ik bedoel meer of geldverstrekkers genoegen nemen met inkomensverklaring die is opgesteld met ib en definitieve aanslagen. Of dat ze nog zeggen we willen stukken van je boekhouding.
Of dat ze van bedrijfskant qua administratie nog meer willen inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Met 43% eigen geld zit je (denk ik) al snel boven het bedrag wat je in mag brengen zonder aan te hoeven tonen waar het vandaan komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venlo41
Ik kan het bedrag dus eigen geld juist wel aantonen.

Mijn vraag is meer of de bank naast dat ik mijn inkomensverklaring heb laten opstellen aan de hand van ib aangiften en definitieve aanslagen daarvan. Dat ze ook nog verder inhoudelijk om mijn administratie dus bedrijfsadministratie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nogmaals, wie is "ze". Over het algemeen doe jij niet direct zaken me tde hypotheek-verstrekker. Dus de intermediair behartigt voor jou de zaken tussen jou en de uiteindelijke geldverstrekker.

Er zijn altijd meer stukken nodig (financieel of niet) om een hypotheekaanvraag te voltooien. Afhankelijk van type hypotheek, verstrekker, type woning etc, kan er aanvullend om stukken gevraagd worden. Die kunnen wij niet ruiken helaas.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17:22
I.h.a. zijn hypotheekverstrekkers bang voor ondernemers, wat zich uit in het stellen van domme bijzondere vragen, of vragen waar ze zelf het antwoord al op weten.

Bij mij vroegen ze om een verklaring van de accountant dat ik zelf over het dividend mag beslissen (in een BV). Terwijl ze weten dat ik 100% van de aandelen heb - want ze hadden al een kopie van het aandelenregister. Wie zou er dan nog meer mogen beslissen, zou je denken.

Het is helaas de hoepel die je door moet. Als je je zakelijk inkomen vast hebt laten stellen ben je al een eind, maar ik zou rekening houden dat om meer gevraagd wordt. Balans, resultatenrekening, wellicht een verklaring van je boekhouder oid.

[ Voor 4% gewijzigd door whatyoudoing op 15-09-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

whatyoudoing schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:11:
Bij mij vroegen ze om een verklaring van de accountant dat ik zelf over het dividend mag beslissen (in een BV). Terwijl ze weten dat ik 100% van de aandelen heb - want ze hadden al een kopie van het aandelenregister. Wie zou er dan nog meer mogen beslissen, zou je denken.
Het is voor BVs niet ongebruikelijk om leningen aan te gaan waarbij restricties op het uitkeren van dividend worden afgesproken (bijv; geen dividend uitkeren totdat de lening is terugbetaald) :)

De bank wil graag weten of zo’n situatie speelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venlo41
Ik heb geen boekhouder, want ik doe mijn boekhouding zelf. Ik begreep dat bij eenmanszaak jaarcijfers al in ib zijn verwerkt.

"Ze" geldverstrekkers

Het punt is dat ik zelf mijn administratie heb gedaan en dat mag volgens wet. Echter ben ik bang dat als ze inhoudelijk gaan, dat ik dan misschien problemen krijg. Niet om fraude, maar heb het versimpeld ingevoerd in ib. Wel definitieve aanslagen al gehad.

Sorry, misschien ben ik vaag bezig

Mijn intermediair moet ik nog inschakelen... Ik dacht eerst bieden en als bod wordt geaccepteerd gelijk adviseur. Ik vind het overigens belachelijk duur. Bijna 3k... Heb gelezen dat je ook execution only kan doen en dat kost je weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
eamelink schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:17:
[...]

Het is voor BVs niet ongebruikelijk om leningen aan te gaan waarbij restricties op het uitkeren van dividend worden afgesproken (bijv; geen dividend uitkeren totdat de lening is terugbetaald) :)

De bank wil graag weten of zo’n situatie speelt :)
I know. Maar balans, resultatenrekening - ze hadden alles al waar zoiets dan uit naar voren kom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
Venlo41 schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:20:
Ik heb geen boekhouder, want ik doe mijn boekhouding zelf. Ik begreep dat bij eenmanszaak jaarcijfers al in ib zijn verwerkt.

"Ze" geldverstrekkers

Het punt is dat ik zelf mijn administratie heb gedaan en dat mag volgens wet. Echter ben ik bang dat als ze inhoudelijk gaan, dat ik dan misschien problemen krijg. Niet om fraude, maar heb het versimpeld ingevoerd in ib. Wel definitieve aanslagen al gehad.

Sorry, misschien ben ik vaag bezig

Mijn intermediair moet ik nog inschakelen... Ik dacht eerst bieden en als bod wordt geaccepteerd gelijk adviseur. Ik vind het overigens belachelijk duur. Bijna 3k... Heb gelezen dat je ook execution only kan doen en dat kost je weinig
Je intermediair helpt je hier mee, als t goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venlo41
whatyoudoing schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:32:
[...]

Je intermediair helpt je hier mee, als t goed is.
Hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venlo41
Klopt dat je intermediair kan filteren op basis van wie wel alleen genoegen neemt met inkomensverklaring en wie niet?

Ik zelf had begrepen dat inkomensverklaring genoeg is als het aankomt op administratie van je bedrijf en nemen ze toetsinkomen over van verklaring.

Het is best spannend voor me, want ben dichtbij welke/wat/waar kopen en bieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

whatyoudoing schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:31:
[...]

I know. Maar balans, resultatenrekening - ze hadden alles al waar zoiets dan uit naar voren kom ;)
Behalve dan die verklaring. Het vervelende is, je bent vaak het bokje omdat er soms meerdere bewijzen nodig zijn die op elkaar aansluiten en overlappen. Juist omdat je daarmee een hogere kans hebt de fraudeur er tussenuit te vissen. Dan sluit er in precies die details iets niet mooi aan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Venlo41 schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:40:
Het is best spannend voor me, want ben dichtbij welke/wat/waar kopen en bieden
Dus alleen bieden onder voorbehoud van financiering lijkt me? Als je nog niet zeker bent dat je op tijd een hypotheek rond krijgt zou ik dat risico niet willen nemen.

En anders dit eerst allemaal uitzoeken voordat je biedt, ook als dat betekent dat dit huis aan je neus voorbij gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:57
Ik moest ik aangiften van afgelopen 3 jaar overhandigen. - was pas 1 jaar zzper, kreeg uiteindelijk toch toestemming omdat we maar net iets meer dan vriendin alleen mocht lenen nodig hadden.

(Ik bracht ook bijna 50% zelf in, kon toen ook makkelijk verklaren wat herkomst was).

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik had mijn privé en zakelijke rekening ook al bij die bank. Misschien dat ze daardoor zelf konden zien of de afschriften kloppen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb als DGA uiteindelijk bijna 100 stukken aangeleverd, van aangiftes IB tot jaarrekeningen van mijn eigen BV, de holding en werkmaatschappijen, forecasts , organogrammen en weet ik veel wat voor papierwerk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sowieso kun je je correcte jaarrekeningen die je al hebt liggen ook mee sturen.
Heb gelezen dat je ook execution only kan doen
Succes gegarandeerd als zzp zonder enige ervaring. :+

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 16-09-2025 13:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Venlo41 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:57:
Als het goed is dan moet inkomensverklaring genoeg zijn voor geldverstrekker toch als het gaat om financiële kant? Of vragen ze nog meer??
Elke geldverstrekker is hierin uniek, dus iedereen heeft zijn eigen eisen, soms is het wettelijk geregeld, soms is het voor KYC (Know Your Customer), soms is het voor witwasbescherming en soms heeft een geldverstrekker gewoon geen zin om moeilijke situaties uit te zoeken en doen ze alleen 'makkelijke' gevallen. (Budget labels)

Ik vermoed dat je wel een geldverstrekker gaat vinden waarbij het goed komt, maar het is niet zo dat je met dit document (of zelfs in jouw situatie) zomaar overal aan kan kloppen en dat iedereen je het geld leent.
Er is geen wettelijke verplichting om een hypotheek aan te bieden (als de grond maar niet discriminerend is).
MAX3400 schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:01:
Over het algemeen doe jij niet direct zaken me tde hypotheek-verstrekker.
Bij Execution Only is dat juist het model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
Toevallig onlangs nog een hypotheek afgesloten, ik in loondienst, vrouw ZZP'er.
Ben ook onlangs overgestapt van baan, vast contract met 2 maanden proefperiode.
Hierdoor is bij mij gerekend met gemiddelde over afgelopen 3 jaar.
Bij mij vrouw is ook gerekend met gemiddelde over afgelopen 3 jaar.

Voor beide aangetoond a.d.h.v. belastingaangiftes afgelopen 3 jaar.
Naast een uitdraai van rekeningoverzicht t.b.v. eigen middelen zijn er niet veel andere dingen gevraagd.
Mijn vrouw heeft verder zakelijk niks aan hoeven leveren.

Denk dus dat je een heel eind gaat komen met je 3 IB aangiftes.
Maar, ga sowieso naar een hypotheekadviseur voor je een bod doet.
Zou zonde zijn als je bod niet hoog genoeg is omdat je inschat dat je minder kan lenen dan je daadwerkelijk zou kunnen om er dan daarna spijt van te hebben dat je niet 10 of 20k meer geboden hebt terwijl dit makkelijk zou kunnen.
Andersom ook, zou zonde zijn om een bod te doen, geaccepteerd te worden en er vervolgens achter te komen dat er een situatie is waardoor je het bedrag toch níet zou kunnen lenen.

Wat dat betreft kom je me niet 100% zeker over, dus lijkt me niet verkeerd om eerst een gesprek bij een adviseur te hebben...
Wij zijn destijds bij De Hypotheker geweest waar we super geholpen zijn bij onze aparte situatie (niet enkel ik met mijn baanwisseling en vrouw met ZZP, maar ook vanwege samenwonen / samen kopen met schoonouders).
Zonder deze adviseur hadden we het huis waar we naartoe gaan nooit gekocht.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:39
Hier ook zojuist een hypotheek afgesloten (ING Bank). Zowel ik als mijn vrouw zijn ZZP'er. We hebben alleen IB aangiftes van de afgelopen drie jaar en bewijs eigen middelen moeten aanleveren. Meer niet.

In het verleden moest ik met minder dan 3 jaar onderneming nog een accountantsverklaring bijvoegen, maar weet niet of dat nu nog steeds zo is.

"I tried being reasonable, I didn't like it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heb gelezen dat je ook execution only kan doen en dat kost je weinig
kan, moet je examen doen bij je bank, aantonen dat je in staat bent om een complexe financiële transactie te begrijpen. heb ik gedaan voor het vervroegd aflossen van mijn hypotheek, stelde niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venlo41
Bedankt iedereen voor reacties.

Als ik het zo lees dan is de inkomensverklaring voldoende en ib aangiften en definitieve aanslagen erbij is dat meer dan voldoende.

Nu, afwachten welke bod wordt geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 20:38
Hier als eenmanszaak bij de ING ook alleen ib aangiftes + digitaal ondertekende bewijs van inkomen + overzicht rekeningen (ivm eigen inbreng). Ik had mijn zakelijke rekening ook bij de ING en er kwam al 4 maanden geen inkomsten binnen toen ik de hypotheek afsloot dus daar kijken ze niet eens naar. Dat vond ik best bizar met al die regels die er zijn.

• Venlo41
Bedankt allen! Ik maak me vaak veelste veel zorgen en doe scenarios ivm het leven die ik heb geleid.

Ik heb zelfs inkomensverklaring van een erkend rekenbureau naast die ib en eigen rekeningen en toch ga ik te diep zoals gewoonlijk.

Nogmaals bedankt allen

• Venlo41
KaleKabel schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:35:
Hier als eenmanszaak bij de ING ook alleen ib aangiftes + digitaal ondertekende bewijs van inkomen + overzicht rekeningen (ivm eigen inbreng). Ik had mijn zakelijke rekening ook bij de ING en er kwam al 4 maanden geen inkomsten binnen toen ik de hypotheek afsloot dus daar kijken ze niet eens naar. Dat vond ik best bizar met al die regels die er zijn.
Wat is een digitaal inkomen bewijs eigenlijk?

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 20:38
Venlo41 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 00:20:
[...]

Wat is een digitaal inkomen bewijs eigenlijk?
IB60 / geregistreerd inkomen / inkomensverklaring, als je daar op googled kom je de link tegen op mijn overheid. Het is een pdf van 1 pagina met je totaal inkomen van dat jaar en op het bestand zit een digitale handtekening van de belastingdienst.
Pagina: 1