Dak extra isoleren. Onlogische opbouw dak, lekkage gevoelig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 21:01
Sinds kort staat er op ons dak een dakkapel. Daarnaast worden binnenkort onze dakpannen, panlatten en dakfolie vervangen. Omdat de woning een tussenwoning is, was er weinig te doen aan extra isoleren, hoewel, dat dachten wij. Nu blijkt dat het dak erg makkelijk langs de buitenkant extra is te isoleren.

Eerst even de opbouw van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR9P4wJwTbe__3BeqHxyrXSJbWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIjafuT8cYzDGoXV2ylZBrtA.png?f=fotoalbum_large

Dat ziet er zo uit in het echt (spaanplaat binnenzijde en isolatie verwijderd voor plaatsing dakkapel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgWgVqomPBncawZ8LNmtchMpotg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9s5RnoABtZF0PVAzyUzhyeL.jpg?f=fotoalbum_large

Closeup van dakopbouw. De gording met spaanplaat aan onderzijde beneden op de foto, daarop de tengel, dampopen folie en vervolgens nog een tengel. Op deze tengels staat de dakkapel. Wanneer ik langs de bovenkant van de folie kijk dan zie ik de onderkant van de dakpannen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTEN6b7AIrXvxYhoTqJXFqdECcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57hFefbAPP6lKfptyb4oerto.jpg?f=fotoalbum_large

Blik op de huidige isolatie (10cm glaswol):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGaSF49JMckZD3eI7P6HpPAnIm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JDKlEffi10G6Vdq7ICRxD4E.jpg?f=fotoalbum_large

De huidige isolatie wil ik graag vervangen door Knauf Naturoll 035 220mm Rd 6,25. De gording is namelijk 220mm dik. Dit vult dan mooi de ruimte op tussen de gordingen. Er is dan nog wel 38mm ruimte tot de folie omdat de onderste tengel 38mm dik is.

Het dak staat onder een hoek van 20 graden en heeft vlakke pannen wat ooit een enorme fout is geweest van de architect omdat deze eigenlijk niet geschikt zijn voor een dergelijk vlak dak. Veel buren en wij ook hebben last van lekkage (gehad). De folie zweeft tussen de tengels wat extra kans geeft op scheuren dankzij het klapperen door de wind etc. en er zitten dus ook scheuren in de huidige folie waardoor water wat soms langs de pannen komt ook zijn weg kan vinden door het dak.

Mijn vragen:
- Is de isolatie verdikken op deze manier verstandig en heeft het zin?
- Heeft het zin om de dakopbouw te veranderen. Mijn idee is bijvoorbeeld om de onderste 38mm tengels te vervangen voor 22mm tengels, dan 18mm multiplex plaat waarop dampopen folie geplaatst wordt en vervolgens de tengels en panlatten. Dit scheelt 2mm wat de dakpannen wel kunnen opvangen. Daarnaast blijft er ventilatie onder de multiplex platen dankzij de 22mm tengels onder de platen. Dit voorkomt dat de folie snel kan beschadigen en verhoogt de waterdichtheid naar mijn idee. Ik ben alleen niet echt zeker van eventuele vochtproblemen die dit zou kunnen opleveren vanwege de hoge dampdichtheid van multiplex plaat (ook al is er ventilatie onder de plaat omdat dit verhoogd staat).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die folie kan prima vrij te hangen dus er zal nog wel meer aan de hand zijn. zijn primaire functie is trouwens waterkerend en niet zozeer dampopen, dat dampopen is vanwegen de gekozen isolatie opbouw. 20 graden dakhelling is een erg lage dakhoek en een goede folie is dan een must, als dat niet afdoende is zou ik serieus overwegen om damwand profiel te plaatsen onder de pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

De vraag is eigenlijk tweeledig

1: 220mm opvullen met steenwol/glaswol en een dampscherm aan de binnenzijde. Dit is een prima manier om aan een goede isolatiewaarde te komen. En een orde van grootte goedkoper dan een PIR dakplaat.

2: waterdichtheid van boven. En dampopen. Zou in principe moeten kunnen met 1 geschikte folie. Maar ik kan niet zo goed inschatten hoe "vaak" het lekt. Als er 2x per jaar een beetje regen naar binnen waait zal het wel los lopen. Maar als de tengels 3 maanden per jaar doorweekt worden blijft het natuurlijk niet heel.