Lichte vlek in zandcementvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:56
Ongeveer een kleine maand geleden is bij ons de zandcement vloer gestort, deze heeft dus een poos kunnen drogen en ook hebben we inmiddels een opstookprotocol gevolgd. Ook is de vloer van een primer voorzien.

Nu lijkt er een lichte vlek op een plek van de vloer te zijn. Op dit moment is de tegelzetter bezig bij ons (aangezien er een keramisch parket op komt), maar ik vroeg me af wat jullie denken wat de reden van de vlek kan zijn? In eerste instantie was ik bezorgd of de vloerverwarming geen lekkage heeft, maar met een simpele vochtmeter laat dit geen hoger percentage zien. Afgelopen week is de ketel van 2,2 bar naar 1,7 bar gegaan. Echter zat er ook nog wel wat lucht in de leidingen vermoed ik, nu zaterdag weer bijgevuld naar 2 bar. Nu staat die zelfs op 2,2 bar.

Ik heb nog een paar dagen tijd indien het noodzakelijk is om de vloer open te kappen en eventueel reparaties uit te laten voeren.
Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWg4uP1kje8TrxrNBVFzEgsUAgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10ckMrwDh92P3KhFdFMP42Y7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

sowieso krijg je van een lekkage geen lichte vlek. Dus dat is het niet.
Ik denk eigenlijk dat je vloer nog niet helemaal droog is. Hoe dik is die? want eigenlijk is het 1wk/cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Dat vond ik inderdaad ook een vreemde kleur, maar wel gek dat dit de enige lichte vlek is.

Vloer is +-6cm dik. 28 dagen geleden gesmeerd. Door de primer oogt die nu wat donkerder. Maar vorige week is de woning ook gestuct dus mogelijk kan er wat vocht hiervan in de vloer zijn getrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

venneke schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:31:
Dat vond ik inderdaad ook een vreemde kleur, maar wel gek dat dit de enige lichte vlek is.

Vloer is +-6cm dik. 28 dagen geleden gesmeerd. Door de primer oogt die nu wat donkerder. Maar vorige week is de woning ook gestuct dus mogelijk kan er wat vocht hiervan in de vloer zijn getrokken.
Dan denk ik... dat je in de loop van de komende weken, meer lichte vlekken op de vloer gaat zien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Misschien was er net een stukje niet helemaal goed gemixt en zit daar iets meer cement. Als je hebt gemeten dat de vloer droog is zou ik me hier niet zo druk om maken. Zeker niet bij tegels.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:43
Ja dat niet gewoon de enige plek die goed droog is?
Als je de vochtmeter (hoe kwalitatief die is weet ik niet?) op de rest van de vloer gebruikt, is het vocht dan overal hetzelfde? Of lager bij de lichte plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:10
heeft daar niet gewoon een klein beetje water gestaan na het aansmeren? dat is gedroogd en laat wat poeder achter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
President schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:18:
Ja dat niet gewoon de enige plek die goed droog is?
Als je de vochtmeter (hoe kwalitatief die is weet ik niet?) op de rest van de vloer gebruikt, is het vocht dan overal hetzelfde? Of lager bij de lichte plek?
Gisteren nog een keer goed gemeten op verschillende plekken.
Als ik de twee pinnetjes er stevig in druk is het percentage op de vlek +- 3,5 - 4 %. Of het een goede meter is weet ik niet, ik verwacht van niet eerlijk gezegd. Op sommige plekken is het ook rond die koers, op sommige plekken weer +- 2,5%.

Vloerverwarming staat nu uit en de pomp ook ivm tegelen, maar de druk op de ketel blijft vanaf zaterdag stabiel op 2,2 bar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:48

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dat is gewoon een plek waar net teveel cement in zit, niet van wakker liggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-YLgAJt44-20w-FiPP9_nv1LOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tDpmoRBSvGJYFWoafsxkah0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was bij mij, nog wel nat, maar duidelijk de plekken al zichtbaar waar net teveel cement zit.

[ Voor 74% gewijzigd door Jellabie op 16-09-2025 16:09 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verkleuringen komen door de hoeveelheid en het soort cement, de hoevheelheid kalk de vochtigheid (van het materiaal en de lucht) , hoe het heeft gedroogd (heeft bv tocht invloed) en zelfs de kleur van het zand. Een niet egale kleur is de normaalste zaak van de wereld als het om cement producten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Thanks! Zal inderdaad net een wat andere reactie zijn geweest.
Ik laat het gewoon lekker dicht tegelen zonder verdere zorgen.
Pagina: 1