Stille developer machine Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camper69
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 21:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de machine uitsluitend voor softwareontwikkeling. Denk aan Docker, virtuele machines en de IDE’s van JetBrains, die tijdens het coderen al veel analyseren en daardoor behoorlijk zwaar kunnen zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is niet de beperkende factor. Ik wil echter geen geld uitgeven aan overbodige features die weinig toevoegen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Volledige nieuwbouw. Ik neem alleen mijn huidige randapparatuur mee: een draadloos toetsenbord met dongle, een 4K-monitor en een bluetooth muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, geheugen en SSD. Ik baseer mijn keuzes op de aanbevolen topics en adviezen van LLM’s.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur voor merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wensen in volgorde van prioriteit:

1. Stilte is het belangrijkst. Ik stap over van macOS naar Linux. Apple-hardware is qua beleving geweldig, maar ik wil loskomen van het Apple-ecosysteem. Dat blijkt lastig. Voorbeeld:
- Mijn game-pc met een 7950X3D + 5070Ti is (uiteraard?) veel te luidruchtig.
- Een Skikk-laptop met AMD 370HX in een compacte 14" behuizing. Stoort door de ventilator die constant aanslaat.
- Een Minisforum-pc met 8740HX zit qua geluid dichter in de buurt, maar is merkbaar trager en de hoge toon van de kleine ventilators is storend.

Kortom: ik zoek de prestaties van de Mac Mini, maar dan zonder de beperkingen van Apple.

2. Zo hoog mogelijke single-core performance. Meer cores zijn fijn voor compilatie, maar oneindig veel cores leveren mij in de praktijk weinig winst op.

3. Compacte bouw heeft de voorkeur. NUC/Mini PC > SFF > Mini Tower.

4. Een laptop zou praktisch geweest zijn, maar ik heb weinig vertrouwen dat er een écht stille, snelle AMD/Intel-laptop bestaat die bovendien een lange vlucht overleeft op de batterij.

5. Ik ben liefhebber van mooie onderdelen dus past er iets leukers binnen het geluidsbudget, dan hoor ik dat graag!

Ga je overklokken?
Ik vermoed eerder ondervolten om de temperatuur en daarmee de geluidsproductie te beperken.

Wat verwacht je van ons?
Advies om te voorkomen dat ik niet opnieuw hardware ga kopen die niet voldoet aan de wens in een stille omgeving te werken.

Als een Minisforum met een AMD 9955HX stil genoeg zou zijn, dan was dat bijna de perfecte keuze. Omdat mijn huidige exemplaar al op de rand van acceptabel geluid zit, vermoed ik dat dit lastig haalbaar is.

Geluidservaring blijft subjectief, maar om een idee te geven: een Mac Mini vind ik echt stil, in tegenstelling tot de AMD-gebaseerde systemen die ik tot nu toe geprobeerd heb.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 524,90€ 524,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 163,99€ 163,99
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 119,50€ 119,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,20€ 99,20
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 220,01€ 220,01
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 162,71€ 162,71
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 158,99€ 158,99
Totaal€ 1.449,30

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wanneer heb je problemen met dat systeem? Ik kan me voorstellen dat zelfs een Noctua wel wat moet gaan draaien als die processor 250W verstookt, maar bij gemiddeld gebruik moet die dat toch fluisterstil doen? Qua GPU hangt het natuurlijk erg ervan af welke je precies hebt, maar algemeen is er geen fundamentele reden dat jouw AMD systeem niet stil is.

Maar algemeen is het wel de grote vraag wat jij nu zoekt. Want we hebben alles tussen een mini PC en een mini tower, een mobiele of een desktop processor, en wie weet ook nog een laptop. Een GPU heb je niet nodig, heel veel cores ook niet, dus een uATX / ITX build met iets van een 9700X? Beetje goede koeler erop en daar hoor je echt weinig van te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:19

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Beelink SER9 nuc met 64 Gb? Ik heb er een met 32 Gb, en ook onder load is die echt wel veel stiller dan een laptop. Zie ook de review review: Beelink SER9 met Ryzen AI 9 HX 370 - 'Mac mini-kloon' met Zen 5 is ra...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camper69
Sissors schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:10:
Wanneer heb je problemen met dat systeem?
Ik ben erg onzeker geworden na mijn recente ervaringen. Dus ik weet niet of ik kan verwachten dat die machine zo stil is als een Mac mini bijvoorbeeld. Of binnen de grenzen van irritatie blijft. Het voelt als een gok van 1500 euro.
Sissors schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:10:
Maar algemeen is het wel de grote vraag wat jij nu zoekt. Want we hebben alles tussen een mini PC en een mini tower, een mobiele of een desktop processor, en wie weet ook nog een laptop.
Ja, dat is onduidelijk geformuleerd. Ik wil iets wat er niet is, ben ik bang. Laptop als een MacBook zou perfect zijn. Snel en stil. Tegenhanger bestaat niet. Dus had ik net zo goed niet kunnen noemen, maar ergens heb ik de hoop dat iemand met een alternatief komt. Hetzelfde geldt voor de mini pc. Daarom al die opties en daarom ook mijn post hier, omdat ik er zelf niet uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camper69
Die heb ik overwogen en zou nog steeds een reële optie kunnen zijn. Ik denk dat de koeling ervan beter is dan de Minisforum. Alleen de processor is volgens de benchmarks wat trager. Het gekke erbij is wel dat in de praktijk best mee lijkt te vallen met m'n laptop.

Deze leek wat betreft specs super, maar zou weer luidruchtig kunnen zijn:
https://minisforumpc.eu/p...pc?variant=52218755744110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is het een optie om een processor te nemen met een lagere TDP. Warmte die je niet opwekt, hoef je ook niet af te voeren. En ook de CPU's onder de top, zijn mogelijk nog krachtig genoeg voor je doel (en waarschijnlijk een stuk goedkoper). Dat is een keuze die je moet maken.

De 9955HX is volgens mij een laptop processor.

En voor de fun een overzicht van 4 CPU's (die ook best verschillen qua TDP en prijs, wel allemaal Zen5): https://www.cpubenchmark....700X-vs-AMD-Ryzen-9-9900X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:45
Kijk eens bij Ikbenstil Computers, die leveren o.a. fanless PC's

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 15-09-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb 4 jaar terug een Linux-systeem laten samenstellen bij ikbenstil.nl zonder enige bewegende delen dus per definitie doodstil. Zo enorm blij mee. Ik zou daar eens kijken, al was het maar om ideeën op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camper69
kdekker schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:38:
Is het een optie om een processor te nemen met een lagere TDP. Warmte die je niet opwekt, hoef je ook niet af te voeren. En ook de CPU's onder de top, zijn mogelijk nog krachtig genoeg voor je doel (en waarschijnlijk een stuk goedkoper). Dat is een keuze die je moet maken.
Eens. Ik wil graag alles, maar zal waarschijnlijk ergens concessies moeten doen.
kdekker schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:38:
De 9955HX is volgens mij een laptop processor.
Inderdaad een laptop-processor. Wel een verschrikkelijk snelle in de benchmark:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/11841733

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
camper69 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:31:
[...]

Eens. Ik wil graag alles, maar zal waarschijnlijk ergens concessies moeten doen.

[...]

Inderdaad een laptop-processor. Wel een verschrikkelijk snelle in de benchmark:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/11841733
Die heeft dus een heel andere TDP, vandaar dat ik een desktop tegenhanger erbij gezocht heb met een vergelijkbare score. En staar je niet blind op benchmarks. Snel genoeg is daaruit lastig af te lezen.

Vroeger, toen ik nog met benchmarks te maken had, zeiden we altijd dat 10% verschil niet merkbaar is. Misschien is een budget bepalen en dan je wensen een betere volgorde ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13

franssie

Save the albatross

4. Een laptop zou praktisch geweest zijn, maar ik heb weinig vertrouwen dat er een écht stille, snelle AMD/Intel-laptop bestaat die bovendien een lange vlucht overleeft op de batterij.
Dit requirement snap ik zo 123 niet of ik lees ergens overheen?

Enne, moet het workstation persé in je werkkamer staan, of kan dat ook remote in je berging of ergens op een virtuele server in de cloud?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camper69
franssie schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:54:
Dit requirement snap ik zo 123 niet of ik lees ergens overheen?
Misschien moet ik die maar verwijderen. De frustratie met mijn huidige laptop.
franssie schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:54:
Enne, moet het workstation persé in je werkkamer staan, of kan dat ook remote in je berging of ergens op een virtuele server in de cloud?
Dat houd ik nog even achter de hand. Ik heb nu mijn laptop met een wat langere kabel verder van me af gezet, wat al iets helpt. En ik kan in geval van nood de desktop in een afgesloten kast kwijt, zonder dat het gevaarlijk wordt. Maar ik denk dat ik wel graag de responsiveness van een lokale machine behoud, dus niet echt remote.

Het allerliefst heb ik een mooie niet te grote desktop, waar ik met plezier naar kijk. (die geruisloos is ;)) Remote, zelfs op een paar meter, is vaker een gedoe met aansluitingen aan/uit zetten, etc.
Pagina: 1