Koper heeft defect product ontvangen.

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-11 19:28
Beste mede Tweakers,

Tijdje terug heb ik via V&A een GPU verkocht aan een andere tweaker en een kleine twee weken na ontvangst krijg ik het bericht dat de GPU niet werkt. Helemaal k*t natuurlijk en koper en ik zijn het momenteel niet helemaal eens over de oplossing voor het probleem.

Het is niet mijn intentie, en ik denk ook niet van de koper, om elkaar te naaien. Toch probeer ik mijzelf (begrijpelijk?) meer te beschermen. Op basis van goed vertrouwen ben ik bereid te accepteren dat "de verkoper een defecte GPU heeft ontvangen" en afstand te doen van het idee "de koper heeft binnen twee weken de GPU gebricked".

Achtergrondinformatie
Als verkoper heb ik er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat ik een werkend product heb opgestuurd.
  • Ik heb meerdere benchmarks (en foto's) van de GPU, vlak voordat deze uit mijn systeem is gehaald.
  • De GPU is extreem goed verpakt en opgestuurd.
  • Ik heb van de verkoper bevestiging gekregen dat dit het geval was en dat de kaart in zeer goede staat is ontvangen.
Twee weken na ontvangst krijg ik van de verkoper te horen dat hij de GPU niet werkend kan krijgen (in twee systemen). Er zijn een paar dagen overheen gegaan om van alles en nog wat te proberen om de kaart werkend te krijgen, uiteraard heb ik hier (zo goed als ik kon) nuttig advies voor gegeven. Conclusie van de verkoper: de GPU is bricked.

Belangrijk om wellicht te vermelden. De koper heeft meer dan een aantal goede (legit) reviews op Tweakers en heeft van tevoren aangegeven dat de GPU pas na 2 weken geïnstalleerd kon worden. Hoeft misschien niets te betekenen, maar ik vind het wel zo netjes om te vermelden.

Mijn aanbod:
Ik heb aangeboden om de helft van de aankoopwaarde, in dit geval zo'n 180 euro, terug te betalen op basis van de volgende voorwaarden.
  1. Graag wil ik de GPU terug ontvangen (en houden) ter inspectie voor schade.
  2. Ik wil de GPU in een eigen systeem testen om te concluderen dat de GPU daadwerkelijk defect is.
  3. De GPU mag geen “zichtbare” schade hebben (ik weet en heb foto's van hoe ik de GPU heb opgestuurd).
  4. Doos en alle accessoires moeten aanwezig zijn.
Mocht uit punt 2 blijken dat de GPU wél werkt, dan bied ik de koper een hogere financiële vergoeding aan (misschien wel gewoon de volle aankoopwaarde) of mag de koper toch ervoor kiezen weer de GPU te houden.

Onenigheid
De koper gaat akkoord met de 50/50 regeling, maar vindt het niet eerlijk dat ik de GPU terug vraag en staat erop dat hij de GPU mag houden.

Ik ben van mening dat ik met een eerlijke compensatie kom en het een logische (noodzakelijk) is om de GPU terug te eisen. Ik wil in mijn eigen tijd de GPU kunnen inspecteren en testen om te kunnen vast stellen dat de GPU daadwerkelijk defect is.

Benieuwd naar jullie mening.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als jij inderdaad een defecte GPU hebt verkocht, dan kom je toch echt uit op 100% compensatie. Als ik het goed heb zal het over de 3080 gaan, en het is niet dat dat zo'n oud ding is dat je kan verwachten dat hij elk moment stopt met werken.

En ja het is lullig als de ontvanger hem kapot heeft gemaakt, dan zou hij er natuurlijk voor moeten opdraaien. En dat is het lastige, het maakt nogal uit of hij onverhoopt kapot is gegaan omdat hij net op het einde van zijn leven was (jouw probleem, moet een conform product zijn), of jij hem gewoon perongeluk kapot hebt gemaakt met ESD bijvoorbeeld bij uitbouwen (al helemaal jouw probleem), of dat de ontvanger hem kapot heeft gemaakt bij inbouwen (wat zijn probleem hoort te zijn).

Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het wel een beetje heel vreemd dat de ontvanger dan de GPU wil houden. Wat is zijn redenatie daarachter? Want dat zorgt ervoor dat het voor mij erg overkomt als dat die GPU prima werkt, maar hij nu lekker korting erop wil hebben.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:28
Sissors schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:50:
Als jij inderdaad een defecte GPU hebt verkocht, dan kom je toch echt uit op 100% compensatie. Als ik het goed heb zal het over de 3080 gaan, en het is niet dat dat zo'n oud ding is dat je kan verwachten dat hij elk moment stopt met werken.

En ja het is lullig als de ontvanger hem kapot heeft gemaakt, dan zou hij er natuurlijk voor moeten opdraaien. En dat is het lastige, het maakt nogal uit of hij onverhoopt kapot is gegaan omdat hij net op het einde van zijn leven was (jouw probleem, moet een conform product zijn), of jij hem gewoon perongeluk kapot hebt gemaakt met ESD bijvoorbeeld bij uitbouwen (al helemaal jouw probleem), of dat de ontvanger hem kapot heeft gemaakt bij inbouwen (wat zijn probleem hoort te zijn).

Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het wel een beetje heel vreemd dat de ontvanger dan de GPU wil houden. Wat is zijn redenatie daarachter? Want dat zorgt ervoor dat het voor mij erg overkomt als dat die GPU prima werkt, maar hij nu lekker korting erop wil hebben.
dit inderdaad. Waarom zou je een defecte kaart willen houden. Ik zou voorstellen het hele aankoopbedrag terug te storten als hij de kaart terugstuurt volgens jouw voorwaarden die je in de TS goed opgeschreven hebt. Verzendkosten 50/50 delen. Als de kaart het bij jou wel doet, commiteert hij zich aan het opnieuw kopen ervan. Als de kaart het niet doet vrees ik dat dat balen is voor jou.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Andere Tweakers zijn geen partij in deze transactie. De tegenpartij is niet actief in dit topic en ik zie nu alweer speculatie en verdachtmaking voorbijkomen. Dat is absoluut onwenselijk. Ik ga dit topic sluiten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Dit topic is gesloten.