Nieuw glas in appartement.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:30
Ik woon nu zo,n 30 jaar in mijn appartement en ga hier in principe ook niet meer weg, heb er 28 jaar geleden dubbelglas in laten zetten en overweeg om er nu minimaal HR++ in te laten zetten.

Het gaat totaal om zo,n 15m, op het zuid/zuid oosten gericht dus in vanaf 11.00 tot zo,n 17:00 zon in de kamer.

In afwachting van 2 offertes vraag ik mij wel af of HR++ voldoende is in mijn geval of dat vacüum glas ook is te overwegen, qua besparing op verwarmingskosten zal het denk ik wel mee gaan vallen, blokverwarming voor 50 appartementen, warmte werende folie hoeft voor mij ook niet maar weet niet of er verschil in glas soorten zitten voor een betere geluidsisolatie dat zou ik dan wel willen overwegen.Denk dat 3 dubbelglas bij niet in mn kozijnen zal gaan maar dat hoor ik dan t.z.t.

Is er iemand die het verschil tussen HR++ en vacuüm glas heeft ervaren, zo ja wat was de ervaring?

Ik woon in Rotterdam, iemand goede ervaringen met een glaszaak dan hoor ik het graag.

Beste antwoord (via ramrodwillem op 16-09-2025 23:34)

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:31
Ja wel wat ervaring met verschil hr++ en vacuumglas. In onze oude vve had de eigenaar de keuze om voor vacuümglas te gaan, triple glas was teveel aanpassing in het kozijn voor nodig.

Wij vonden vacuüm onevenredig duur. Vooral omdat overige zaken nog ondergeisoleerd waren. Het verschil is moeilijk te meten. Betreft appartementen van 50m2.
Oud dubbelglas van 1984.
Raamoppervlakte 10m2.
De buren met vacuumglas zijn 14% in graadagengebruik naar beneden gegaan.
Hr++ 8%. Zitten wel in de marges te werken. Verbruik lag zo rond 400 tot 700m3 gas per appartement.
Vacuümglas was ruim 2x zo duur. Merkbaar verschil vond ik ook wel geluidsisolatie. Als dat een punt is kan het wel het overwegen waard zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is Tweakers hier, dus uiteraard geef ik geen antwoord op je vraag, maar stel ik een vraag terug ;) :
Je zit neem ik aan in een VvE? Weet je of daar verduurzamingsplannen lopen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja dat weet ik en daar doet men niet zo veel mee, we hebben net 2 nieuwe cv ketels (IVM blokverwarming) aangeschaft om de eerste 20 jaar+ niet op eventuele stads verwarming te hoeven worden aangesloten, dat geeft een beetje de insteek binnen de VVE weer. Zonnepanelen en warmte pompen spelen totaal niet.

TAV dubbelglas is het ieder voor zich, er zijn nog appartementen met enkel glas,, als ik het doorzet dan wil ik wel een uitvraag gaan doen of er meer mensen zijn die mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ah een beetje een gemiddelde VvE dus 😉. Wel fijn dat je zelf je glas kan regelen.
Is het makkelijk van buiten of van binnen vervangbaar?

Ik weet niet wat prijzen doen, maar als gangbaar HR++(+) glas in het kozijn past dan zou ik mooi daar voor gaan. Vacuumglas is toch behoorlijk wat duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:42
Ik denk dat je op de lange duur die kosten die je nu betaald aan comfort en geld er wel uitkrijgt. Ik zou me wel goed laten voorlichten door verschillende glaszetters af te gaan als niet ook de kozijnen vervangen hoeven te worden. Anders wordt het shoppen voor kozijnen en glas. vergeet daarnaast de subsidie mogelijkheden niet of het afsluiten van verduurzamingslening mocht het financieel toch wat lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
pman63 schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:08:
Ik denk dat je op de lange duur die kosten die je nu betaald aan comfort en geld er wel uitkrijgt. Ik zou me wel goed laten voorlichten door verschillende glaszetters af te gaan als niet ook de kozijnen vervangen hoeven te worden. Anders wordt het shoppen voor kozijnen en glas. vergeet daarnaast de subsidie mogelijkheden niet of het afsluiten van verduurzamingslening mocht het financieel toch wat lastig worden.
Ik denk niet dat ik de investering er uit krijg dit ivm die blokverwarming maar daar gaat het mij ook niet zo zeer om, gaat vooral om comfort verbetering.

Ik wacht de offertes even af om een afweging te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:42
Vreemd dat je de kosten voor de blokverwarming blijkbaar deelt door het aantal huishoudens en niet door de afgenomen energie, want als je veel afwezig bent betaal je dus voor iets wat je niet gebruikt. Weliswaar sociaal maar denk ik niet een trigger voor mensen om zuiniger aan te doen. (en dat is dan weer a-sociaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
pman63 schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:29:
Vreemd dat je de kosten voor de blokverwarming blijkbaar deelt door het aantal huishoudens en niet door de afgenomen energie, want als je veel afwezig bent betaal je dus voor iets wat je niet gebruikt. Weliswaar sociaal maar denk ik niet een trigger voor mensen om zuiniger aan te doen. (en dat is dan weer a-sociaal)
Het is iets waar ik vanuit ga, of het in de praktijk mee gaat vallen zie dan wel maar mijn ervaring met blokverwarming, we hebben individuele meters, is dat er veel onnodige/restwarmte verloren gaat en investeringen tav energie besparing minder minder snel worden terug verdiend dan bij huizen die een individuele ketel/pomp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:23
bartvl schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:41:
Ah een beetje een gemiddelde VvE dus [...]
ramrodwillem schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:03:
Ja dat weet ik en daar doet men niet zo veel mee, we hebben net 2 nieuwe cv ketels (IVM blokverwarming) aangeschaft om de eerste 20 jaar+ niet op eventuele stads verwarming te hoeven worden aangesloten, dat geeft een beetje de insteek binnen de VVE weer. Zonnepanelen en warmte pompen spelen totaal niet.
[...]
En ook een beetje de gemiddelde eigenaar. Een hoop eigenaren die schijnbaar niet weten wat de "E" van VVE inhoudt. De VVE ben je zelf zeg ik vaak.
TAV dubbelglas is het ieder voor zich, er zijn nog appartementen met enkel glas,, als ik het doorzet dan wil ik wel een uitvraag gaan doen of er meer mensen zijn die mee willen doen.
Door deze wildegroei komt het nooit meer vanuit de VVE van de grond. Want degene die 't net zelf gedaan heeft, is bij voortbaat de komende 20 jaar tegen collectief vervangen.

Maar genoeg over de VVE. De TS kan en mag 't zelf doen, en door wildgroei zal 't nooit centraal gebeuren, dus doen.

Vacuümglas zit op de plek waar eerst tripleglas zat. Relatief nieuwe techniek en daardoor nog flink duurder.
Het heeft een betere isolatiewaarde, maar 't staat en valt ook met de rest van de isolatie van de woning.
En heel persoonlijk, de afstandshoudertjes van vacuümglas. Er zit een patroon van stipjes in. Die zorgen dat de twee glasplaten door 't vacuüm niet tegen elkaar aan zuigen. Die kan je zien. Sommige mensen storen zich daaraan.

Hij is al eerder genoemd, maar wat is de staat van 't kozijn. Niets meer zonde als over vijf tot tien jaar de kozijnen aan vervanging toe zijn en 't glas in de glasbak kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx, VVE werkt hier prima hoor, alles is op orde ook tav meerjaren OH plan, net weer de gehele voorzijde geschilderd.
Alleen tav duurzaamheid komt er niks van de grond.

Kozijnen zijn in prima staat,die van mij en van alle anderen.

Hoop vandaag de eerste offerte te krijgen,denk dat de plaatsing kosten ook aardig zullen zijn,3e verdieping, er zal iets van een hoogwerker/kraan bij moeten komen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dat hebben ze hier vanuit de VvE juist een jaar geleden gedaan.
Ging wel een traject van anderhalf jaar aan vooraf wat met een iemand begon die het wilde.
Kon allemaal zonder hoogwerker etc.

Glas werd er met zuignappen uitgeduwd en ook zo geplaatst.
Allemaal van binnenuit of op balkon.

Vind het overigens wel wat tegenvallen qua comfort en stookkosten.
Ja het scheelt wel iets maar lang niet wat voorgespiegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 11:19
Glasdesign in Schiedam heeft hier de juiste ervaring in. Ik zou even contact met hun opnemen.

Wist je dat gemeente Rotterdam subsidie verstrekt maximaal 2000 euro per woning voor isolatie maatregelen.
Zie tabel link:
https://www.rotterdam.nl/...-vereniging-van-eigenaars

Zij hebben pas een presentatie gehouden over isolatie maatregelen tbv VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
sambalbaj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:17:

Ja daar ga ik ook wel vanuit, wordt allemaal mooi voorgespiegeld maar valt in de praktijk vaak tegen.
lars-maasdijk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:09:
Glasdesign in Schiedam heeft hier de juiste ervaring in. Ik zou even contact met hun opnemen.

Wist je dat gemeente Rotterdam subsidie verstrekt maximaal 2000 euro per woning voor isolatie maatregelen.
Zie tabel link:
https://www.rotterdam.nl/...-vereniging-van-eigenaars

Zij hebben pas een presentatie gehouden over isolatie maatregelen tbv VVE.
Thx zal ze eens benaderen. Voor alleen glas is geen subsidie er moeten ook andere maatregelen worden genomen. En als individueel kom je ook niet in aanmerking moet met het gehele appartement.

[ Voor 4% gewijzigd door ramrodwillem op 16-09-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
ramrodwillem schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:49:
[...]

Het is iets waar ik vanuit ga, of het in de praktijk mee gaat vallen zie dan wel maar mijn ervaring met blokverwarming, we hebben individuele meters, is dat er veel onnodige/restwarmte verloren gaat en investeringen tav energie besparing minder minder snel worden terug verdiend dan bij huizen die een individuele ketel/pomp hebben.
Als je eigen meters hebt hoor je 1x per jaar een afrekening te krijgen van de stookkosten blokverwarming.
Bij mij is het 80% variabel (Dus wat je daadwerkelijk gebruikt aan eenheden volgens de meter met een berekening eroverheen) en 20% vaste kosten die voor iedereen gelijk zijn op basis van het aantal m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
ramrodwillem schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:20:
[...]

Ja daar ga ik ook wel vanuit, wordt allemaal mooi voorgespiegeld maar valt in de praktijk vaak tegen.

[...]

Thx zal ze eens benaderen. Voor alleen glas is geen subsidie er moeten ook andere maatregelen worden genomen. En als individueel kom je ook niet in aanmerking moet met het gehele appartement.
In 2025 mag er ook 1 maatregel worden uitgevoerd zie hieronder:

In 2025 bedraagt de ISDE-subsidie voor HR++ glas € 25 per m² en voor triple glas € 111 per m² bij één isolatiemaatregel, zoals gemeld door de overheid, RVO.nl. Als u een tweede isolatiemaatregel combineert, verdubbelt het subsidiebedrag, dus voor HR++ glas wordt dit € 46 per m² en voor triple glas € 222 per m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30
sambalbaj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:17:
Vaak zitten in de kozijnen ook ventilatieroosters, dan isoleert het glas wel een stuk beter maar heb je nog een koudeval door de ventilatieroosters. Een beetje afhankelijk hoe die roosters in het kozijn zitten kan je die gelijk met het glas vervangen, of niet terug laten komen als je een alternatieve ventilatiemogelijk plaatst (zie decentraal ventilatie topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
lars-maasdijk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:36:
[...]

In 2025 mag er ook 1 maatregel worden uitgevoerd zie hieronder:

In 2025 bedraagt de ISDE-subsidie voor HR++ glas € 25 per m² en voor triple glas € 111 per m² bij één isolatiemaatregel, zoals gemeld door de overheid, RVO.nl. Als u een tweede isolatiemaatregel combineert, verdubbelt het subsidiebedrag, dus voor HR++ glas wordt dit € 46 per m² en voor triple glas € 222 per m².
Opzich mooi maar individueel wordt er binnen een VVE geen subsidie verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
ramrodwillem schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:10:
[...]

Opzich mooi maar individueel wordt er binnen een VVE geen subsidie verstrekt.
de bedragen die hier staan zijn niet met betrekking tot VVE.
Dit is bedoeld voor de consument die zijn eigen glas laat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik vind hem wel ingewikkeld. Er staat omschreven ‘voor woning eigenaren’. Bij een appartement ben je wellicht niet ‘woningeigenaar’ omdat dat anders geregeld is. En dan ben je aangewezen op VvE regelingen. Dat zou overigens wel jammer zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:31
Ja wel wat ervaring met verschil hr++ en vacuumglas. In onze oude vve had de eigenaar de keuze om voor vacuümglas te gaan, triple glas was teveel aanpassing in het kozijn voor nodig.

Wij vonden vacuüm onevenredig duur. Vooral omdat overige zaken nog ondergeisoleerd waren. Het verschil is moeilijk te meten. Betreft appartementen van 50m2.
Oud dubbelglas van 1984.
Raamoppervlakte 10m2.
De buren met vacuumglas zijn 14% in graadagengebruik naar beneden gegaan.
Hr++ 8%. Zitten wel in de marges te werken. Verbruik lag zo rond 400 tot 700m3 gas per appartement.
Vacuümglas was ruim 2x zo duur. Merkbaar verschil vond ik ook wel geluidsisolatie. Als dat een punt is kan het wel het overwegen waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 21:08
Waar je sowieso rekening mee moet houden is het volgende:
Zijn de sponningen in je kozijnen breed genoeg voor het nieuwe glas? En geldt dit ook voor de draaiende delen (ramen)? Daarbij ook rekening houden met eventueel verschil in gewicht ivm je (oude?) scharnieren (mogelijk vervangen?).
Verder moet je vooral kijken naar wat de isolatiewaarde van je gevel is. Als je glas namelijk het warmste deel wordt van de schil (gevel + glas) kan er condensatie optreden op of in je muur met vocht en/of schimmelproblemen.
Wat je eigenlijk moet hebben is een dauwpuntberekening om te kijken welk glas je kan toepassen zonder dat je de gevel hoeft (bij) te isoleren. Ik denk dat gezien het bouwjaar vacuüm al afvalt voor je.

Mogelijk wat calculatoren online te vinden voor een indicatie als je weet wat de isolatiewaarde van je gevel is.

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 12:10

Ac0

ramrodwillem schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:10:
Kozijnen zijn in prima staat,die van mij en van alle anderen.
Met € 111 per m2 subsidie vanaf dit jaar zou ik het wel weten, ongeacht of de kozijnen nog goed zijn of niet :)
https://www.rvo.nl/onderw...-voor-isolatiemaatregelen. Doe je nog iets willekeurigs anders erbij verdubbelt het bedrag ook nog eens.
Pagina: 1