Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jari12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 11:26
Mijn Samsung T7 Shield SSD (1TB, ExFat) is leesbaar, de bestanden zijn te openen maar sinds vandaag als ik iets nieuws opsla op de schijf, of kopieer op de schijf, dan na het uitwerpen is het opeens verdwenen. De oude bestanden zijn er nog wel. Wat kan hier aan de hand zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou beginnen met 100% zeker te weten dat je een backup hebt van de bestanden die nog wel op de T7 staan.

Ik heb geen Mac maar, en dat zou mijn troubleshooting zijn: disk helemaal leegmaken, volums opnieuw aanmaken en vandaar verder troubleshooten. Dezelfde handelingen zou ik overigens ook op Windows doen; zeker als het "maar" een extern schijfje is en ik niet eerst 100 settings / vinkjes in het OS wil nalopen als alles goed gewerkt heeft tot vorige keer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik heb een reguliere Samsung T7, twee stuks, en ik ervaar dit niet met mijn exemplaren. Wat kan er aan de hand zijn? Goede vraag, dus probeer bijvoorbeeld eens een health check van de SSD te doen. Je kan Samsung haar eigen software hiervoor gebruiken: https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/ maar er zijn ook andere opties zoals Crystaldiskinfo. Post de resultaten hiervan eens hier. Kan je met een ander systeem eens kijken of die wel de data op de drive ziet? Misschien heeft je Mac een probleem met het refreshen van de drive inhoud (lijkt me vreemd, maar vooruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:20
Waar heb je de SSD gekocht? is het geen namaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jari12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 11:26
Thanks voor jullie reacties! Samsung Magician kan 'm gek genoeg niet vinden, maar zal Crystaldisk info nog proberen. En met een ander systeem (windows) zie ik de bestanden ook niet, helaas.

Ik heb hem gekocht bij MeGekko in '23, dus denk geen namaak nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 16:11
Ik weet niet welk bestandssysteem je op die SSD gebruikt, maar als dat geen Apple eigen bestandssysteem is (bv. NTFS of zo), is dat op de lange termijn vragen om moeiljkheden. Een Mac kan zonder kunstgrepen zoals Tuxera namelijk niet schrijven op NTFS, wel lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Renault schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:33:
Ik weet niet welk bestandssysteem je op die SSD gebruikt
ExFAT volgens de topicstart; dat zou je (met enige nuance) op bijna elk modern Windows OS ook kunnen uitlezen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 16:11
Mij gaat het er om of de iMac het bestandssysteem zelf kan onderhouden ( via "Schijf-EHBO"); alleen dat biedt je de zekerheis dat het bestandssysteem op langere termijn niet gaat "scheeflopen", waardoor je dataverlies oploopt.
Ik heb dat lag geprobeerd met een iMac met Tuxera, met data opmeen externe NTFS-schijf. Zo kon ik data van die schijf uitwisselen met het Windows platform én regelmatig een Schijfcontrole uitvoeren om het bestandsysteem te onderhouden.
Toch was dat geen succes en ben ik daarna overgeschakeld op een Apple-eigen bestandssysteem waarna ik geenproblemen meer heb gehad.
Ik betwijfel of een iMac een FAT32 bestandssysteem kan onderhouden, ik denk het niet.
Pagina: 1