Isolatie schuindak twee-onder-eenkapwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-09 22:56
Goedemiddag tweakers,

Ik ben aan het oriënteren om ons dak te laten renoveren/isoleren. Betreft een twee-onder-eenkapwoning van 1974. Vanuit gaande dat de buren niet mee doen, worden de keuzes voor isolatie iets beperkter.

Wat mij opviel is dat het dak voorzien is van een soort geperst stropakket van circa 5-6cm dik. Pakket is niet voorzien van een folie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX4muwqpkHzYFZDL5UCyCl0Y7H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vFm0vO1KHbSlCHou06x9k4A.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven een foto van dat stropakket. Dwarsbalk linksboven, dan het stropakket en daarachter de pannen. Glas/steenwol dat je ziet is gebruikt ter opvulling van de dakdoorvoer van de mechanische afzuiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMs0Wv3tp82sXHksU5lPtX-stNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrAtvjb8Iohd85XTOUOsEVpM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie van de zolder. Wat zijn de opties?

Is het verstandig om aan de binnenzijde te isoleren? Kan dat door dat stropakket?

Graag jullie ideeën hierover 😄

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
swier050 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:50:
Goedemiddag tweakers,

Ik ben aan het oriënteren om ons dak te laten renoveren/isoleren. Betreft een twee-onder-eenkapwoning van 1974. Vanuit gaande dat de buren niet mee doen, worden de keuzes voor isolatie iets beperkter.

Wat mij opviel is dat het dak voorzien is van een soort geperst stropakket van circa 5-6cm dik. Pakket is niet voorzien van een folie. [Afbeelding]

Hierboven een foto van dat stropakket. Dwarsbalk linksboven, dan het stropakket en daarachter de pannen. Glas/steenwol dat je ziet is gebruikt ter opvulling van de dakdoorvoer van de mechanische afzuiging.

[Afbeelding]

Dit is de situatie van de zolder. Wat zijn de opties?

Is het verstandig om aan de binnenzijde te isoleren? Kan dat door dat stropakket?

Graag jullie ideeën hierover 😄
Isoleren aan de binnenkant kan altijd mits je werkt met een dampopen materiaal, houtvezel, steenwol, vlas, etc. en afwerkt met klimaatfolie. Dan kan het, mits zorgvuldig afgewerkt niet fout gaan.
Als zeker is dat die stroplaat dampopen is, dan kun je ook van binnen met pir platen oid aan de slag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-09 05:04
Dat zijn Stramit platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
Bedankt! Ben al een lange tijd op zoek naar de naam hiervan. Nu kan ik gerichter gaan zoeken. Zoals het nu lijkt zit er geen folielaag of piepschuim aan de buitenzijde. Wat is wijsheid om dan aan de binnenzijde te plaatsen? Wat voor isolatiemateriaal en folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
maar we zien ook nog piepschuim, is dat alleen op die foto of overal? de vraag zal zijn hoe damp door je constructie gaat/kan gaan. Kun je de dakopbouw die je gevonden hebt eens beschrijving van binnen naar buiten (of andersom)? bijvoorbeeld: dakpannen - panlatten - houten dakbeschot - stramit platen - gipsplaat

Ik zou als het kan zeker houtvezelplaat gebruiken, je wilt tegenwoordig ook echt opwarming in de zomer tegengaan en dan is een natuurlijk materiaal met veel massa je grote vriend. #teamHoutvezel ^^ Je kunt dan kijken naar platen van Gutex of Steico bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiJSr-XjKgCP3MOhGzUXVdbMPi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVmJfYUDChHDjrDFWlbxl7In.jpg?f=fotoalbum_large

Opbouw, zoals het in het CV hok betreft:
(Voor zover ik heb kunnen zien)
1: dakpannen
2: stramit
3: regelwerk
4: gipsplaten.

Ik zie hier geen piepschuim, waar zie jij dat?

In de andere ruimtes is er geen regelwerk met gipsplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-09 05:04
Stramit is geperste stro en het regelwerk is onderdeel van de constructie.
Dit werd vooral in de jaren 60/70 heel veel toegepast, daarna is het uitgerangeerd geraakt. In de begin jaren 80 is er nog een tijd de naam stramitex gebruikt maar dat had niets meer met dit spul van doen omdat het spaanplaat met tempex was op dezelfde T vormige liggers.

De Stramit platen zijn snelbouw deels dragende dakelementen van ongeveer 60cm breed, welke bestaan uit omgekeerde T vormige regels 1 verticaal met daarop 1 horizontaal met daartussen de stroplaten van plus minus 5cm dik.

Op dit forum vind je wel de nodige (on) juiste info.
Stramit ALTIJD als dampopen behandelen en aan de binnenzijde klimaatfolie.
Info over deze platen kun je vinden op internet of bij de fabrikant, tegenwoordig is dat isobouw.

• swier050
Bedankt voor alle reacties.

Ik denk er over na om houtvezelplaten van 14 of 16 cm te gebruiken en die rechtstreeks tegen de stramitplaten aan te isoleren. Dan aan de binnenzijde klimaatfolie en dan gipsplaten.

Nu zit ik met het volgende. De zolder is opgedeeld, gezien vanaf de trap, in een overloop met links en rechts twee ruimtes waarvan èèn de cvhok is. En de grote zolderruimte.

De zolderruimte zie ik geen problemen in isoleren qua ruimte. Echter in het cvhok is die ruimte er niet helemaal. De cv ketel zit daarvoor te hook, maar kan ook niet echt verplaatst worden.

Het is een afgesloten ruimte. In hoeverre is het een probleem om de zolderruimte goed te isoleren en de opslagruimte niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj_3lIk2FRRf2WPAB9wtNdFC_xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYXpfC2r4K9Fp3ZjCKhrHTmA.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1