Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeroxxy
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:37
Hallo,

Onlangs heb ik een basis pc gebouwd voor een familielid. Daarvoor gebruikte ik de onderdelen van de BBG Basis-pc.
Ik heb al een aantal pc's gebouwd en ook deze ging vlot. Jammer genoeg lijkt hij niet volledig te werken naar behoren. Af en toe, bij het geven van een opdracht, zoals de volumeknop in een videospeler of het openen van een software geeft de pc een grijs scherm om vervolgens opnieuw op te starten. Het gebeurd 1 a 2 maal per week en de pc wordt dagelijks gebruikt.

Dit is de link naar de onderdelen van de BBG: https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-basis-pc

Ik probeerde al te kijken naar drivers maar die lijken allemaal up to date te zijn. Zou dit probleem kunnen liggen aan de hardware? en hoe zou ik dit kunnen testen?

Vriendelijke groeten,
Arne

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik neem aan dat die machine windows draait. Dus als eerste zal ik gaan kijken in de eventlog naar waarom de reboot plaatsvind. Ten tweede is het interessant om te weten wat de voltages zijn en welke temperaturen er bereikt worden. Ook het draaien van memtest86 lijkt me wel aan te raden. Het kan van alles zijn. RAM reepje dat net niet goed contact maakt of een voeding die raar doet op de 5v lijn.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter bevat veel ouwe meuk maar ook goede informatie over hoe bovenstaande te testen / te controleren.

[ Voor 14% gewijzigd door Standeman op 15-09-2025 15:49 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Op welke snelheid draait het geheugen? Heb je een XMP profiel met het juiste (over)volt(age) ingesteld of staat alles te sudderen? Als je wel handmatig 3200 hebt ingesteld zonder het voltage te verhogen ga je ook instabiliteit krijgen en dat geeft dit soort problemen.

Laatste BIOS versie geïnstalleerd?

I reject your reality and substitute my own