Laptop voor studie en privé

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Wat ga je met je laptop doen?
Voor mijn studie 'Systeem en netwerkbeheer' vragen zij een laptop met volgende systeemeisen;
• Recente processor: max. 2 jaar oud (zoals Intel Ultra 7/9 of een gelijkwaardige 64-bit processor geoptimaliseerd voor virtualisatie met min. 8 cores en 16 threads)
• Grafische kaart min. 4GB
• WLAN en LAN (RJ-45)-connector of externe USB-ethernetadapter
• Intern geheugen: 32GB RAM
• min. 512 GB SSD (bij voorkeur 1TB)
• Besturingssysteem: Windows 11

Mijn huidige laptop voldoet aan de eisen behalve het intern geheugen. Dat kan ik jammer genoeg niet uitbreiden.

Daarom ben ik mij aan het oriënteren naar een nieuwe laptop mocht mijn geheugen toch niet toereikend zijn.
Maar ik heb even wat hulp nodig bij de nieuwe generatie CPU's en GPU's.
De laptop zal dus veel gebruikt worden voor mijn studie maar ook privé.
In de opleiding zit een deel virtualisatie waarvoor dus het geheugen nodig is.
Privé gebruik ik de laptop om (familie) foto's te bewerken. Dat doe ik op een tweede scherm dat gekalibreerd is.
Maar in de toekomst wil ik ook wat meer proberen gamen. En dan heb ik het specifiek over Cities Skylines (2).

Wat betreft de CPU's;
Ik vermoed dat de Intel Core Ultra series de nieuwste modellen op de markt zijn?
En bij AMD nog steeds de Ryzen. De AI Ryzen is meer gericht op AI toepassingen?

En wat bij de GPU's?
Als ik er eentje kies uit de 5000 reeks, dan zit ik nog steeds goed denk ik? Of kan een reeks lager ook nog steeds goed uit de voeten?
Maar wat met een RTX PRO 500? Deze zie ik ook verschijnen maar daar kan ik geen info over vinden?

Wat is je budget?
Kwaliteit/prijs moet gewoon goed zitten. Dan spreek ik tot een maximum van €2500?
Ik heb een Lenovo waar ik wel goed tot zeer tevreden van ben.
Het design speelt voor mij ook wel aan factor.
De laptop die ik nu heb straalt wel beetje een tijdloos design en toch wat zakelijk uit. Dat vind ik wel leuk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar gewicht speelt geen rol.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zoals hierboven. Lenovo spreekt mij hard aan omdat ik er nu tevreden van ben maar ik wil gerust andere merken overwegen.
Het scherm is nu een 16" scherm met een 2.5K resolutie. Dat vind ik prettig om mee te werken.
Kleiner zou ik niet meer willen gaan. Zowel grootte en resolutie. Groter mag eventueel wel.
Een numeriek toetsenbord is ook een vereiste!

Ik ben dus eigenlijk meer op zoek naar informatie maar ik ben zeker benieuwd als jullie een laptop kunnen aanbevelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Persoonlijk zou ik kijken of je laptop nog mee kan. Grote kans van wel, gezien 32 gb niet vaak gebruikt wordt...