Kinkhoest vaccinatie bij zwangerschap - "kaaskiezen"?

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staircase
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-09 15:40
Ik vroeg het mij af of meer mensen hier ervaring mee hebben.
Ons (tweede) zoontje kreeg dit vaccin via mijn vrouwlief tijdens de zwangerschap.
Het heet ook wel de "22-wekenprik".

Onze dochter heeft deze niet gehad, zij is al ouder en is toen "old fashioned" op de reguliere (6 weken oud) prikmanier gegaan. Nu valt het ons op: veel vriendjes, vriendinnetjes én klasgenoten van mijn zoontje hebben kaaskiezen.

Kaaskiezen ontstaan door een verstoring in de ontwikkeling van tandglazuur. Het glazuur van kaaskiezen is van mindere kwaliteit, waardoor ze gevoeliger zijn voor slijtage en gaatjes.

Call me doemdenker, maar kan het door zo'n vaccin komen? Bij niemand die wij kennen komt het bij een oudere broer of zus voor en vrijwel al die kinderen hebben het.

1) Het ziet er niet uit, zeer onverzorgd
2) Wat een ellende met potentiële gaatjes later

Ik ben geen alu-hoedje oid, maar dacht: eens even hier raadplegen.
Dus: ervaring met kaaskiezen bij kinderen geboren ná december 2019?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 23:26

Polycom

Poes van goud

Afbeeldingslocatie: https://substackcdn.com/image/fetch/$s_!WRQx!,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F03e5c1b8-d554-4ae4-97f2-42a11c85e234_856x644.png

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:22

Kheos

FP ProMod
Staircase schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:00:
Call me doemdenker, maar kan het door zo'n vaccin komen? Bij niemand die wij kennen komt het bij een oudere broer of zus voor en vrijwel al die kinderen hebben het.

Waarom denk je aan een vaccin? Waarom niet aan genetica? Tandhygiëne? PFAS? Microplastics? Dieseluitstoot?... Wat is de link tussen vaccin en die kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb het aan AI gevraagd en die zegt dat er geen onderzoek bekend is hiernaar en dat dit ook niet als bijwerking bekend staat.
Ik denk dat je dus puur toevallig zelf een verband lijkt te zien dat er niet is. Misschien is er tegenwoordig meer aandacht voor. Maar ik lees dat kaaskiezen bij 5 tot 10% van de kinderen voorkomt, best een hoog percentage dus.
Ik had er zelf overigens nog nooit van gehoord.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-09-2025 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Gebaseerd op mijn algemene kennis van vaccins: nee, dit kan niet de oorzaak zijn. Gebaseerd op makkelijk te vinden bronnen: er is simpelweg geen oorzaak bekend.

https://amazingerasmusmc....e-oorzaak-van-kaaskiezen/

[ Voor 20% gewijzigd door Cass Casey op 15-09-2025 16:14 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47
Call me doemdenker, maar kan het door zo'n vaccin komen?
[...]
He? Deze vraag heeft anders een erg hoog "alu-hoedje" gehalte :o

Hoe kom je überhaubt op het idee dat er tussen deze twee zaken een relatie zou kunnen bestaan? Heb je alle andere mogelijke overeenkomsten in de populatie van kinderen met en kinderen zonder problemen al uitgesloten?

Dit is wat er mis is met deze wereld: mensen die proberen te redeneren over ingewikkelde wetenschappelijke materie waarvan ze weten dat ze er geen verstand van hebben, maar ze denken er toch iets zinnigs over te kunnen zeggen ;(

[ Voor 23% gewijzigd door Vloris op 15-09-2025 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:03

JaQ

Mijn dochter is (ruim) voor 2019 geboren (namelijk in 2012) en heeft ook kaaskiezen (of eigenlijk had, haar volwassen kiezen lijken goed en de laatste melk-kiezen zijn getrokken).

Voor zover ik weet is geen oorzaak bekend, het enige (voor mijn leken-brein) plausibele dat ik ooit heb gehoord is een zware griep tijdens zwangerschap. Maar ook dat laatste is een theorie zonder wetenschappelijk onderzocht bewijs.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:38
Ik krijg echt enorme jeuk van een topic als deze en ik wil vanalles zeggen, maar ik ga het gewoon hierbij houden. De eerste reply van @Polycom zegt genoeg

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het is niet helemaal duidelijk waar kaaskiezen door ontstaan. Er is veel onderzoek naar gedaan, maar de uitslagen van die onderzoeken spreken elkaar gedeeltelijk tegen. Men gaat uit van een combinatie van factoren als ziekte, koorts en medicijngebruik. Maar mogelijk dragen ook vervuiling en voeding bij aan het ontstaan van kaaskiezen.
Lijkt me toch heel duidelijk dat vaccins geen rol spelen hierin.

Wat wel zeker een rol kan spelen is dat de adviezen tijdens en na zwangerschap enorm verschillen, als ik vergelijk wat wij 10 jaar geleden en 5 jaar aangeraden kregen tov nu dan zijn er dingen die echt om het jaar weer het tegenovergestelde lijken te zijn. Kan goed zijn dat er toen weer een vlaag was van iets dat bijdroeg aan de oorzaak, in adviezen of in andere omgevingsfactoren. Kan me voorstellen dat een heftig virus als bijvoorbeeld covid ook zeker invloed heeft op de ontwikkeling van een ongeboren kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Januari 2019 en ook kaaskiezen. Geen vaccin tijdens de zwangerschap - want dat was er nog niet.
Kheos schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:07:
[...]

Waarom denk je aan een vaccin? Waarom niet aan genetica? Tandhygiëne? PFAS? Microplastics? Dieseluitstoot?... Wat is de link tussen vaccin en die kiezen?
Vaccin is eng.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lijkt me dat dat allang opgevallen was als Nederlandse kinderen daar opeens massaal last van hebben. Als het niet de tandartsen of ziektekostenverzekeraars zijn die dat meteen zien, dan is er wel een andere club die het in de statistieken ziet.

Ik denk eerder dat het jou nu pas opvalt omdat jouw eigen kind er nu last van heeft. En dan zie je het opeens overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nou jullie zitten er wel heel strak in.
Er is allereerst niets mis met je afvragen waarom kinderen kaaskiezen krijgen.
En er is ook niets mis met je afvragen of er een correlatie is tussen kaaskiezen en kinkhoest vaccinatie.
En er is ook niets mis met je afvragen of er een causaal verband is tussen kaaskiezen en kinkhoest vaccinatie.
Dus laten we de discussie niet te krampachtig maken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:37
Beide beginnen met een k dus ze hebben wel iets met elkaar te maken :+

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:35
Kheos schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:07:
[...]

Ik zie een relatie met de opkomst van de elektrische fiets.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zou eerst je plaatje wat breder maken, je hebt een symptoom en nu 1 oorzaak, maar zijn er meer raakvlakken?

Als ik het raport snel lees van @Cass Casey, zie ik daar aantal punten die net zo'n grote rol kunnen spelen, algehele zorg voor gebit, snoep, bot-ontwikkeling, heb je al wat aanknooppunten. Maar daarbij kan ik er ook nog wat bij bedenken als we toch een hoedje ophebben, in kleine gemeentes/dorpjes mogelijk stukje genetisch (inteelt), minder lichaamsbeweging -> tragere ontwikkeling, doen ze nog steeds fluor-behandeling bij de tandarts, of mobiele telefoons met 3/4/5G straling?

Maar gelijktijdig, als ik dan mijn (beperkte) kennis wegzet bij daadwerkelijke gevolgen van vaccinaties, zijn dit aantallen die nooit in de zin van 'veel van <insert groepen>', maar veelal lage cijfers of uitzonderlijke situaties zijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Juup schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:50:
Nou jullie zitten er wel heel strak in.
Er is allereerst niets mis met je afvragen waarom kinderen kaaskiezen krijgen.
En er is ook niets mis met je afvragen of er een correlatie is tussen kaaskiezen en kinkhoest vaccinatie.
En er is ook niets mis met je afvragen of er een causaal verband is tussen kaaskiezen en kinkhoest vaccinatie.
Dus laten we de discussie niet te krampachtig maken.
Op die manier denken leidt al snel tot tunnelvisie. TS ziet om zich heen meer kinderen met kaaskiezen maar had als eerste op zoek moeten gaan naar statistische bevestiging dat het echt veel vaker voorkomt, en dat het specifiek sinds december 2019 veel vaker voorkomt, en dat hij geen dingen ziet die niet echt bestaan. Voor hetzelfde geld is het toeval dat het nu in zijn omgeving vaker voorkomt. Of valt het pas op nu zijn kind het ook heeft. Of ligt het aan veranderende voeding. Zonder cijfers wordt alles speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik vroeg het mij af of meer mensen hier ervaring mee hebben.
Ons (tweede) zoontje kreeg dit vaccin via mijn vrouwlief tijdens de zwangerschap.
Het heet ook wel de "22-wekenprik".

Onze dochter heeft deze niet gehad, zij is al ouder en is toen "old fashioned" op de reguliere (6 weken oud) prikmanier gegaan. Nu valt het ons op: veel vriendjes, vriendinnetjes én klasgenoten van mijn zoontje hebben kaaskiezen.

Kaaskiezen ontstaan door een verstoring in de ontwikkeling van tandglazuur. Het glazuur van kaaskiezen is van mindere kwaliteit, waardoor ze gevoeliger zijn voor slijtage en gaatjes.

Ik heb verder geen kaas gegeten van de medische oorzaken, maar ik weet wel iets van statistiek en je gaat met je vraagstelling te kort door de bocht ;) :
- "Bij niemand die wij kennen komt het bij een oudere broer of zus voor en vrijwel al die kinderen hebben het" => cognitieve bias.
- "Ons (tweede) zoontje kreeg dit vaccin via mijn vrouwlief tijdens de zwangerschap, de 22-wekenprik. Onze dochter heeft deze niet gehad. Ons zoontje heeft kaaskiezen, onze dochter niet." => Correlatie en causatie? Er zijn wel meer dingen die wel opgaan voor je zoontje en niet voor je dochter. Vanwaar die focus op vaccinatie en niet op de vele andere mogelijke factoren die verschillen? Ik stel gewoon deze vraag, ik bedoel er verder niets mee O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dergelijke adviezen laten we over aan de experts of gewoon je huisarts. Ik doe het topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.