Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:51
Hallo,

Ik heb een hoop papierformaten die in de afdrukserver zijn ingebouwd.
Deze papierformaten kan ik niet verwijderen.
Heeft iemand een idee hoe ik al deze onzin papierformaten wel kan verwijderen.

Via eigenschappen van de afdrukserver kan ik niets verwijderen.
Ik heb het ook al geprobeerd via het Afdrukbeheer, maar helaas komt hier hetzelfde resultaat uit.

Het gaat om alle papierformaten zoals hieronder weergegeven vanuit het afdrukbeheer.
...

Windows 11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWBcSa7bkiNYCDB4AtpSTVKZa8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D7QyDXvD6wOeBsvuVQjLlQrn.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij je zelf WKS-27 als naamsconventie hebt bedacht, voelt dit als een vraag voor de ICT-afdeling?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
@MAX3400 De ICT-afdeling komt hier niet uit, vandaar dat ik hoop dat iemand hier mij wel kan helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Jensverhagen schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:33:
@MAX3400 De ICT-afdeling komt hier niet uit, vandaar dat ik hoop dat iemand hier mij wel kan helpen.
Tenzij jij meer administrative permissies hebt op de printserver dan de afdeling ICT, wordt het een lastig verhaal.

De meeste built-in layouts zitten (dus ingebouwd) in de c:\windows\system32\spool\DRIVERS\* directory en dan specifiek in de DLL's van bepaalde drivers en bijbehorende config-files.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:23

Qwerty-273

Meukposter

Waarschijnlijk niet, je kan wel zelf formaten toevoegen en die verwijderen. Maar het gros van de standaard papierformaten (waar de printer mee om kan gaan) zit voornamelijk gewoon in de drivers zelf gebakken. Wellicht dat daar een leesbaar definitie bestand tussen zit, maar die kans acht ik klein (en je hebt ook geen ondersteuning meer natuurlijk als je daar gaat editten).

Maar wat is het probleem dat je wilt aanpakken?

Je kan een standaard papierformaat instellen (A4?) en dan wordt die standaard gepakt bij het afdrukken. En Word heeft al sinds een tijd de optie om af te drukken naar het formaat wat je printer heeft ingesteld (de oude A4 vs Letter perikelen als je documenten uitwisselt tussen die twee formaten).
  • In Word, go to File --> Options
  • Go to the Advanced section and scroll down to the "Print" section
  • Select the "Scale content for A4 or 8.5 x 11" paper sizes" check box

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit hoort binnen WOS, niet binnen Algemene Zaken :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
@MAX3400 Ik heb in principe alle rechten dus kan best veel zelf aanpassen.
Ik ben de tussenpersoon tussen onze ICT-partner en mijn collega's.
Ik zelf vind het ook allemaal geen groot probleem, maar mijn collega's en manager willen dat dit opgelost wordt, en aangezien onze ICT-partner hier niet aan mee wil werken, vroegen ze of ik misschien een oplossing gevonden kon krijgen.
Zelf ben ik dus geen echte ICT'er dus ik krijg de DLL's gevonden, maar weet niet zo goed hoe ik deze aan kan passen.

@Qwerty-273 Ja klopt hier kwam onze partner ook al mee, voor Word is dit prima, deze staat in principe op A4 en we gebruiken hier af en toe A3, dan is het even door de lijst scrollen, maar dan krijg je die ook wel gevonden.
Het grootste probleem is bij het plotten. Wij hebben zelf al veel papierformaten aangemaakt specifiek voor onze printer, programma's en eigen wensen, maar willen dus al die extra papierformaten die we niet eens kunnen printen het liefst uit deze lijst halen.
Onze ICT-partner gaf ook al aan dat ze dit eventueel zouden kunnen aanpassen door de driver te ontleden en hier de papierformaten te verwijderen, maar zij zijn bang dat ze de drivers dan onbruikbaar maken dus willen dit niet voor ons doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
@Outerspace Mijn excuses, ik kreeg het juiste topic niet gevonden dus dacht ik post het in algemene zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Lang verhaal kort: "iemand" moet drivers gaan editen. Wat ik eenvoudigweg een zeer slecht idee vind. Zoals @Qwerty-273 aangeeft: support tot de voordeur dus ik zou ervoor kiezen om dit lekker in je OTAP-straat te doen en zeker niet "even zomaar in je actieve live omgeving".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Jensverhagen schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:00:
...en aangezien onze ICT-partner hier niet aan mee wil werken
...
Onze ICT-partner gaf ook al aan dat ze dit eventueel zouden kunnen aanpassen
Wat is het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
@MAX3400 Dat ze het wel kunnen doen, maar niet willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
Het grootste commentaar is er vanuit mijn collega's dat dit 'vroeger' wel kon.
Zij hebben ooit een script geschreven die ervoor zorgde dat al deze papierformaten automatisch van de server/printer verwijderd werden, dit was wel met windows xp / 7 en oude printers, maar deze instellingen zijn altijd mee overgenomen naar de nieuwe versies.
Nu zijn wij sinds kort over van ICT-partner en hebben deze onze server verbouwd en nieuwe printers geplaatst omdat de oude niet meer aan de beveiligingsprotocollen voldeden.
Sinds dit is gebeurt zijn al deze papierformaten weer tevoorschijn gekomen.
Nu moet ik dus gaan uitleggen dat er iets niet meer werkt zoals dat dit 'vroeger' wel kon.

Maar als ik hier lees, kan ik beter naar onze partner luisteren, en mijn collega's en directie vertellen dat ze er gewoon mee moeten leren leven.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:23

Qwerty-273

Meukposter

Jensverhagen schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:00:
Het grootste probleem is bij het plotten. Wij hebben zelf al veel papierformaten aangemaakt specifiek voor onze printer, programma's en eigen wensen, maar willen dus al die extra papierformaten die we niet eens kunnen printen het liefst uit deze lijst halen.
Eventueel kan het programma (waar je uit plot :) ) dit nog instellen. Bijvoorbeeld bij AutoCAD kan je instellen welke formaten wel en niet weergegeven worden. Maar dat is helaas wel programma specifiek, programma's die dat niet ondersteunen daar zie je alle ingebouwde formaten terugkomen.

HP heeft bijvoorbeeld bij enkele van haar drivers de mogelijkheid om bepaalde formaten wel of niet in te schakelen. Zoals in dit topic bij HP wordt weergegeven. Maar ik neem aan dat het in jullie geval niet een optie is in de driver.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
Qwerty-273 schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:18:
[...]

Eventueel kan het programma (waar je uit plot :) ) dit nog instellen. Bijvoorbeeld bij AutoCAD kan je instellen welke formaten wel en niet weergegeven worden. Maar dat is helaas wel programma specifiek, programma's die dat niet ondersteunen daar zie je alle ingebouwde formaten terugkomen.

HP heeft bijvoorbeeld bij enkele van haar drivers de mogelijkheid om bepaalde formaten wel of niet in te schakelen. Zoals in dit topic bij HP wordt weergegeven. Maar ik neem aan dat het in jullie geval niet een optie is in de driver.
@Qwerty-273 We gebruiken met name Revit en FoxitPDFReader, hierin heb ik nog geen opties gevonden om deze formaten te verbergen. En het zijn EPSON printers waar wij tegenwoordig mee printen/plotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het feit dat de ICT leverancier het volgende zegt.

"aangezien onze ICT-partner hier niet aan mee wil werken,"

Doet mij al wel vermoeden dat die weten wat je hiermee op je hals haalt want het aanpassen van drivers of DLL bestanden puur omdat het het iets overzichtelijker maakt is gewoon niet slim.
Deze bestanden zijn juist zo gemaakt om niet makkelijk aan te kunnen passen omdat er vaak meer dingen stuk gaan dan dat ze er beter van worden.

P.s. en ook omdat als je ze "makkelijk" aan zou kunnen passen een hacker er ook heel gretig mee aan de slag zou kunnen om alles en iedereen zijn moeder te hacken.
Drivers zijn dan ook gesigneerd met een certificaat en als je er iets in aanpast vervalt die signing en dus zal windows de driver niet meer herkennen en daar begint de ellende.

Als dit een printserver software is van zoals je aangeeft bijvoorbeeld Epson neem eens contact met hen op misschien dat die een idee hebben hoe en of je dit op een veilige manier kan doen?

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
Iedereen bedankt voor de reacties!
We hebben besloten alles te laten zoals het is, omdat jullie net als onze partner aangeven dat dit niet verstandig is om te doen en we alleen maar problemen kunnen creëren om iets te veranderen wat niet eens een echt probleem is.
Nogmaals bedankt voor jullie tijd en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensverhagen
Wat mij betreft mag @Tweakers dit topic afsluiten.
Pagina: 1