Elektraleiding leggen achter gipsplaat tbv el. raambekleding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:08
Ik wil graag elektrische raambekleding met 230 volt aansluiting monteren in een nieuwbouwhuis. Het huis is houtskeletbouw en wordt afgewerkt met gipsplaten.

Ik wil onderzoeken of ik, in de periode tussen de oplevering van het huis en de komst van de schilder, een elektraleiding kan (laten) leggen tussen de dagkant van het kozijn en de aanwezige wcd op 30 cm van de vloer (zie figuur).

Ik zie op de figuur: vanuit de dagkant moet er door diverse balken geboord worden tbv de leiding. Daarna een stuk naar beneden en mogelijk weer boren in 1 of meer balken (afhankelijk van de plaatsing van de wcd).
Deze ruimte hier zal opgevuld worden met isolatie (verwacht ik) en de gipsplaten zullen gemonteerd worden.

De aannemer nu nog deze leidingen mee laten nemen is helaas geen optie meer (bouwproces te ver gevorderd).
De aannemer zei zelf: een doos plaatsen in de muur (in de dagkant zou niet kunnen?) en dan vanuit die doos verticaal naar beneden met de leiding om weer uit te komen bij het blinddeksel. Qua zagen gaf hij aan gewoon te kunnen zagen in de gipsplaat en dan naderhand weer dicht te smeren (met?).

Ik vraag me af of deze constructie stevig genoeg gaat zijn? Je halveert als het ware de gipsplaat.
De schilder gaat overigens renovlies plaatsen. Mogelijk geeft dit extra stevigheid.

Verder: op 30 cm hoogte vanaf de vloer is een wcd aanwezig plus extra blinddeksel. Dit extra blinddeksel is bedoeld voor de aansluiting van de zonwering die we wel mee hebben genomen in de bouw. Zou het een alternatief kunnen zijn om vanuit de dagkant in te grijpen op de leiding die vanuit de hoek van het kozijn richting het blinddeksel gaat? Of mag/kan dat niet?

Allemaal losse vragen, maar het komt neer op: is dit een goed uit te voeren klus? Goed in de zin, netjes uit te voeren en netjes weg te werken? Het alternatief is raambekleding op accu maar ik zit niet zo te wachten om elke paar maanden een accu op te moeten laden. Het accu alternatief is ook duurder dus er is wmb ook budget om deze route te volgen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:25
na oplevering gipsplaat loshalen, leiding aanleggen, gipsplaat terug plaatsen geen optie?
De balk en 't kozijn kom je prima doorheen met een speedboor of iets netter een slangenboor.

Even de afbeelding ingevoegd. leest voor 't topic makkelijker dan externe linkjes moeten volgen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yNEYFNl.jpeg

[ Voor 16% gewijzigd door PROnline op 15-09-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Letterlijk twee 16/19mm gaatjes in niet constructief dragende delen, als je dat netjes aanlegt (dus pvc buizen die goed afgebeugeld zijn) lijkt me dat geen probleem.

Zelf zou ik wel liever alles wat buiten de schil van het huis zit op een aparte buitengroep hebben, maar dat is niet per se noodzakelijk.

Komt er geen kruipruimte onder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Wuursj

want worst is al bezet

Weet je de totale opbouw van de wand? Als hier nog een folie over heen gaat, wordt het netjes krijgen wel weer een ding. Gezien de geringe dikte van de balkjes lijkt dit 'alleen' de leiding spouw te zijn en zit er nog een dampremmer aan de andere kant van de OSB? Dat zijn wel dingen die ik zou willen weten voor ik hier aan zou beginnen :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:08
PROnline schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:24:
na oplevering gipsplaat loshalen, leiding aanleggen, gipsplaat terug plaatsen geen optie?
De balk en 't kozijn kom je prima doorheen met een speedboor of iets netter een slangenboor.
De gipsplaat wordt door de aannemer geschuurd en volgens mij ook al afgeplakt om de naad wat weg te werken ("behangklaar"). Ik weet niet hoe de gipsplaat gemonteerd wordt en of dit ook los te maken is.
pagani schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:29:
Zelf zou ik wel liever alles wat buiten de schil van het huis zit op een aparte buitengroep hebben, maar dat is niet per se noodzakelijk.

Komt er geen kruipruimte onder?
Qua groep heb ik hier helaas niks op te kiezen. Er is wel een kruipruimte maar dan moet je door de betonvloer heen gaan boren. Ik vermoed dat dit 't al snel niet waard is.
Wuursj schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:35:
Weet je de totale opbouw van de wand? Als hier nog een folie over heen gaat, wordt het netjes krijgen wel weer een ding. Gezien de geringe dikte van de balkjes lijkt dit 'alleen' de leiding spouw te zijn en zit er nog een dampremmer aan de andere kant van de OSB? Dat zijn wel dingen die ik zou willen weten voor ik hier aan zou beginnen :)
Nee, dit weet ik niet zeker. Aan de buitenkant gaat nog gemetseld worden en hoogstwaarschijnlijk komt daar ook nog isolatie tussen de bakstenen en de houten wand die je ziet (en je genoemde dampremmer?).
Aan de binnenzijde verwacht ik dat er isolatie opgevuld wordt + enige elektra die er gelegd wordt.
De aannemer is niet begonnen over folie aan de binnenzijde dus ik veronderstel dat deze niet aanwezig is.

Over erbij kunnen: de twee smaken die ik tot nu toe zie zijn demontage van de gehele gipsplaat ofwel een leidingstukje uit de gipsplaat zagen. Of mis ik nog iets?

Bij demontage van de gipsplaat moet je dan denk ik de gipsplaat losschroeven, plaat verwijderen, met slangenboor door de dagkant en misschien balken onderin, pvc leiding leggen tussen die beide punten en beugelen, gipsplaat terugplaatsen, dan weer aansluiten met gaasband en schuren. Of zoiets?
Welk type klusjesman kan ik het beste benaderen voor een offerte hiervoor? Een installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:25
JJJ schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:44:
[...]
Bij demontage van de gipsplaat moet je dan denk ik de gipsplaat losschroeven, plaat verwijderen, met slangenboor door de dagkant en misschien balken onderin, pvc leiding leggen tussen die beide punten en beugelen, gipsplaat terugplaatsen, dan weer aansluiten met gaasband en schuren. Of zoiets?
plamuren van voeg en schroeven, anders valt er niets te schuren.
Welk type klusjesman kan ik het beste benaderen voor een offerte hiervoor? Een installateur?
Elke generieke klusjesman die bij je in de buurt woont. niemand die voor zo'n klein klusje wil komen opdraven ben ik bang als de afstand te groot is. Maar ook prima klusje om zelf te doen. Of als je echt twee linker handen hebt, bezoek de werkplaats en vraag één van de werkmannen of ze een uurtje zwart willen doen voor 50 a 100 euro incl. materiaal.
Pagina: 1