Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 11:45
Dag,

Ik heb een offerte liggen voor zonnepanelen met en zonder micro omvormers.

Panelen komen op ons garage dak, hier passen 8 panelen op, gericht op het Zuidoosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIQQEKklpk05fCmTvOECBozPvpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a7r0NpDFnAljGoCj8pk3lNAE.png?f=user_large
Op één boom na geen last van schaduw. De boom is ongeveer 2 a 3 verdiepingen hoog en zodra de zon langs het zuiden gaat komt er wat schaduw over ons dak. In de zomer als de zon hoog staat dan zo goed als niet, maar in de herfst, lente dus wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8-HkS_ZNt_aOOs7zgkfqEUeHJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VKjBxlH5GCZkqiqSiXTFqtyP.png?f=fotoalbum_large

Voor wat betreft onze situatie. We hebben een Aurea Atlantic hybride warmtepomp en gaan hopelijk voor de winter nog vloerverwarming plaatsen (dat is ook de voornaamste reden voor deze panelen). We laden onze elektrische auto zelf op op de parkeerplaats naast de garage.

Ik twijfel zelf over micro omvormers gezien de situatie, maar durf er zelf eigenlijk geen keuze in te maken en ben in die zin op zoek naar wat advies over wel of niet en of de prijs schappelijk is.

Met omvormers:
8 x Longi 435wp Mono Black
Micro Enphase systeem
€ 3.700,-

Zonder omvormers:
8 x Longi 435wp Mono Black
Solax x3 3 fase 8.0 kW
€ 2.600

Als er extra info nodig is verschaf ik die graag.

Alvast dank!

Beste antwoord (via Crazymoose op 16-09-2025 12:51)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04
@99ruud99 bedoeld oost-west gerichte dakjes. Dan is te leggen zonder tussenruimte en past er doorgaans meer op het dak.

Waarom is je tekening geen rechthoek vol panelen?

Wat betreft de omvormer: je hebt 3,5kW aan panelen die alleen in korte pieken boven de 3kW gaan leveren. Dat ga je niet op een voor dit vermogen inefficiënte 8kW 3 fase omvormer doen maar op een enkelfase van maximaal 3,6kW.

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 15-09-2025 13:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3480 Wp op een 8000 watt 3fase omvormer?
Ik hoop dat dat een foutje is? Anders "next"

Als je panelen op zuid- (bijna?) oost legt, dan zal je van de boom wat minder last hebben, omdat dan het hoogste opwek moment al voorbij is.
Maar je auto staat smorgens thuis of savonds?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2025 12:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:43
Kan je geen dagjes maken? Volgens mij is dat ideaal op dit dak, zeker als je micro gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Geen van de 2. 8 panelen is veel te weinig voor die omvormer en micro’s zijn onvoldoende nuttig voor die ene boom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:05
Kan je niet een legplan maken met 600Wp of 700Wp panelen op betonvoeten? Dat scheelt gigantisch in materiaal. Omvormer zou je voor 1 fase kunnen gaan, kan je de auto ook mooi laden op diezelfde fase straks na het salderen. Ik zou geen micro's doen, wat maakt het uit als je bij volle zon wat minder opbrengst hebt door die boom? Bij volle zon is stroom toch weinig waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
AUijtdehaag schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:30:
3480 Wp op een 8000 watt 3fase omvormer?
Ik hoop dat dat een foutje is? Anders "next"

Als je panelen op zuid- (bijna?) oost legt, dan zal je van de boom wat minder last hebben, omdat dan het hoogste opwek moment al voorbij is.
Maar je auto staat smorgens thuis of savonds?
Mijn kennis hiervan gaat niet ver genoeg om wat zinnigs te kunnen zeggen over omvormers.

Auto staat voornamelijk 's avonds te laden. Maar ik hier houd ik niet teveel rekening mee verder omdat ik kan laden op kosten van de baas.

Is opstelling oost of zuid nog iets over te zeggen? Het kan volgens mij best op zuid. De buren hebben ook oost, dat is qua optiek wel netter.
99ruud99 schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:33:
Kan je geen dagjes maken? Volgens mij is dat ideaal op dit dak, zeker als je micro gebruikt.
Emm wat zijn 'dagjes'? :?
Ronald schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:51:
Geen van de 2. 8 panelen is veel te weinig voor die omvormer en micro’s zijn onvoldoende nuttig voor die ene boom.
Okey dus geen micro's. En de opmerking van AUijtdehaag over de omvormer. Deze is te 'zwaar', 'groot'?

Ik zag in een ander Topic de website stralendgroen voorbij komen. Ben zelf verder wel handig, niet in elektrotechniek, maar kan wel iemand regelen die dit kan doen mogelijk. Het plaatsen zal geen issue zijn. Even uitgaande van alle geadviseerde opties zit ik aan ongeveer 1500. Dat scheelt ook nogal. Natuurlijk excl arbeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je afmetingen dak hebt dan kunnen we mee denken.

Oost/west zou je dan wellicht ook kunnen doen.
En als je toch geld uitspaart tov een offertje, plaats je meteen een marstek batterij erbij in je schuurtje.
Heb je 1 of 3-fase in je schuurtje en is dit een aparte groep?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2025 13:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@99ruud99 bedoeld oost-west gerichte dakjes. Dan is te leggen zonder tussenruimte en past er doorgaans meer op het dak.

Wat betreft de omvormer: je hebt 3,5kW aan panelen die alleen in korte pieken boven de 3kW gaan leveren. Dat ga je niet op een voor dit vermogen inefficiënte 8kW 3 fase omvormer doen maar op een enkelfase van maximaal 3,6kW.

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 15-09-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
AUijtdehaag schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:13:
Als je afmetingen dak hebt dan kunnen we mee denken.

Oost/west zou je dan wellicht ook kunnen doen.
En als je toch geld uitspaart tov een offertje, plaats je meteen een marstek batterij erbij in je schuurtje.
Heb je 1 of 3-fase in je schuurtje en is dit een aparte groep?
Oei afmetingen heb ik niet precies. Ook niet zo voorhanden. De ongeveer afmetingen zijn, breedte van de tuin 5,5m en 6,5m. Zijn geschakelde garages. De buren hebben dezelfde oppervlak en die hebben er 8 op oost staan. Op een deel liggen ze dus achter letterlijk naast elkaar (onze panelen en die van de buren).

Ik zal me is gaan inlezen in batterijen dan. In onze schuur hangt nog een apparte kast met één group. 3 fase.
Ronald schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:13:

Ah 'dakjes'. Begrijp het. Durf niet zo te zeggen of er dan meer panelen passen. Dat moet ik dan eerst uitzoeken. Okey dus omvormer is veruit overkill. Via StralendGroen wordt het een GroWatt MIC 3300X. Dat zou dus meer passend zijn.

Garages zijn 'geschakeld'. Buren hebben hun zonnepanelen al liggen op Oost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-UuJJh17wUobEATAT8RDDqThkQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wfWOpXKonIxMT7yqCiLJGk2Q.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:05
Crazymoose schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:07:
[...]
Ik zag in een ander Topic de website stralendgroen voorbij komen. Ben zelf verder wel handig, niet in elektrotechniek, maar kan wel iemand regelen die dit kan doen mogelijk. Het plaatsen zal geen issue zijn. Even uitgaande van alle geadviseerde opties zit ik aan ongeveer 1500. Dat scheelt ook nogal. Natuurlijk excl arbeid.
Ik heb vorige maand zelf in een dag met 2 vrienden 22 van die 600wp panelen op betonvoeten van De Groot beton gelegd, was goed te doen door ze portrait op de grote voeten te leggen, alleen die voeten het dak op krijgen is zwaar en heb ik met een lift gedaan. Dan kan je voor 200,- per paneel klaar zijn (inclusief al het materiaal en omvormer etc). Maar het is inderdaad erg afhankelijk van de afmetingen van je dak wat goed past.

Oost/West kan landscape of potrait:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrQVRVbBkpV-GFBuYXPi8qmKW8A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M5FMXcnfSJI2NjDkcrBP9cKw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bOKrlSIZmEg5clQOQippQ94g64=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4xom4PTDk9EVB35h4RcwVlHV.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door HeldereM op 15-09-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
HeldereM schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:37:
[...]

Ik heb vorige maand zelf in een dag met 2 vrienden 22 van die 600wp panelen op betonvoeten van De Groot beton gelegd, was goed te doen door ze portrait op de grote voeten te leggen, alleen die voeten het dak op krijgen is zwaar en heb ik met een lift gedaan. Dan kan je voor 200,- per paneel klaar zijn (inclusief al het materiaal en omvormer etc). Maar het is inderdaad erg afhankelijk van de afmetingen van je dak wat goed past.
Thanks voor de tip. Ben bang dat ons dak dit niet heel gaaf gaat vinden. Misschien dat ik hier mis zit, maar dit is een stuk zwaarder denk ik. Daarnaast wil het oog ook wat, niet alles is een financiële overweging :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:43
Wat zijn de afmetingen van je dak?
Persoonlijk vind ik dakjes (sorry autocorrect) mooier, maar dat is ook aan jezelf. Qua gewicht maakt het weinig uit, qua kosten zijn dakjes iets goedkoper dan allemaal 1 richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Is er al een installateur komen kijken naar de situatie. Is wel het minst wat ze mogen doen toch?

Neem aan dat heblt bij alle offertes erbij zit. Maar vergeet het elektra werk niet voor de panelen.

Zoals de andere ook aamgeven zijn dakjes, oost-west opstelling verruit het efficients.

P.s. ik weet niet welke regio je zit maar een suggestie via DM gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
Dank allemaal voor de toevoegingen en tips. Een wat kleinere omvormer kan de prijs iets doen zakken en met arbeid en alle randzaken erbij denk ik dat ik een aardige offerte heb liggen vanuit deze partij. Ik ga deze nog langs andere leggen en dan een keuze maken.
Pagina: 1