remeha tzerra ace pompt water denk ik niet rond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkyw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 22:22
Ik heb bij mij thuis een nieuwe schuimbeton vloer met vloerverwarming en tegels geplaatst.
Nu ben ik op het punt dat ik de vloerverwarming langzaam kan gaan aanzetten.

In eerste instantie deed de ketel helemaal niets toen ik mijn Tado op 21 graden gezet had.
Ik denk dat dat kwam doordat er origineel een oude thermostaat zat en ik nu die vervangen heb voor een Tado.
Hierdoor in de Tado ingesteld dat die via Opentemp moet communiceren en de ketel open gemaakt om te kijken of die daar ook goed aangesloten zat (dat zat die).
Na de wijziging in de Tado begon dus het logotje van verwarming te branden dus hij krijgt nu wel een signaal door.

Ik heb de thermostaat ingesteld op 21 graden en de thermostaat knop op de vloerverwarming op 20 graden (deze ga ik dan wekelijks verhogen met 5 graden).
Nu wordt de leiding die uit de ketel komt lekker warm alleen wordt het water volgens mij niet rond gepompt want de retourleiding blijft koud en de leidingen bij de verdeler ook.
Op het scherm van de ketel zie je ook het logotje van de verwarming dus hij is ook aan het verwarmen.

Iemand enig idee wat ik kan doen om te zorgen dat de ketel rond gaat pompen?
De installateurmenu werd ik niet veel wijzer van met al die codes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Heb je een vloerverwarming pomp of verwacht je dat de pomp van de ketel dat aankan?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45
De thermostaat op je vloerverwarming is een maximaalthermostaat, zet die eens op 30-40 en kijk dan of je wel flow hebt. Je ketel is waarschijnlijk vol over een bypassventiel aan het pompen omdat de verdeler geen warm water accepteert (verdelerthermostaat staat dicht).

Je bent waarschijnlijk beter af met een verdeler zonder pomp en maximaalthermostaat (=flowrestrictie) als je vloerverwarming als ZLTV aangelegd is, dus mocht je nog kunnen wisselen...

Verder vragen zouden zijn:
- wat is de aanvoerleiding-diameter vanaf de ketel
- wat is de aanvoertemperatuur van de ketel

De retourleiding zal zeker een tijdje koud blijven overigens, de vloer zal flink wat warmte opnemen als deze nog koud is.

[ Voor 48% gewijzigd door P5ycho op 15-09-2025 10:26 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkyw
Ben(V) schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:21:
Heb je een vloerverwarming pomp of verwacht je dat de pomp van de ketel dat aankan?
Ik heb ook een pomp bij de vloerverwarming zitten en die stond ook aan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkyw
P5ycho schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:21:
De thermostaat op je vloerverwarming is een maximaalthermostaat, zet die eens op 30-40 en kijk dan of je wel flow hebt. Je ketel is waarschijnlijk vol over een bypassventiel aan het pompen omdat de verdeler geen warm water accepteert (verdelerthermostaat staat dicht).

Je bent waarschijnlijk beter af met een verdeler zonder pomp en maximaalthermostaat (=flowrestrictie) als je vloerverwarming als ZLTV aangelegd is, dus mocht je nog kunnen wisselen...

Verder vragen zouden zijn:
- wat is de aanvoerleiding-diameter vanaf de ketel
- wat is de aanvoertemperatuur van de ketel

De retourleiding zal zeker een tijdje koud blijven overigens, de vloer zal flink wat warmte opnemen als deze nog koud is.
Aah dat kan ik nog eens proberen inderdaad!
Jaa snap dat de retour nog even duurt voor die warm wordt maar de aanvoer in de trapkast van de verdeler (die loopt rechtstreekst van de ketel naar de verdeler d.m.v. een 32mm meerlagenbuis) werd ook niet warm.

- Aanvoerleiding is 32mm meerlagenbuis naar een verdeler in de trapkast en vanaf daar met 16mm naar de vloerverwarming verdeler (1.5 meter afstand) en de radiatoren in de rest van het huis.
- De aanvoertemperatuur van de ketel heb ik op 40 graden gezet.

Warm water doet het wel weet niet of dat nog uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Jammer dat je verdeler op 16mm meerlagenbuis zit. Voor 3 lusjes wil dat nog wel, maar als dat er meer zijn wil je wel een grotere doorgang dan 10mm (16x2 = 12mm binnendiameter, dan nog 1mm wanddikte voor de steunhuls in de koppeling). Liefst minstens 22mm staal of 25/26mm meerlagenbuis.

Je maximaalthermostaat op 20 zal gewoon volledig dicht zijn. Dat ding meet de retourbalk van de verdeler, die is gewoon kamertemperatuur. Draai die open tot een graad of 25-30, dan pas gaat er water lopen.

Verder gebruik je TADO, ik neem aan dat je radiatoren allemaal dicht zitten? Als alle radiatoren dicht zitten en ook je vloerverwarmingsverdeler zit dicht, krijg je geen water op je eerste verdeler, aangezien daar geen doorstroom is.
Ik vermoed dat er ergens een bypass zit die nu de volle bak aan water moet doorpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45
Dat stuk 16mm is te dun voor verwarmen op zeer lage temperatuur, uitgaande van een verdeler met genoeg groepen voor een hele benedenverdieping. De lagere aanvoertemperatuur (en dus minder afgifte per liter verpompt water) moet namelijk gecompenseerd worden door een hoger debiet. Die 16mm leidingdiameter maakt dat lastig.

Samen met je maximaalthermostaat en verdeler met pomp heb je een vloerverwarmingssysteem dat minder goed om kan gaan met aanvoertemperaturen van 40grC en lager. Zonde, want dat is gratis extra rendement. En, makkelijk overstappen op een warmtepomp later.

Om nu je vloer warm te krijgen kun je je ketel even op 50grC zetten, de maximaalthermostaat even op minstens 30. Voel daarna aan de aanvoerleiding of die warm wordt. Daarna kun je per vvwgroep voelen of deze ook warm worden.
Zo ja, dan kun je de maximaalthermostaat terugdraaien naar 25C als je vvw opstookprotocol dat verlangt.

Op welke temperatuur je ketel en thermostaat af moet stellen is afhankelijk van aanvoerleidingdiameter, restrictie maximaalthermostaat, lengte en hoeveelheid vvwgroepen. Als je wilt optimaliseren voor zo laag mogelijk gasverbruik dan zijn daar nog stappen te nemen. mocht je dat willen, dan zul je moeten investeren in een andere verdeler en grotere leidingdiameter.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkyw
P5ycho schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:16:
Dat stuk 16mm is te dun voor verwarmen op zeer lage temperatuur, uitgaande van een verdeler met genoeg groepen voor een hele benedenverdieping. De lagere aanvoertemperatuur (en dus minder afgifte per liter verpompt water) moet namelijk gecompenseerd worden door een hoger debiet. Die 16mm leidingdiameter maakt dat lastig.

Samen met je maximaalthermostaat en verdeler met pomp heb je een vloerverwarmingssysteem dat minder goed om kan gaan met aanvoertemperaturen van 40grC en lager. Zonde, want dat is gratis extra rendement. En, makkelijk overstappen op een warmtepomp later.

Om nu je vloer warm te krijgen kun je je ketel even op 50grC zetten, de maximaalthermostaat even op minstens 30. Voel daarna aan de aanvoerleiding of die warm wordt. Daarna kun je per vvwgroep voelen of deze ook warm worden.
Zo ja, dan kun je de maximaalthermostaat terugdraaien naar 25C als je vvw opstookprotocol dat verlangt.

Op welke temperatuur je ketel en thermostaat af moet stellen is afhankelijk van aanvoerleidingdiameter, restrictie maximaalthermostaat, lengte en hoeveelheid vvwgroepen. Als je wilt optimaliseren voor zo laag mogelijk gasverbruik dan zijn daar nog stappen te nemen. mocht je dat willen, dan zul je moeten investeren in een andere verdeler en grotere leidingdiameter.
Oke dat ga ik vanavond proberen dankjewel!
Ik heb totaal maar 4 groepen van nog geen 40m2 aan totaal oppervlakte.
Pagina: 1