Burgerinitiatief-SoS fluitje-spinoff-wij eisen de nacht op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 11:14
Ik zou jullie via deze weg om een gunst willen vragen.

De afgelopen week is er in de media veel aandacht geweest voor een spontaan opgezette actie met SOS-Fluitjes, zie hiervoor o.a.

NH Nieuws

Ik ben de afgelopen dagen druk geweest hiermee en ook in contact gekomen met de initiatiefnemers (René en Nico) om wat puntjes van aandacht, een idee (braille) en toestemming met hen te bespreken voor het breder te delen van deze actie.

Inmiddels is dat allemaal geregeld en wil ik jullie dus om een gunst vragen om onderstaande zoveel als mogelijk te delen binnen je familie, vrienden, collega’s, sportclubs, makerspaces etc. etc.
_________________________________________________________________________________

Tijdens de coronapandemie hebben hobbyisten met 3D printers en lasersnijders al laten zien dat ze een verschil kunnen maken op het gebied van PBM (Persoonlijke Bescherming Middelen)

Dankzij ons konden we gedeeltelijk de tekorten oplossen door onze 3D printers, Lasersnijders, etc. te laten draaien en echt "Om niets" mensen te helpen.

Het ontwerp en alle andere informatie staat op Github en ja dit is een ander fluitje als in het artikel omdat de licentie van dat fluitje dit type gebruik niet toe staat en dat probleem hiermee is opgelost. Er zullen nog meer ontwerpen gedeeld worden zodra er toestemming is van de makers en de juiste licentie gebruikt wordt.

Als iedereen die een 3D printer heeft één spoel filament doneert/schenkt voor dit doel en de SOS-fluitjes neerlegt bij Theaters, Bioscopen, Apotheken, Sportscholen, etc. etc. moeten we genoeg SOS-fluitjes kunnen produceren om iedereen zich veiliger te laten voelen op straat.

Dit is geen speelgoed dus probeer qua locatie waar je ze wilt gaan verspreiden er rekening mee te houden dat kinderen onder de 16 deze het liefste niet kunnen meenemen maar dit krijgen via hun ouders, ooms, tantes etc. zodat er uitleg bij gegeven kan worden waar dit voor bedoeld is, dit om "De herdersjongen en de wolf" gevolgen te voorkomen. Wie had uiteindelijk geen “hekel” aan vuvuzela’s 😉

Help ons dit bericht te delen naar anderen om het effect zo groot mogelijk te maken.

[ Voor 2% gewijzigd door The-Priest-NL op 17-09-2025 08:17 . Reden: thingyverse -> Github ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De intentie is goed, maar hier moeten we toch even intern eerst toestemming voor vragen. Ik doe voor hem voor nu op slot.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:15

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Ondanks dat dit sympathiek bedoeld is valt dit onder reclame en promotie en is daarmee helaas niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:15

NMH

Moderator General Chat
Na overleg weer open.

AWM -> MME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
3D printers zijn natuurlijk ideaal voor lage oplages en unieke zaken. Maar voor zulke massaproductie, is het niet goedkoper dat gewoon uit China oid te halen, zelfs als je de apparatuur hier al hebt staan?

Eg: https://www.alibaba.com/t...stle&categoryId=100007349, de goedkoopste zitten onder de 10 cent per fluitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
Dank voor het toestaan @NMH en crew.

Ik zal de startpost gaan updaten omdat deze eerste post eigenlijk niet de lading dekt en achteraf bezien niet genoeg uitleg geef naar mijn eigen maatstaven (iets met enthousiast en doen voor denken/uitwerken)

@Sissors
Uit een spoel (1kg) haal je ongeveer 333 fluitjes (3gr p/s)
1 spoel PLA is ongeveer €13,- a €15,- dus 4 a 5 cent (naar boven afgerond)

Tuurlijk daar komt electra, printer afschrijving, nozzels nog bij.

Echter als ik jouw linkje volg dan zit ik tussen de US$33.30 - US$96.57 voor 333 fluitjes :)

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zag dit initiatief ook voorbij komen en had toegezegd hier ook wel aan mee te willen werken.

Heikel punt is echter de verspreiding ervan. Je schrijft wel over theaters etc, maar is daar al contact mee gelegd? Ik merk dat ik geen zin (en tijd) heb om dat stukje ook voor mijn rekening te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
sOid schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:21:
Ik zag dit initiatief ook voorbij komen en had toegezegd hier ook wel aan mee te willen werken.

Heikel punt is echter de verspreiding ervan. Je schrijft wel over theaters etc, maar is daar al contact mee gelegd? Ik merk dat ik geen zin (en tijd) heb om dat stukje ook voor mijn rekening te nemen.
Ik ben vanmiddag aan de wandel gegaan en kan het volgende mededelen.
  • Grote kentens retail
  • Is lastig, mag over het algemeen niet zomaar omdat het via het hoofdkantoor moet lopen.
  • Mom & Pop shops
  • Staan er zeker voor open, soms een leuk debat over wel of niet maar dat is juist mijn insteek (komt nog wel in de aangepaste startpost.)
  • Bibliotheken, Buurhuizen, etc.
  • Leuke gesprekken en nog geen nee gehoord
  • Theaters
  • Weet ik nog niet, dag ging sneller als verwacht.
Daarnaast hangt het er denk ik ook vanaf wat voor een vlucht het gaat krijgen, ik ben nu de eerste in mijn woonplaats. maar het zou fijn zijn als er meer mensen komen die bijvoorbeeld die locaties kunnen "bijvullen" als ze door de voorraafd zijn,

Dus het regelen hangt er erg vanaf of er al iemand is die het ook is gaan doen in jouw woonplaats.

Ik ben nu alles aan het bundelen op Github dus werp eens een blik zou ik zeggen.

Tof trouwens dat je al in actie wilde komen O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07:10
De fluitjes delen ze gratis uit aan vrouwen, zodat die veilig over straat moeten kunnen
Waarom alleen voor vrouwen, terwijl mannen op straat juist *vaker* slachtoffer van geweld zijn?
Geweldsdelicten gebeuren het meest op straat

Mannen en vrouwen die slachtoffer van geweld werden, geven het meest aan dat dit geweld op straat plaatsvond (zie tabel B7.1.2). Vooral bij mannen is dit het geval (46 procent, en 32 procent bij vrouwen).
Bron: https://longreads.cbs.nl/...024/sociaal-veilig-leven/

[ Voor 11% gewijzigd door FrostHex op 16-09-2025 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
FrostHex schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:13:
[...]

Waarom alleen voor vrouwen, terwijl mannen op straat juist *vaker* slachtoffer van geweld zijn?

[...]

Bron: https://longreads.cbs.nl/...024/sociaal-veilig-leven/
Vandaar ook dat ik dat heb aangepast naar;
moeten we genoeg SOS-fluitjes kunnen produceren om iedereen zich veiliger te laten voelen op straat.
Juist omdat dat me al niet "zinde" ook is deze actie geen oplossing.

Maar als dit ook maar één slachtoffer kan voorkomen totdat het maatschappelijk debat nu eindelijk eens plaatst gaat vinden is het voor mij al succesvol geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door The-Priest-NL op 17-09-2025 08:12 . Reden: Debat en mening eruit verwijderd, dit gaat alleen over de actie zelf. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

*knip* Nee het gaat hier niet om meer dan de actie, dit is geen AWM.

[ Voor 97% gewijzigd door Gonadan op 17-09-2025 07:50 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Modbreak:Let op: dit topic gaat alleen over de actie en hulp aan de actie.

Voor discussie over de insteek of het anderszins maatschappelijke discussie erbij betrekken is hier geen plaats. Het staat niet voor niets bewust in MME om de actie zelf een kans te geven.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The-Priest-NL
@Gonadan Bedankt, helaas had ik zelf niet door dat hij nu in MME stond en dacht ik dat hij nog in AWM stond waar ik hem had aangemaakt.

Laten we het debat inderdaad ergens anders voeren, en het hier alleen over de actie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
The-Priest-NL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:10:
@Gonadan Bedankt, helaas had ik zelf niet door dat hij nu in MME stond en dacht ik dat hij nog in AWM stond waar ik hem had aangemaakt.

Laten we het debat inderdaad ergens anders voeren, en het hier alleen over de actie hebben.
Dat is hier gebeurd: NMH in "Burgerinitiatief-SoS fluitje-spinoff-wij eisen de nacht op"

Kleine toelichting op het heropenen:
We vinden het een leuke en goedbedoelde actie en willen daarom wel een keer zoiets toestaan. Maar als we ook de maatschappelijke discussie hieromtrent gaan voeren dan sneeuwt alles onder en blijft er voor de actie zelf geen ruimte meer. En dan zal het topic op slot moeten want is het niet meer vruchtbaar voor de TS. En vandaar ook de verplaatsing naar MME, om het maatschappelijke te weren uit specifiek dit topic, maar ook omdat hier gewoon de meeste 3D-printer eigenaren zitten. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 17-09-2025 09:01 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1