Ik heb op zoek naar een betaalbare tablet (EUR 300-750) waarop ik Linux kan installeren. Ik heb wel iets gevonden op de volgende website https://nl.starlabs.systems/pages/starlite, maar die is van vorig jaar. Hebben jullie suggesties?
Vraag
Alle reacties
Misschien handig om te vermelden, wat wil je met die laptop gaan doen? Prijs range van 300 tot 750 is nogal groot. Waar moet hij aan voldoen? Hardware functies, geheugen, storage, bluetooth/wifi..
Je post is nogal summier.
Iedere tablet met een x86x64 processor daar kan je linux op installeren zonder al teveel moeite.
Tablets met een ARM chipset zal het ook wel gaan, mits je zelf van knutselen houdt als het niet standaard werkt uit de doos. Je bent dan wel gelimiteerd aan wat mensen voor jou al uitgedokterd hebben.
Je post is nogal summier.
Iedere tablet met een x86x64 processor daar kan je linux op installeren zonder al teveel moeite.
Tablets met een ARM chipset zal het ook wel gaan, mits je zelf van knutselen houdt als het niet standaard werkt uit de doos. Je bent dan wel gelimiteerd aan wat mensen voor jou al uitgedokterd hebben.
Bedankt voor je reactie! Ik ben op zoek naar een tablet met minimaal 16 Gb intern geheugen en met een x86x64 processor, 512 GB geheugen. Verder maakt het me niet uit.
[ Voor 9% gewijzigd door smily01 op 14-09-2025 19:24 ]
Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Voor tablets is dat Koopadvies en leveringen smartphones en tablets
Move OH -> KST
Verder zou ik je aanraden wat meer inhoud aan je vraag te geven. Welke Linux distro(s) overweeg je? En hoe zit het met je kennis en ervaring op dit vlak? Als mensen dingen roepen over bootloaders flashen en cross-compilen, gaat er dan een lampje branden of klinkt dat eng en onbekend?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Voor tablets is dat Koopadvies en leveringen smartphones en tablets
Move OH -> KST
Verder zou ik je aanraden wat meer inhoud aan je vraag te geven. Welke Linux distro(s) overweeg je? En hoe zit het met je kennis en ervaring op dit vlak? Als mensen dingen roepen over bootloaders flashen en cross-compilen, gaat er dan een lampje branden of klinkt dat eng en onbekend?
Oslik blyat! Oslik!
Het jaar van uitgifte is minder belangrijk bij Linux, je bent minder afhankelijk van hardware leveranciers die een rom maken zoals je bij Android of iOS hebt.
Buiten degene van Starlabs die je gevonden hebt kun je hier ook nog eens kijken: https://volla.online/en/operating-systems/ubuntu-touch/
Of zoek een willekeurige Windows tablet, die zijn over het algemeen allemaal wel om te bouwen naar een Linux naar keuze.
Buiten degene van Starlabs die je gevonden hebt kun je hier ook nog eens kijken: https://volla.online/en/operating-systems/ubuntu-touch/
Of zoek een willekeurige Windows tablet, die zijn over het algemeen allemaal wel om te bouwen naar een Linux naar keuze.
Hier wat tablets gesorteerd op prijs.
Ik denk dat ik de usecase niet snap om met 16GB RAM en 512GB storage "minstens" te moeten rondlopen. Zoals je ziet in mijn filter zijn die dun gezaaid binnen jouw budget. Scheelt wel in het (zelf) uitzoeken welke van de tablets eventueel geinstalleerd kunnen worden met een Linux-disstro
De link van @swhnld laat zien dat de Volla Tablet ook al 700 Euro mag kosten en daar zit maar 12GB RAM in.
Ik denk dat ik de usecase niet snap om met 16GB RAM en 512GB storage "minstens" te moeten rondlopen. Zoals je ziet in mijn filter zijn die dun gezaaid binnen jouw budget. Scheelt wel in het (zelf) uitzoeken welke van de tablets eventueel geinstalleerd kunnen worden met een Linux-disstro
De link van @swhnld laat zien dat de Volla Tablet ook al 700 Euro mag kosten en daar zit maar 12GB RAM in.
[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 16-09-2025 14:31 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
@smily01 PineTab
, ik heb de early adopters (proefkonijnen)versie van de eerste, heb er Mobian op draaien.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heb even gekeken maar de PineTab en PineTab 2 komen toch helemaal niet met 16GB RAM? Of is er een aanvullende pagina/configuratie die ik niet 1-2-3 terugvond hierover?Raven schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:12:
@smily01 PineTab, ik heb de early adopters (proefkonijnen)versie van de eerste, heb er Mobian op draaien.
Dat staat nergens in de startpost (echter 2 posts verder zie ik nu) en de gevraagde 16 Gb is 2GB, er zijn een 4GB en 8GB versie die daaraan voldoenMAX3400 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:54:
[...]
Heb even gekeken maar de PineTab en PineTab 2 komen toch helemaal niet met 16GB RAM? Of is er een aanvullende pagina/configuratie die ik niet 1-2-3 terugvond hierover?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dan doe je de aanname dat @smily01 de notaties snapt. En dan doe ik de aanname dat als het wel over 2GB gaat, dat Pricewatch allang geraadpleegd was en de startpost completer was waarom tientallen/honderden tablets niet voldoenRaven schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:31:
[...]
Dat staat nergens in de startpost (echter 2 posts verder zie ik nu) en de gevraagde 16 Gb is 2GB
De beste optie is een laptop die naar een tablet stand kunt flippen zoals: uitvoering: HP Omnibook 5 Flip 14" 2-in-1 14-fp 0851nd
Sorry maar dat is geen goed advies. Je zal best linux kunnen installeren, maar of Wifi/Bluetooth/Camera/Geluid/Hibernating etc etc allemaal werkt is een tweede. Als voorbeeld hier het overzicht van alle mogelijke problemen als je Linux installeert op een Surface Pro: https://github.com/linux-...rted-Devices-and-Featuresd5stick schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:08:
Ben zelf ook in de markt voor een Linux tablet, en twijfel tussen een echt tablet en een 2-in-1 laptop.
Tablet opties zijn (min of meer in naar mijn idee aflopende volgorde van geschiktheid):
- Starlite (coreboot!)
- Surface 9/10 (zie link boven, ik kan zonder werkende camera's, als 10 kon hibernaten onder linux had ik de 9 niet genoemd)
- Volla Tablet
- Juno Tab 3 of 4 (3 is alleen niet meer nieuw te krijgen, 4 is nog in ontwikkeling)
- Minisforum V3 SE 3-in-1
- Pinetab 2
- Fydetab Duo
- Framework 12 (had deze al bijna gekocht, maar toen zag ik in een review dat het scherm een erg slecht kleurenbereik heeft)
- System76 Lemur Pro (prijzig en geen vertegenwoordiging in of verzending vanuit EU voor zover ik weet)
- Lenovo Yoga (geen exacte types uitgezocht nog)
[ Voor 5% gewijzigd door pimlie op 27-09-2025 17:19 ]
Bedankt voor jullie advies! Ik heb uiteindelijk de Starlite uitgekozen, maar ik had problemen om er Ubuntu, Opensuse Aeon en Fedorta op te installeren. Ik heb inmiddels de Starlite geretourneerd.
Pagina: 1