Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Ik werk nu al bijna 20 jaar in de zorg (GGZ en tegenwoordig Jeugdzorg), iets wat ik een prachtig mooi beroep vind, en zoals volgens mij vrij normaal is, vraag ik mij weleens af, is er iets anders wat goed bij me zou passen.
Nu ben ik bij de meeste dingen vrij vluchtig qua interesse, en blijven de meeste dingen niet lang hangen. Veel vind ik leuk als hobby af en toe, maar daar blijft het bij.

Inmiddels ruim 4 jaar geleden begon ik met ontwerpen en 3D printen, waarbij de printer voornamelijk dient om mijn ontwerpen tot realiteit te brengen, en nog steeds doe ik dit met veel plezier. Ik haal dan ook veel voldoening uit het ontwerpen van producten, constant bedenken hoe iets beter kan, denken aan wat mensen mogelijk nodig hebben, en waar je rekening mee moet houden met een ontwerp. Ik vraag me dan ook af na al die jaren, is dit niet iets voor mij?

Ik vraag mij alleen af, is hier echt behoefte aan, wordt er energie in mensen gestoken om ze meer vaardigheden aan te leren, of is de markt zo vol dat als je niet een zeer uitgebreide kennis heb, dat je geen kans maak.

Ik heb wel wat rondgekeken, maar ik krijg geen hoogte of ik hier echt een kans in zou maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSdetDw4PsRQLp4AJUHKeBkSvK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgsukk7MucqcDkVekrj2RGiO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8_T7K0f9f4uzCcN2OmEWIwGrCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb7vbXwD9aBoEU4RxB2xC4vV.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit is een voorbeeld van mijn laatste project. Een medicijndoos met een vak in het midden. De ring draait, en door de plaatsing van 3 magneten in de ring, en 5 in de doos, schakelt die mooi op ieder van de 15 locaties. De deksel werk met 3 magneten naar 1 kant, en 1 naar de andere kant, waardoor goed blijft zitten op de juiste positie, maar als die draait wordt die naar boven geduwd om hem los te halen (dit is ook wat je ziet op de foto, anders is die natuurlijk goed afgesloten). Duw je hem nog een keer dan valt die er zo goed als uit. Tevens heeft de ring inhammen waardoor ook iemand die geen nagels heeft en geen grip krijgt, door bijv een broodmes de ring te kunnen oplichten. Verder zijn de vakjes gekleurd (roze in dit geval door de wens voor wie ik deze heb geprint), zodat pillen hier goed zichtbaar op zijn, en mocht er 1 blijven steken of met vullen in het verkeerde vakje belanden, dat dit ook duidelijk te zien is.
In de vakjes van de magnet zitten symbolen geprint, zodat men met het plaatsen van de magnet, kunnen zien welke kant ze moeten op staan.

Ik deel dit, zodat mochten er mensen bekend zijn in dit werkveld, om te kunnen inschatten of ik het juiste inzicht heb om een goed product te kunnen maken.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik herken het, zelf ook in de afgelopen jaren langzaamaan CAD geleerd en wat meer geleerd over hoe je dingen kunt ontwerpen voor productie.
Waar ik snel tegenaan liep is dat de meeste vacatures in dit veld echt extensieve CAD-training en vaak een opleiding eisen. Iets meer dan een leuk ontwerpje.
Als je geld wil verdienen met je ontwerp kun je het beste naar Etsy kijken (die hebben nu het verkopen van ontwerpen van anderen verboden) of bijv. je modellen op Cults3D verkopen. Daar is best prima geld mee te verdienen als je goede ideeën hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Oon schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:41:
Ik herken het, zelf ook in de afgelopen jaren langzaamaan CAD geleerd en wat meer geleerd over hoe je dingen kunt ontwerpen voor productie.
Waar ik snel tegenaan liep is dat de meeste vacatures in dit veld echt extensieve CAD-training en vaak een opleiding eisen. Iets meer dan een leuk ontwerpje.
Als je geld wil verdienen met je ontwerp kun je het beste naar Etsy kijken (die hebben nu het verkopen van ontwerpen van anderen verboden) of bijv. je modellen op Cults3D verkopen. Daar is best prima geld mee te verdienen als je goede ideeën hebt.
Dat zag ik ook al in vacatures, maar we kennen ook allemaal wel de 'meme' van 'Gezocht: 15 jarige met minimaal 6 jaar werkervaring'. Iets willen is iets anders dan het ook kunnen krijgen. Vandaar ook de vragen of bedrijven die potentie zien, hier echt in willen investeren, of dat de markt verzadigd is, dat ze hier geen enkele moeite voor doen.

Verder heb ik niet heel veel interesse in het beheren van een winkel, zeker met een Etsy kom ik meer uit op een printfarm met uiteindelijk voor mezelf lopende band werk, ik ben liever aanzienlijk tijd bezig met ontwerpen en het maken van prototypes, en dan weer verder gaan, ipv een paar dingen designen en dan vervolgens op het verkopen zitten.

Tevens weet ik nog niet wat ik precies met mijn ontwerpen wil doen, zit daar nog erg over te twijfelen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Heb je al gekeken naar cursussen industriële vormgeving? Keuze uit verschillende richtingen, zowel technisch of creatief. Gevoel voor vorm zal je wel hebben, maar kan je je ideeën ook in eerste instantie op tekening uitwerken? Of ben je daar nooit mee bezig geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Begur schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:11:
Heb je al gekeken naar cursussen industriële vormgeving? Keuze uit verschillende richtingen, zowel technisch of creatief. Gevoel voor vorm zal je wel hebben, maar kan je je ideeën ook in eerste instantie op tekening uitwerken? Of ben je daar nooit mee bezig geweest?
Hoe bedoel je? Ik denk dat deze medicijndoos daar toch een voorbeeld van is? Maar als we het specifiek over tekenen hebben, dan doe ik dat zeer geregeld met projecten, zowel op papier als digitaal. Ik ben ook al weleens met sculpten bezig geweest, maar merk dat mijn interesse meer ligt in het technische.

En nee, ik heb verder nog niet gekeken, ik wil eerst wel een idee krijgen of er voor mij echt mogelijkheden zijn in dit werkveld. Als die er niet zijn, tenzij je de komende jaren aan de slag gaat met opleidingen, dan zal ik mijzelf goed te raden gaan of ik dat wil, dat is namelijk een hoop tijd en energie in iets waarvan ik niet weet of ik dit op lange termijn leuk zal blijven vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27
Ik werk in een grote r&d omgeving bij een producerend bedrijf van hoogwaardige, complexe consumenten producten. Liever geef ik niet te veel weg, omdat er relatief weinig bedrijven zijn zoals waar ik werkzaam ben. Ik heb een leidende rol in grotere product engineering trajecten en voer sollicitatie gespreken met junioren en senioren.

Industrieel product ontwikkeling is een levendig vakgebied waarin wij Nederlanders erg goed zjjn. Zonder een bachelor (industrieel product ontwerpen, bijvoorbeeld aan de Hogeschool van Rotterdam of de Haagse Hogeschool) of een master (industrieel ontwerpen aan TU Delft) zal een baan vinden in deze sector, naar mijn inzicht en ervaring, onmogelijk zijn. Er is een grote groep van junioren die de scholen jaarlijks verlaten. Niet iedereen die in deze richtingen afstudeert vind werk in de sector. Er is een behoefte aan meer ervaren krachten (6-10 jaar+), maar aan starters is een overschot.

Industrieel ontwerp is een heel breed vakgebied, waarin enorm veel kennis nodig is. De stap tussen een eerste concept en 3d print en serieproductie is gigantisch - zowel in tijd, complexiteit als kosten. Ik zie bij junioren te veel een focus op 3d printen, want eerlijk gezegd kan een uitgebreide ervaring met 3d printen zelfs een minpunt zijn omdat je een andere manier van ontwerpen aanleert die niet compatibel is met massaproductie.

Met betrekking tot de pillendoos, leuk werk! Dit is het niveau wat ik zie bij eerste jaars, dus zonder officiële training heb je je wel de denkwijze van een productontwikkelaar aangeleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door digitalmind op 14-09-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Benjamin- schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:50:
[...]

Dat zag ik ook al in vacatures, maar we kennen ook allemaal wel de 'meme' van 'Gezocht: 15 jarige met minimaal 6 jaar werkervaring'. Iets willen is iets anders dan het ook kunnen krijgen. Vandaar ook de vragen of bedrijven die potentie zien, hier echt in willen investeren, of dat de markt verzadigd is, dat ze hier geen enkele moeite voor doen.

Verder heb ik niet heel veel interesse in het beheren van een winkel, zeker met een Etsy kom ik meer uit op een printfarm met uiteindelijk voor mezelf lopende band werk, ik ben liever aanzienlijk tijd bezig met ontwerpen en het maken van prototypes, en dan weer verder gaan, ipv een paar dingen designen en dan vervolgens op het verkopen zitten.

Tevens weet ik nog niet wat ik precies met mijn ontwerpen wil doen, zit daar nog erg over te twijfelen.
Je hebt nu het leuke geproefd; een mooi ontwerpje gemaakt dat voldoet aan jouw eigen basiseisen. Maar als je dit in productie zou willen brengen zit je past op een figuurlijke 1% van het proces, er moet nog héél veel gebeuren om dit op de markt te brengen.
Als productontwerper wordt van je verwacht dat je daar ook allemaal rekening mee houdt, dat je ontwerp gebaseerd is op de bekende standaardeisen (afhankelijk van werkrever; geen scherpe randjes, medicijndoos moet volledig afwasbaar zijn, magneetjes moeten goed vast zitten).
Enige technische onderbouwing is daarin wel een vereiste, want er zit heel veel wetenschap achter productontwerp, en je moet niet iedere keer het wiel opnieuw uitvinden. Een beetje weten welke materiaalkeuzes relevant zijn en welke haken en ogen daar weer aan zitten is heel belangrijk.

Dat gezegd hebbende, je kunt prima een bachelor industrieel ontwerpen bij een TU gaan doen, maar ik zou me dan vooral afvragen of je ook interesse hebt in het minder leuke, zeker als je zelf je ontwerpen verkopen al niet interessant vindt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:10
digitalmind schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:32:
Ik werk in een grote r&d omgeving bij een producerend bedrijf van hoogwaardige, complexe consumenten producten. Liever geef ik niet te veel weg, omdat er relatief weinig bedrijven zijn zoals waar ik werkzaam ben. Ik heb een leidende rol in grotere product engineering trajecten en voer sollicitatie gespreken met junioren en senioren.

Industrieel product ontwikkeling is een levendig vakgebied waarin wij Nederlanders erg goed zjjn. Zonder een bachelor (industrieel product ontwerpen, bijvoorbeeld aan de Hogeschool van Rotterdam of de Haagse Hogeschool) of een master (industrieel ontwerpen aan TU Delft) zal een baan vinden in deze sector, naar mijn inzicht en ervaring, onmogelijk zijn. Er is een grote groep van junioren die de scholen jaarlijks verlaten. Niet iedereen die in deze richtingen afstudeert vind werk in de sector. Er is een behoefte aan meer ervaren krachten (6-10 jaar+), maar aan starters is een overschot.

Industrieel ontwerp is een heel breed vakgebied, waarin enorm veel kennis nodig is. De stap tussen een eerste concept en 3d print en serieproductie is gigantisch - zowel in tijd, complexiteit als kosten. Ik zie bij junioren te veel een focus op 3d printen, want eerlijk gezegd kan een uitgebreide ervaring met 3d printen zelfs een minpunt zijn omdat je een andere manier van ontwerpen aanleert die niet compatibel is met massaproductie.

Met betrekking tot de pillendoos, leuk werk! Dit is het niveau wat ik zie bij eerste jaars, dus zonder officiële training heb je je wel de denkwijze van een productontwikkelaar aangeleerd.
Perfect verwoord. (En ik heb een vermoeden waar je werkt maar zal het niet zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
digitalmind schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:32:

Naar deze informatie was ik wel op zoek, bedankt.
Ik ben het helemaal mee eens rondom 3D printen, ik verwacht dat op lange termijn dit nog zal veranderen, maar voor nu wil je natuurlijk veel meer werken met ontwerpen die via een mal zou werken, dat is dit niet, en tevens zou dit voor massa productie een ramp zijn. Dit is dan ook absoluut niet ontworpen om de kruidvat mee vol te gooien.
Tegelijkertijd is dat ook waarom iedere medicijndoos die ik in mijn handen heb gehad (en dat zijn er een hoop in bijna 20 jaar tijd), allemaal bagger vergeleken met deze. En dat is niet om mijn eigen design op te hemelen, maar dit is ook wat ik van anderen hoor. Maargoed, het is wel echt een 3d print, met veel magneten, en in principe is het gebruik van lijm nodig. Dit zou ik kunnen aanpassen, maar dan verlies je een hoop magnetische kracht. Ook mijn design heeft compromissen.

Wat ik altijd leuk heb gevonden, is om zo te ontwerpen dat er geen supports nodig zijn. Dat zelfde lijkt me leuk van bijv injection molding, hoe ontwerp je het om dit proces makkelijk te maken, het in elkaar zetten makkelijk te maken enz.

Als ik kijk wat ik op de markt zie, los van een hoop troep, vind ik ook geregeld het uiterst droevig hoe iets zo slecht kan zijn ontworpen. Zaken die nier extra geld zouden kosten om te produceren, maar een kwestie is van verder nadenken, wat protypes maken en wat testen. Mensen die duidelijk nog nooit een schuifmaat hebben vastgehouden. In een tijd zoals deze vind ik dat onbegrijpelijk, juist nu je makkelijk dingen kan testen, in ieder geval voor een groot gedeelte.

Dat gezegd, ik vind het lastig. Als er zoveel aanbod is, dan zou ik flink in mijzelf moeten investeren, in de hoop dat ik het leuk blijf vinden. Het als werk doen of als hobby, blijft verschillend.
Oon schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:08:
[...]

Je hebt nu het leuke geproefd; een mooi ontwerpje gemaakt dat voldoet aan jouw eigen basiseisen. Maar als je dit in productie zou willen brengen zit je past op een figuurlijke 1% van het proces, er moet nog héél veel gebeuren om dit op de markt te brengen.
Als productontwerper wordt van je verwacht dat je daar ook allemaal rekening mee houdt, dat je ontwerp gebaseerd is op de bekende standaardeisen (afhankelijk van werkrever; geen scherpe randjes, medicijndoos moet volledig afwasbaar zijn, magneetjes moeten goed vast zitten).
Enige technische onderbouwing is daarin wel een vereiste, want er zit heel veel wetenschap achter productontwerp, en je moet niet iedere keer het wiel opnieuw uitvinden. Een beetje weten welke materiaalkeuzes relevant zijn en welke haken en ogen daar weer aan zitten is heel belangrijk.

Dat gezegd hebbende, je kunt prima een bachelor industrieel ontwerpen bij een TU gaan doen, maar ik zou me dan vooral afvragen of je ook interesse hebt in het minder leuke, zeker als je zelf je ontwerpen verkopen al niet interessant vindt..
Ik realiseer mij heel goed dat dit geen product is voor in de winkel, of het zou heel duur gaan worden, en zelfs dan zijn nog heel wat aanpassingen nodig. Dit heb ik echt gedeeld om mijn gedachtegang te delen. Immers kan iedereen wel een keer geluk hebben met een idee, maar om echt de details in te gaan is anders. Dit is echt een 3d print waar je er maximaal een paar van maakt, absoluut geen massa productie.

Wat bedoel je met het minder leuke? Het verkopen is wel een hele andere tak die hier toch niets mee heeft te vermaken? Het zelf verkopen zou betekenen productie via een print farm, contacten met talloze klanten, in elkaar zetten, inpakken, versturen en dan nog al je bedrijfsmatige boekhouding enz. Ik mag hopen dat je dit niet hoeft te doen als ontwerper. ;)

Pagina: 1