Repareren toplaag vloertegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:28
Een jaar of 6 geleden hebben we door een tegelzetter vloertegels laten liggen in onze woonkamer en keuken.

Op een aantal plekken is de toplaag beschadigd geraakt. Ik weet niet precies waardoor, we hebben er niets op laten vallen voor zover ik weet.

Ik zou deze plekjes graag repareren omdat ik bang ben dat de toplaag anders steeds verder beschadigd. Nu zie ik online meerdere "reparatiesetjes" die je kunt bestellen maar ze maken een beetje een Ali Express-achtige indruk. Ook zie ik verschillende materialen terug. Sommige zijn op basis van epoxyhars, soms moet je iets smelten, soms iets mengen en en dan plamuren en afwerken met blanke lak.

Ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik vroeg me af of hier iemand ervaring heeft met het repareren van dit soort beschadigingen en wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Ter illustratie nog wat foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LZIl1fYqOC-FuJd5Q46dsCvUgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epBB7UWvwOyLY40gwCl8cM07.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC0w-A5MAau_0oSFzIpIibwJg5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlNakxMKJLIoj1F51Q3YfuQJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CphSeXPQiz0J_-qeGZ5fJqUwaEY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHN1Jty9bvq54NH1iK75vuje.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:23

Fe2O3

Ja das roest

Lijkt alsof de toplaag van onderaf los komt?

Epoxy zal duurzaamste zijn, maar het lijkt op een kwaliteitsdingetje met die tegels? Misschien dat iets erop/erin doen nog meer los werkt?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
@Fe2O3 Ik had zelf het idee dat de schade veroorzaakt is doordat er toch iets op is gevallen zonder dat we het in de gaten hebben gehad (drie kleine kinderen in huis...)

Waarom denk je dat de toplaag van onderaf los komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:36

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Voordat een toplaag van een keramische tegel los laat ga je toch serieus hard uw best moeten doen vrees ik. Ook door er iets perongeluk op te laten vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jellabie op 14-09-2025 21:28 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Zijn dit wel tegels want het lijkt op een soort van linoleum of vinyl als ik inzoom, en heb je geen tegels over? dan zou ik de kapotte vervangen door nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou persoonlijk die tegelzetter eens vragen want dat zijn mensen uit het vak en die denk ik wel vaker zoiets tegengekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit ziet er niet uit als een keramische tegel, die zou namelijk door en door hardgebakken zijn ("steengoed") op hoge temperatuur. De bovenzijde lijkt geglazuurd en dit zouden dan gaten zijn door het glazuur heen. Het onderliggende materiaal ziet er als aardewerk met vermagering of beton met grove korrel.

De eerste tegel had zo te zien al een bakfout (scheur) en had niet moeten worden geleverd of gelegd.

Je kan glazuur niet makkelijk vervangen buiten een oven. Een finale oplossing is er denk ik niet, maar vervangen is een tijdelijke optie. Uiteindelijk gaan dergelijke tegels niet lang mee.

Aardewerk is niet het soort tegel dat ik zou kiezen voor een gewone woning. Controleer altijd voor aankoop de ongeglazuurde zijde en de breuk of scherf. Als de tegel is voorzien van een laagje, sla je er een deel vanaf om te zien hoe de breuk er uit ziet. Als dat er niet egaal uitziet maar korrelig is het geen steengoed. Steengoed ziet er uit als een egale massa, meestal met een lichte kleur en een vlakke breuk.

In oude boerderijen kun je roodbakkende tegels terugvinden (soms als jaren '70 retrofit) met of zonder een loodglazuur als slijtlaag, zoals dat eeuwen geleden het gebruik was. Tegenwoordig is dat niet meer nodig, nu wordt er gebakken op veel hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:31
@mrmrmr aan het "patroon" op de eerste foto te zien vermoed ik dat deze tegels bedrukt zijn. Geen idee wat dat verder betekent voor het daadwerkelijke materiaal van de tegel

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
Bedankt voor de reacties tot zover!

Ik lees vooral twijfel over of dit wel echt keramische tegels zijn en over de kwaliteit van de tegels.

Ik heb nog 1 verpakking liggen met daarin 3 tegels en daarop staat in ieder geval dat het keramische tegels zouden moeten zijn.

Wellicht dat ze niet van goede kwaliteit zijn? Ik weet niet wat je normaal gesproken mag verwachten van keramische tegels.

Hierbij een foto van de verpakking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml05sM7hHa6T_uxXBqVo28Mb_gY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNVV8VJuKHmOmCvbtBu1LLJ2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPLPZTzosOVdsCsMiB762uKrXF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfUHUJbCKB7cB9jwTSgEZlNh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gres is een groffe "kwaliteit" steengoed. Daar maakten ze vroeger rioleringsbuizen van. Fein steinzeug lijkt mij een overdrijving gezien de groffe korrel. Dat is geen gewoon mageringszand.

Ik vraag me af of bij deze tegels wel sintering (versmelting) heeft plaatsgehad. Je kan aan het oppervlak de niet gesmolten korrel makkelijk zien. De scherf (breuk) staat niet op de foto's, dus feitelijk geven die geen antwoord op de vraag.

Echte keramiek heeft een tamelijk gladde breuk.
Pagina: 1