1) Technische achtergrond:
- Appartementengebouw uit 1969 (nice).
- 8 Woningen van 66m2 (528m2).
- 16 Woningen van 70 m2 (1120m2).
- Totaal woon oppervlakte 1648 m2.
- 3* ‘Remeha Quinta 85’
- Pn 80/60c - 84.2 kW
- Pn 50/30c – 89.5 kW
- Qn Hi – 86.0 kW
- Intern verbruik 123w (3x)
- Pomp (grundfos magna3) tussen de 600 en 1300w.
- Totaal 84.2 * 3 = 252.6 kW maximaal verwarming vermogen.
- Totaal theoretisch maximaal verbruik elektrisch 1669w.
- Recent geïsoleerd dak met windbestendig dakgrind (~550m2).
- Voorkeur voor 6 panelen per appartement met overig oppervlakte voor VVE gebruik. 182 schatting maximaal min 144 voor appartementen en 38 panelen voor VVE?
2) Probleem:
De huidige ketels zijn richting ‘end of life’ aan het gaan en er een offerte van ~29000 (29k) exclusief btw ligt voor een cascade (hebben we nu ook) opstelling van;- 2x Remeha Quinta 90 cv.
- 1x Remeha Quinta 60 cv.
- Voor totaal 245 kW.
3) Mijn wens is eigenlijk:
Een systeem dat in de basis zoveel mogelijk elektrisch is en kan terugvallen op een gas basis.Daarom was ik bezig te kijken voor een versie waar we het retour water eerst opwarmen met passieve overtollige zonnen energie (bijvoorbeeld met weerstands verwarming in buffer vaten) en later(ivm sparen hier voor) dit aanvullen met warmtepomp zodat we de CV ketels misschien nog alleen in het diepst van de winter nodig hebben?
De logica van de buffer / weerstands verwarming was dat deze goed werkt bij weinig vermogen op een grijze dag en dit veel energie van de dag naar begin van de avond kan verplaatsen (als mensen thuis komen)?
4) Mijn vraag is nu:
Het is lastig een groene goeroe te vinden die voor nop hier naar wilt kijken of enkel binnen commerciële eigen kaders denkt en dus alleen daar over adviseert of verstand van heeft..Liever zou ik iemand die écht ervaring / geen commercieel belang heeft betalen, maar een onderzoeksbudget is lastig vrij te spelen binnen de VVE.
Ook heb ik het gevoel dat deze aanpak weinig toegepast woord dus er weinig kennis over zo’n rare systeem mix is.