27" of 32" monitor voor werk

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views

Onderwerpen

Vraag

• Aljoti
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 17:14
Hallo allemaal,
Mijn monitor is overleden, dus ik ben toe aan een nieuwe. Ik ben aan het twijfelen tussen een 27" 1440p en 32" 1440p / 4K 16:9 monitor. Wat is in jullie ogen het beste formaat om op 1 monitor meerdere programma's, zoals 2 tekstdocumenten of 1 tekstdocument en een Teams gesprek naast elkaar te kunnen gebruiken?

Ik werk vanaf een 14" laptop, dus die zou ik als tweede scherm gebruiken als ik voor 27" ga. Bij 32" zou ik mijn laptopscherm niet gebruiken, dat past niet op mijn bureau. Bijkomende vraag voor als je antwoord 32" is: Raad je 1440p of 4K aan? Mijn ogen zijn niet al te best, dus ik heb mijn tekst het liefst wat aan de grotere kant. Ik neig naar 1440p om de inconsistente scaling van Windows te vermijden.

Alle reacties

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

welke resolutie?
ips of oled?

vaak is 2 beeldschermen wel prettig voor productiviteit. bij FHD heb je het dan meestal over 2x 24"
maar ik neem aan dat je 1x4K gaat (als we de laptop niet meerekenen voor serieus werk maar meer als schermpje voor wat achtergrond taken).

[ Voor 92% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-09-2025 22:17 ]

d:)b

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 21:51

Thomg

Aww yiss

Misschien een beetje lullig, maar dit klinkt vrij persoonlijk. Ik vind 4k op 27" fijn voor programmeren en 32" zou ik ook helemaal prima vinden. Maar als je ogen inderdaad niet al te best zijn kan je beter zelf ervaren wat voor jou het beste is.

Van veel collega's hoor ik wel dat ze ultrawide ook fijn vinden omdat je dan "effectief" 2 schermen naast elkaar hebt en dan kan snappen links en rechts, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als eerste raad ik je aan toch eens naar een 21:9 breedbeeld monitor te gaan kijken want zeker voor office werk is dat een ideaal formaat. Vooral dan wanneer je meer documenten en b.v. Teams naast mekaar wilt kunnen zetten. Daarnaast kan ik je zeker een O-led monitor aanraden zeker wanneer je wat minder ziet ook vooral vanwege het hoge contrast. Laat je daarbij niet bang maken door inbranden want inmiddels zijn er al zovele technieken ingebouwd in die monitoren dat die kans nagenoeg nihiel is. Qua resolutie is het zeker verstandig om bij 1440p te blijven omdat je dan bij eventueel vergroten van tekst toch korter bij de originele resolutie zit dan bij b.v. 4K. Ook scheelt het toch wel in prijs voor iets wat je eigenlijk bij tekstdocumenten niet nodig hebt, 4K dus, want tekst word echt niet scherper.

Zelf werk ik dus nu al zo'n 10 maanden met een MSI 34 inch 1440p 21:9 O-led monitor met een ietwat kromming erin waarvan je zou denken van heeft dat dan voordelen bij b.v. tekstverwerken etc.. Nou, het fijne van zo'n kromming is dat je je hoofd niet zoveel heen en weer hoeft te bewegen en zo'n kromming toch heel prettig werkt. Had dat zelf eigenlijk ook niet verwacht maar nu achteraf gezien zou ik niet anders meer willen, net ook als O-led, echt een flinke verbetering voor iemand met mindere ogen.

Probleem wat ik b.v. bij IPS monitoren had was dat er altijd een soort van waas te zien was, de z.n. IPS glow zoals ze dat noemen waardoor het beeld in mijn ogen wat onscherp leek. Dit heb je dus bij O-led totaal niet net als b.v. zwart ook echt zwart is en niet zoiets grijzigs als bij IPS schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Move VB -> CKA

Daar geldt:
CKA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.