• Roelf Oving
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:18
Hallo mensen,

Ik ben in het bezit van een Canon EOS M50 systeemcamera en heb daarbij verschillende objectieven. Mijn vraag gaat over de E-FM 11-22 mm. Deze heb ik ooit tweedehands gekocht maar nog nooit gebruikt. Nu wilde ik hem gaan gebruiken maar tot mijn grote schrik doet hij het niet. Het is zelfs zo dat de camera niet eens aan gaat als ik deze lens bevestig. Met mijn andere lenzen werkt hij prima. Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en is de lens te repareren? Of kan ik beter een nieuwe aanschaffen?

Met vriendelijke groet,
Roelf Oving

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:43
Ik neem aan dat je weet dat je deze lens eerst moet uitschuiven/openklappen om er gebruik van te maken….

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:32
Lensen repareren kan prima maar ze worden nooit meer zo mooi als nieuw is mijn ervaring. Basis kosten zijn minimaal 100 euro en dan is de vraag of dat het nog wel waard is voor deze lens.

• Roelf Oving
TweakGP schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:59:
Ik neem aan dat je weet dat je deze lens eerst moet uitschuiven/openklappen om er gebruik van te maken….
Uiteraard

• Roelf Oving
ChrisL1971 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:04:
Lensen repareren kan prima maar ze worden nooit meer zo mooi als nieuw is mijn ervaring. Basis kosten zijn minimaal 100 euro en dan is de vraag of dat het nog wel waard is voor deze lens.
Misschien moet ik dan toch maar eens nadenken over een nieuwe of een refurbished

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Check even bij https://www.ncrr.nl/
Die kunnen veel en zijn eerlijk over kosten en mogelijkheden.

• Roelf Oving
Leaplasher schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:45:
Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelf Oving
Leaplasher schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:45:
Ik heb de website bekeken en die ziet er goed uit maar om nou twee keer vanuit Leeuwarden naar Amsterdam heen en weer te rijden zie ik, mede gezien de kosten, niet zo zitten. Ik ga op zoek naar een refurbished of desnoods een nieuwe. Nogmaals bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:54
Je kan natuurlijk zelf even de contacten van de lens bekijken, deze even goed schoonmaken en controleren of de mechanische elementen goed werken. In ieder geval de zoom, misschien ook diafragma? Geen idee of dat mechanisch gaat op deze vatting.

Als de camera niet aan gaat, dan lijkt het een electronisch probleem. Daar doe je behalve contacten schoonmaken zelf niets aan ben ik bang. Wellicht was de lens al stuk, maar als je hem al een tijdje hebt liggen en toen ook 2e hands hebt gekocht, kan je weinig claimen gok ik. Je zou kunnen proberen of je hem ‘as-is’ op Marktplaats kwijt kan raken. Kan misschien (voor parts) nog een paar tientjes opleveren. Zo te zien doet een 2e hands exemplaar zo’n 150-200 euro of zo. Dan is het kijken wat je liever kwijt bent, reparatiekosten of vervangingskosten. Het zal niet ver uit elkaar liggen gok ik. Eén voordeel van reparatie is wel dat je daarna zeker weet dat deze lens in orde is. Maar je zou via die route ook duurder uit kunnen zijn natuurlijk. Heb je het reparatiebedrijf ook gebeld of gemaild? Wellicht kunnen ze een indicatie van de mogelijke kosten geven.

• Roelf Oving
Ik heb een nieuwe (tweedehandse) gekocht van Cameranu en die werkt perfect.

Bedankt voor alle reacties en tips.
Pagina: 1