Vraag

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-09 20:37
Hallo,
Ik ben aan het kijken of ik simpel ads kan blocken zonder pi-hole op een nas te zetten of dergelijke.
Ergens had ik een lijstje met websites gevonden die ik in de blacklist moest zetten en zo veel ads worden geblokkeerd maar volgens mij werkt dat niet helemaal zo en is een black list een blocker van urls en ads zijn geen urls volgens mij?

Ik heb een TP link Archer AX6000 maar daar kan ik volgens mij niet veel mee.

Ik denk ook niet dat ik iets anders kan doen dan een pi-hole of dergelijke maar wellicht weet iemand anders een leuk trucje

Alle reacties

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ads worden natuurlijk wel opgehaald d.m.v. URLs.

Maar zoek je niet gewoon een browser-based adblocker? Die werken nog altijd het best en makkelijkst.

https://addons.mozilla.or...efox/addon/ublock-origin/

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Daniel266
Compizfox schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:01:
Ads worden natuurlijk wel opgehaald d.m.v. URLs.

Maar zoek je niet gewoon een browser-based adblocker? Die werken nog altijd het best en makkelijkst.

https://addons.mozilla.or...efox/addon/ublock-origin/
Ik ben meer opzoek naar iets waardoor al mijn apparaten geen ads meer krijgen, niet op de websites maar ook niet op andere plekken zoals youtube bijvoorbeeld en spelletjes als dat mogelijk is.

Ik zat ook te denken misschien kan ik mijn router een primaire dns geven van een ad blocker zoals brave of van wat jij mij net stuurde maar dat gaat denk ik niet

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Daniel266 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:05:
[...]

Ik ben meer opzoek naar iets waardoor al mijn apparaten geen ads meer krijgen, niet op de websites maar ook niet op andere plekken zoals youtube bijvoorbeeld en spelletjes als dat mogelijk is.

Ik zat ook te denken misschien kan ik mijn router een primaire dns geven van een ad blocker zoals brave of van wat jij mij net stuurde maar dat gaat denk ik niet
Dan kom je dus uit op een Pi-Hole (of iets vergelijkbaars). Dat is inderdaad DNS-based adblocking voor je hele netwerk.

Merk wel op dat ads blokkeren in YouTube op die manier niet gaat, want die serveren de ads vanaf hetzelfde domein als de videos zelf. Daarvoor moet je echt op zoek naar client-based oplossingen, dus ofwel uBlock Origin in je browser, of alternatieve clients voor je telefoon/TV. Met de officiele YouTube-client kun je ads niet blokkeren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Daniel266
Compizfox schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:07:
[...]

Dan kom je dus uit op een Pi-Hole (of iets vergelijkbaars). Dat is inderdaad DNS-based adblocking voor je hele netwerk.

Merk wel op dat ads blokkeren in YouTube op die manier niet gaat, want die serveren de ads vanaf hetzelfde domein als de videos zelf. Daarvoor moet je echt op zoek naar client-based oplossingen, dus ofwel uBlock Origin in je browser, of alternatieve clients voor je telefoon/TV. Met de officiele YouTube-client kun je ads niet blokkeren.
Oke op die manier. Jammer, had gehoopt dat ik mijn thuis netwerk zo ads vrij kon maken voor iedereen die met mijn netwerk is verbonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef, eigenlijk een lastige, want ads en 'irritaties' bestaan natuurlijk op veel niveaus, denk ook aan social media share knoppen, of dingen als twitter embeds.

Ik denk dat je op de juiste weg zit door op je netwerk te kijken, maar dat alleen is natuurlijk niet genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGOQf6kGpFTRFj2JalX3_Y7V5lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bp2dKaOh8OUjogLG8R70oOer.jpg?f=fotoalbum_large

PiHole is een DNS niveau adblocker, die eigenlijk tussen de laag "netwerk" gaat zitten, waarbij een dns opzoek actie naar "advertentie.url.com" in de blacklist van de adblocker tegengehouden wordt: alle lagen daarna (sessie, applicatie, e.d.) laten dan geen advertentie meer zien.

Dat werkt, tenzij de advertenties op hetzelfde domein van de website zelf staan, dus op applicatie niveau, en soms zelfs via proxies gaan.

In dat soort gevallen dien je te werken (en dit wordt door veiligheidsdiensten doorgaans ook aangeraden) een applicatie niveau adblocker. Een goede is bijvoorbeeld uBlock Origin voor de Chromium gebaseerde webbrowsers. Helaas raakt die Google nogal in hun winstmarge, dus Google doet er alles aan om de adblocker te... blocken.

In dat soort gevallen doe je er verstandig aan om dus mogelijk sowieso wat verstandiger om te gaan met je data/surf gedrag (en mogelijk niet je browser af te nemen bij een bedrijf wat een gevestigd belang heeft in het serveren van advertenties). Browsers als Firefox zijn veel vriendelijker voor adblocking plugins. Je moet er alleen wel aan denken dat dat niet op elk OS werkt, Android, Windows, Linux, en MacOS kun je redelijk mee uit de voeten, maar spelconsoles, mobiele Apple apparaten, en andere gesloten systemen (zoals smart TV's) gaat dat een stuk lastiger mee.

Op DNS niveau is dan soms je enige keuze (tenzij je een hele stevige server hebt staan die deep packet inspection & rewrite kan doen op al je verkeer, inclusief SSL offloading), waarvoor oplossingen als PiHole (waar diverse block lijsten in geladen kunnen worden) bij komen kijken.

Zoals de naam suggereert: oorspronkelijk bedoeld voor een Raspberry Pi, maar tegenwoordig ook op een Docker platform uit te rollen (mocht je een NAS hebben die docker containers kan draaien). Het vervang je hele DNS infrastructuur, dus idealiter wel iets wat 24/7 aanstaat, met geheugen/CPU van een... gemiddelde Raspberry Pi

Per applicatie is natuurlijk een lastige. YouTube serveert, zoals eerder gemeld, ads op hun eigen domein dus dat kan je niet blocken zonder gelijk heel Youtube te blocken (wat een hoop rust scheelt). Maar geloof me, video's hosten is erg duur, misschien dat dit een grens is waar piraterij misschien wél ter sprake komt. Adblocken kan (op webbrowsers met ublock origin, maar enige wapenwedloop natuurlijk tussen ads en blockers, en op app niveau voor smartphones met alternatieve youtube clients zoals Vanced -- waar je niks aan hebt als je in Apple-land zit). Maar een family premium abo is misschien voor je huishouden ook misschien wel iets wat uit kan als je kijkt aan de entertainment/€/uur-factor.

[ Voor 12% gewijzigd door Umbrah op 13-09-2025 19:16 ]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36
Adguard heeft een gratis dienst, gewoon de DNS in je router instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLuSmVVPVmCOJQ_yiKDcflZ-JHw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N1ydGqtGZ9086YzOAYKcNSnK.jpg?f=user_large

https://adguard-dns.io/en...platform%20and,Tap%20Save.

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
In aanvulling daarop is er ook het DNS-initiatief DNS4EU. Komt vanuit de Europese Commisie, en biedt verschillende vormen van bescherming waaronder blokkeren van advertenties. Zie: https://www.joindns4.eu voor meer informatie.

• Daniel266
Umbrah schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:12:
Oef, eigenlijk een lastige, want ads en 'irritaties' bestaan natuurlijk op veel niveaus, denk ook aan social media share knoppen, of dingen als twitter embeds.

Ik denk dat je op de juiste weg zit door op je netwerk te kijken, maar dat alleen is natuurlijk niet genoeg:

[Afbeelding]

PiHole is een DNS niveau adblocker, die eigenlijk tussen de laag "netwerk" gaat zitten, waarbij een dns opzoek actie naar "advertentie.url.com" in de blacklist van de adblocker tegengehouden wordt: alle lagen daarna (sessie, applicatie, e.d.) laten dan geen advertentie meer zien.

Dat werkt, tenzij de advertenties op hetzelfde domein van de website zelf staan, dus op applicatie niveau, en soms zelfs via proxies gaan.

In dat soort gevallen dien je te werken (en dit wordt door veiligheidsdiensten doorgaans ook aangeraden) een applicatie niveau adblocker. Een goede is bijvoorbeeld uBlock Origin voor de Chromium gebaseerde webbrowsers. Helaas raakt die Google nogal in hun winstmarge, dus Google doet er alles aan om de adblocker te... blocken.

In dat soort gevallen doe je er verstandig aan om dus mogelijk sowieso wat verstandiger om te gaan met je data/surf gedrag (en mogelijk niet je browser af te nemen bij een bedrijf wat een gevestigd belang heeft in het serveren van advertenties). Browsers als Firefox zijn veel vriendelijker voor adblocking plugins. Je moet er alleen wel aan denken dat dat niet op elk OS werkt, Android, Windows, Linux, en MacOS kun je redelijk mee uit de voeten, maar spelconsoles, mobiele Apple apparaten, en andere gesloten systemen (zoals smart TV's) gaat dat een stuk lastiger mee.

Op DNS niveau is dan soms je enige keuze (tenzij je een hele stevige server hebt staan die deep packet inspection & rewrite kan doen op al je verkeer, inclusief SSL offloading), waarvoor oplossingen als PiHole (waar diverse block lijsten in geladen kunnen worden) bij komen kijken.

Zoals de naam suggereert: oorspronkelijk bedoeld voor een Raspberry Pi, maar tegenwoordig ook op een Docker platform uit te rollen (mocht je een NAS hebben die docker containers kan draaien). Het vervang je hele DNS infrastructuur, dus idealiter wel iets wat 24/7 aanstaat, met geheugen/CPU van een... gemiddelde Raspberry Pi

Per applicatie is natuurlijk een lastige. YouTube serveert, zoals eerder gemeld, ads op hun eigen domein dus dat kan je niet blocken zonder gelijk heel Youtube te blocken (wat een hoop rust scheelt). Maar geloof me, video's hosten is erg duur, misschien dat dit een grens is waar piraterij misschien wél ter sprake komt. Adblocken kan (op webbrowsers met ublock origin, maar enige wapenwedloop natuurlijk tussen ads en blockers, en op app niveau voor smartphones met alternatieve youtube clients zoals Vanced -- waar je niks aan hebt als je in Apple-land zit). Maar een family premium abo is misschien voor je huishouden ook misschien wel iets wat uit kan als je kijkt aan de entertainment/€/uur-factor.
Zo heel erg bedankt voor je tijd en duidelijke uitleg. Zo gemakkelijk is het nog niet en eigenlijk zoals je al zegt met youtube niet te doen met hun eigen app. Gelukkig kijk ik youtube niet zo vaak
Ik zal nog eens kijken naar de browsers die je aangeeft en naar de adguard dns die iemand anders aangeeft

• Daniel266
Is dat wel safe? Aangezien al mijn internet via hun server gaat. Kunnen ze vanalles zien en checken en mijn browswr gedrag jn de gaten houden lijkt mij?

• Dennisdn
Daniel266 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:06:
[...]

Is dat wel safe? Aangezien al mijn internet via hun server gaat. Kunnen ze vanalles zien en checken en mijn browswr gedrag jn de gaten houden lijkt mij?
Theoretisch zal dat vast kunnen. Maar ik gebruik het al jaren naar tevredenheid en heb niet de illusie dat een bekend bedrijf als AdGuard het interessant vind wat ik doe.

• Daniel266
Dennisdn schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:09:
[...]

Theoretisch zal dat vast kunnen. Maar ik gebruik het al jaren naar tevredenheid en heb niet de illusie dat een bekend bedrijf als AdGuard het interessant vind wat ik doe.
Oke begrijp ik maar waarom doen ze dit dan gratis? Vaak doet iemand of een bedrijf iets niet voor niets toch?

• Dennisdn
Daniel266 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:39:
[...]
Oke begrijp ik maar waarom doen ze dit dan gratis? Vaak doet iemand of een bedrijf iets niet voor niets toch?
Hun verdienmodel zit in de veel uitgebreidere diensten die ze aanbieden.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Daniel266 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:06:
[...]

Het gebruik van een DNS dienst van derden geeft die aanbieder erg veel informatie over de domeinen die je opvraagt inderdaad. Daar kan je o.a. mee profileren.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 13-09-2025 20:48 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Daniel266
Dennisdn schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:45:
[...]

Hun verdienmodel zit in de veel uitgebreidere diensten die ze aanbieden.
Ow op die manier inderdaad

• Daniel266
Bor schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:48:
[...]

Het gebruik van een DNS dienst van derden geeft die aanbieder erg veel informatie over de domeinen die je opvraagt inderdaad. Daar kan je o.a. mee profileren.
Ja inderdaad

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daniel266 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:54:
Ik ben aan het kijken of ik simpel ads kan blocken zonder pi-hole op een nas te zetten of dergelijke.
Voor Pihole heb je natuurlijk heen hele NAS nodig: een Pi voldoet. Een losse oude unit is nog geen tientje, een recente hele set incl behuizing en voeding een paar tientjes.

En bij zelf hosting heb je geen minder kans dat men met je meekijkt naar welke domeinen je bezoekt. En kan je whitelisten voor domeinen waar je de site dat gunt, en tijdelijk de blocks hlemeaal uitschakelen als dat ergens nodig is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Daniel266
Ik zal wel eerst beginnen met een lijst urls toevoegen aan de blacklist zodat ik de meeste irritante al heb.

Als ik op mijn telefoon een ad ingedrukt houd komt er een link die is heel lang en specifiek voor dat product. Als ik de basis van de url pak en in de black list zet blokt die dan alles wat daarmee begint of moet het echt specifiek zijn?

Hier een voorbeeld
De link is: (hij plaatst niet de gehel link zie ik)
https://adclick.g.doublec...1txCH9EAEYASACEgIOjfD_BwE

Als ik deze link in de black list
https://adclick.g.doubleclick.net

• Daniel266
F_J_K schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:11:
[...]

Voor Pihole heb je natuurlijk heen hele NAS nodig: een Pi voldoet. Een losse oude unit is nog geen tientje, een recente hele set incl behuizing en voeding een paar tientjes.

En bij zelf hosting heb je geen minder kans dat men met je meekijkt naar welke domeinen je bezoekt. En kan je whitelisten voor domeinen waar je de site dat gunt, en tijdelijk de blocks hlemeaal uitschakelen als dat ergens nodig is.
Ja in eigen beheer is wel het beste maar heb er nog niet veel kennis van om alles samen te stellen enzo. Heb wel een nas waar ik pi hole in docker kan draaien maar ook daarvan weet ik nog niet veel

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb PiHole op mijn NAS in een virtuele machine draaien, ik vond Docker te ingewikkeld om op te pakken. Virtuele machines lukt prima. Misschien dat onderzoeken?

• Daniel266
sypie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:20:
Ik heb PiHole op mijn NAS in een virtuele machine draaien, ik vond Docker te ingewikkeld om op te pakken. Virtuele machines lukt prima. Misschien dat onderzoeken?
Heb ik ook nog niet echt kennis van maar ga ik zeker onderzoeken
Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-09 11:58
Met het ad-blocker deel heb ik geen ervaringen, maar je zou eens kunnen beginnen met het instellen van je DNS op je router op: https://www.joindns4.eu/for-public

In ieder geval alvast goed voor je privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

As usual: wat heb je al uitgezocht want je vergeet even te vermelden dat jeen DS220 hebt en zat te kijken naar een DS925. Dat zijn bepaalde modellen NAS waar je met 1 Google heeeel snel kan vinden of er VM's of containers op kan draaien en dan wel/niet ene Pi-Hola, AdGuard of anderszins zelf kan hosten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 21:19
Ik zou het de investering wel waard vinden om een RaspberryPi oid in gebruik te nemen met daarop Pihole of AdGuard.

Ik speel af en toe spelletjes om mijn telefoon maar krijg geen enkele adv. tussendoor :)

Ook (sommige) TV apps laden geen reclames meer in, zoals KIJK bijvoorbeeld :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ikzelf gebruik al jaren Brave op al mijn devices om youtube ads te blokkeren (want ja dat doen brave automatisch wat een hele opluchting is)

Daarnaast draai ik ook al jaren pi-hole op een losse rpi zero w kosten een paar euro en je hebt er geen omkijken naar.

Het op de blocklist plaatsen van 1 of 2 of 3 domeinen schiet je niks mee op ik blokkeer in mijn pi-hole ongeveer 800 duizend domeinen dus als je iets soortgelijk wil dan ben je nog wel even ads aan het weg klikken.

Het klinkt allemaal super spannend een raspberry pi maar er staan dan ook wel honderden filmpjes op youtube hoe je er pi-hole op kan zetten en dit lijkt mij dan ook persoonlijk voor jou vraag en jou doel de goedkoopste en simpelste oplossing om te gebruiken.

P.s. en het opvragen van de meest bezochte websites wordt in theorie ook nog eens sneller bij het gebruik van een pi-hole omdat het (cached) DNS request direct wordt afgehandeld op je eigen netwerk.

[ Voor 12% gewijzigd door copywizard op 15-09-2025 13:37 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
ik heb een pihole op een pi 2b en dat is geen mega krachtige pi maar die blokt alles voor mijn hele netwerk. En voor de rest gebruik ik vivaldi als browser met wat extra plugins.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1