Vraag

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:05
Mijn vraag

Tot nu toe gebruikte ik de bitnami wordpress-nginx container met wat persoonlijke aanpassingen om een klein persoonlijk blog te draaien. Maar nu bitnami eigenlijk alleen nog commercieel beschikbaar is ben ik op zoek naar alternatieven. Wat gebruiken anderen zoal? :)

Relevante software en hardware die ik gebruik

AlmaLinux 9.6 met podman. Gebruik redis als cache dus de image moet ofwel de php redis extentie bevatten of er moet een mogelijkheid zijn om de image te extenden daarmee zoals ik het nu doe. Gebruik nog wel wat andere aanpassingen maar die zijn minder van belang. Nginx heb ik binnen de container helemaal naar wens kunnen configureren dus zou fijn als ik nginx zou kunnen blijven gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- bitnamisecure/wordpress lijkt gebaseerd op een minimaal container OS "PhotonOS" van VmWare en aanpassen daarvan lijkt onbegonnen werk.
- wordpress officiële image. Lijkt gebaseerd op apache en wat minder mooi allemaal dan bitnami was, maar dat kan aan mij liggen.

Beste antwoord (via jb044 op 16-09-2025 07:55)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom niet gewoon je eigen image bouwen? Hoef je geen hele CI/CD voor in te richten, kan ook prima lokaal.

Beginnen met PHP en nginx;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
FROM php:8.2-fpm-alpine

RUN apk add --no-cache \
    nginx \
    supervisor \
    wget \
    unzip \
    && docker-php-ext-install mysqli pdo pdo_mysql \
    && pecl install redis \
    && docker-php-ext-enable redis

WP installeren:

code:
1
2
3
4
5
WORKDIR /var/www/html
RUN wget https://wordpress.org/latest.tar.gz \
    && tar -xzf latest.tar.gz --strip-components=1 \
    && rm latest.tar.gz \
    && chown -R www-data:www-data /var/www/html

Dan hoef je alleen nog maar je nginx en supervisor config erbij te gooien en klaar.

Docker build draaien, evt. naar een remote repo, en je kunt 'm zo opstarten.

Dit is tegenwoordig echt een opgelost probleem, en Docker maakt het zo makkelijk dat het bijna zonde is om het niet als kans te gebruiken om het lekker zelf te doen :o

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 16-09-2025 02:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:46
Klinkt voor een persoonlijke blog nogal over engineered :)

Wat is de reden waarom je niet zou kunnen overstappen naar de officiële Wordpress image?

Hoe doe je je aanpassingen nu? Log je met shell in op de container of stel je in met enc variabelen oid?

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Ja, soms loopt het een beetje uit de hand. 😃

Maar jammer is het wel, het werkte allemaal best aardig en had er ook niet zo veel werk meer van. Aanpassingen deed ik middels een aangepaste dockerfile binnen een checkout van de bitnami GitHub repo met podman build.

Vooral benieuwd wat anderen nu gebruiken voor self hosted WordPress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:46
@jb044 Heh, ja ik gebruik een ouderwetse hosting setup op een vps met virtualmin. Werkt prima voor php en mysql monolieten zoals Wordpress maar het is niet zo hip als je docker setup. Wel low effort en just works, ook wel lekker :).

Om het over andere boeg te gooien; misschien verder overengineeren 👀? Je zou zoiets vergelijkbaars kunnen maken als de oude bitnami image via GitHub Actions i.c.m. Kaniko, buildkit of buildah. Dan heb je ook een pipeline om je image te maken. Extra devopsy nerdpoints 😎

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:53

jurroen

Security en privacy geek

Je hebt een Redis/Valkey instance draaien en hebt daarvoor de PHP extensie of PECL nodig. Maar hoe gebruik je dat? WP zelf zonder verdere configuratie / advanced cache config doet helemaal niets met je Redis/Valkey instance.

En als je toch aan het overengineeren bent: maak inderdaad zelf een CI/CD straat en bouw (en deploy) je image zelf - of je dat nu via Github Actions doet of een selfhosted Gitea / Forgejo installatie.

En als je het helemaal fancy wilt doen, bouw en package je eigen nginx. Gooi er Brotli in, wat patches voor verdere performance winst óf voor security. Kun je mogelijk ook OBS voor gebruiken.
offtopic:
* jurroen heeft hier veel ervaring mee - sites die miljoenen unieke bezoekers in luttele uren trekken :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom niet gewoon je eigen image bouwen? Hoef je geen hele CI/CD voor in te richten, kan ook prima lokaal.

Beginnen met PHP en nginx;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
FROM php:8.2-fpm-alpine

RUN apk add --no-cache \
    nginx \
    supervisor \
    wget \
    unzip \
    && docker-php-ext-install mysqli pdo pdo_mysql \
    && pecl install redis \
    && docker-php-ext-enable redis

WP installeren:

code:
1
2
3
4
5
WORKDIR /var/www/html
RUN wget https://wordpress.org/latest.tar.gz \
    && tar -xzf latest.tar.gz --strip-components=1 \
    && rm latest.tar.gz \
    && chown -R www-data:www-data /var/www/html

Dan hoef je alleen nog maar je nginx en supervisor config erbij te gooien en klaar.

Docker build draaien, evt. naar een remote repo, en je kunt 'm zo opstarten.

Dit is tegenwoordig echt een opgelost probleem, en Docker maakt het zo makkelijk dat het bijna zonde is om het niet als kans te gebruiken om het lekker zelf te doen :o

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 16-09-2025 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Dank, ja zoiets zal het wel worden idd. Het was mooi met bitnami maar dat is niet meer, zo gaan die dingen :D

Helemaal zelf onderhouden is geen optie en was dat ook nooit echt: ja het was een git repo en uiteindelijk een Dockerfile maar onder water haalde ie 90% binnen als binary tarball van broadcom. Zolang het gratis was was dat prima maar nu kan ik daar allemaal niet zo veel meer mee.

Ter verdediging: ik doe meer met mijn domeintje en het was gewoon een milde irritatie dat ik er lang helemaal geen website aan had hangen, en ik was ook wel benieuwd naar de status van wordpress tegenwoordig. Dus daar meer van leren en dan vooral onder de motorkap was deel van het doel. Persoonlijk blog was meer een excuus dus ;)

En moet zeggen dat bitnami een makkelijke manier was om een nette en veilige setup te draaien en toch de controle te hebben om wat aanpassingen te doen. Nu zal het wel een eigen oplossing uitdenken worden idd, of gewoon terug gaan naar minder en simpeler ofzo :)
Pagina: 1